Цунами от измами: Как потребители на Meta губят спестяванията си
Гигантът в сферата на социалните медии Meta е подложен на силен натиск от политици, банки и потребители в Обединеното кралство след провала да предотврати "цунами" от измами във Facebook, Instagram и WhatsApp, където британците губят "променящи живота им" суми всеки ден.
Разследване на The Guardian разкрива човешките истории зад измамите, които се появяват в платформите на Meta, като според публикувана през изминалата седмица оценка за цялата страна, неуспехът на технологичната компания да се справи с измамите ще струва на британските домакинства 250 млн. паунда през 2023 г.
Тъй като се твърди, че на всеки седем минути някой в Обединеното кралство става жертва на измама с покупка, започнала във Facebook или Instagram, The Guardian моли хората, които са били измамени в тези сайтове, както и в WhatsApp, да се свържат с изданието.
Една от потребителките на Facebook разказва пред изданието, че е затънала в дългове, след като е загубила общо 70 000 паунда заради инвестиционна измама. Редица други нищо неподозиращи онлайн купувачи са били измамени с по-малки суми, след като са направили поръчки във фалшиви онлайн магазини, рекламирани във Facebook и Instagram.
Сред най-емоционалните споделени преживявания са тези на жертвите на схемата Здравей, мамо в WhatsApp, при която измамници се представят за членове на семейството, за да ги накарат да изпратят големи суми пари.
73-годишната Валери, една от многобройните жертви, предала 2 000 лири на човек, представящ се за сина ѝ, собственик на малък бизнес, който в миналото вземал пари назаем. Жената казва, че "никога няма да преживее" унижението да бъде измамена по този начин.
Банка TSB заявява, че измамите от платформите на Meta могат да доведат до 250 млн. паунда загуби за британските домакинства през 2023 г. Банката твърди, че през 2022 г. е имало огромни скокове на измамите, произхождащи от сайтове и приложения, собственост на Meta, които са били отговорни за 80% от случаите на клиентите й.
Робин Бълок, главен изпълнителен директор на TSB, казва, че е "дълбоко обезпокоен" от високите нива на измами в сайтовете на Meta. "В момента се наблюдава сериозен спад в качеството на услугата. Като единствената банка с гаранция за възстановяване на средства от измами, ние имаме сериозна представа за този проблем и е трагично да виждаме как британските домакинства губят ежедневно суми, които променят живота им, поради недостатъчната защита на платформите Meta.", допълва той.
TSB, Barclays, Nationwide и Starling Bank са сред банките, които твърдят, че калифорнийският технологичен гигант, чиято стойност е 700 млрд. долара, трябва да допринесе финансово за тези разходи. Meta получава огромни суми от реклама, като само отчетите на операциите на Facebook в Обединеното кралство показват, че брутните приходи от рекламодатели са нараснали с повече от 37 % през 2022 г. до 3,3 млрд. паунда.
Мат Хамърстейн, главен изпълнителен директор на Barclays UK, коментира, че страната "страда от епидемия от измами", като по негови данни 77% от тях се извършват на технологични платформи, включително сайтове за социални медии и онлайн пазари.
"В интерес на всички е технологичните компании да се включат сериозно в тази борба, за да предотвратят неконтролируемото разрастване на най-разпространеното престъпление в Обединеното кралство, което струва на икономиката милиарди всяка година", казва той.
Starling Bank определя Facebook като "най-големия фактор за измами", от които са пострадали нейните клиенти, следван от Instagram. През декември 2021 г. банката изтегли всички платени реклами от платформите на Meta в знак на протест срещу неспособността им да се справят с този проблем.
"Правителствените мерки не стигат достатъчно далеч и ние сме разочаровани, че отговорността за възстановяване на разходите на клиентите пада само върху банките, докато платформите на социалните медии, откъдето произлизат измамите, са освободени от отговорност", се казва в изявлението. "Тези платформи, включително Meta, печелят от престъпления и въпреки това остават извън обсега на закона."
Междувременно, Законопроектът за онлайн безопасност, който предстои да бъде разгледан от парламента, ще изисква от технологичните платформи и социалните медии да премахват рекламите на измамници, докато новите мерки на правителството за борба с измамите включват искане към технологичните компании да улеснят докладването на измами и да разрешат на банките да забавят подозрителни плащания. Но не се предвижда да компенсират клиентите за измами.
Много жертви споделят, че им е било трудно да съобщят за измамите на Meta или че когато са го направили, са получили само автоматичен отговор, а някои изобщо не са получили такъв.
Потребителската група Which? посочва, че нейно собствено проучване е установило, че до потребителите на Facebook и Instagram достигат подвеждащи и потенциално измамни инвестиционни реклами.
Росио Конча, директор на отдел "Политика и застъпничество" в Which?, казва, че Meta и други фирми за социални медии трябва "да се активизират и да поемат отговорност за спирането на измамите". За да се спечели борбата с измамите, е от решаващо значение законопроектът за онлайн безопасност да включва "възможно най-силните защити за потребителите и да бъде приет без по-нататъшно забавяне, категоричен е той.
Конча посочва, че банките не трябва да бъдат освобождавани от отговорност за възстановяване на разходите на жертвите на измами.
"Те улесняват измамите, като превеждат средства на измамниците, а след това често утежняват опустошителното финансово и емоционално въздействие, което жертвите изпитват, като ги третират като виновна страна и отказват да им възстановят средствата. Изключително важно е законопроектът за финансовите услуги и пазарите, който ще проправи пътя за нови правила, да стане закон възможно най-скоро."
В отговор от Meta заявяват, че измамите са проблем за цялата индустрия на социалните мрежи, като се използват все по-усъвършенствани методи.
"Не искаме никой да става жертва, поради което нашите платформи разполагат със системи за блокиране на измами, рекламодателите на финансови услуги вече трябва да бъдат оторизирани и провеждаме кампании за повишаване на осведомеността на потребителите за това как да разпознават измамническо поведение", допълват от Meta.