Стартъпът ADASTEC, комбиниращ технологии за мобилност с изкуствен интелект (AI-MobilityTech), стартира рунд за набиране на капитал в инвестиционната платформа за европейски технологични стартъпи SeedBlink.

Финансирането ще бъде използвано за разширяване на пазарното покритие на ADASTEC и ускоряване на разработването и внедряването на тяхната технология за автономни електрически автобуси в световен мащаб. Тази инвестиционна възможност бележи първата сделка, подкрепена от частен капитал за инвеститори в SeedBlink и е оценена на 150 млн. долара.

ADASTEC е най-напредналата компания на пазара за автоматизация на пълноразмерни автобуси и единствената, която има подписани споразумения за производител на оригинално оборудване (OEM) за предоставяне на цялостно фабрично решение, съобщават от SeedBlink. Нейната революционна технология предлага първите пазарни реализации на автономни електрически автобуси в Съединените щати и Европейския съюз. Тези автобуси не само проправят пътя за устойчив транспорт, но и са 5 пъти по-икономични за експлоатация от стандартните автобуси, което е революция в сектора на обществения транспорт.

С опитен екип от петима съоснователи и работна сила от 75 служители, включително 60 инженери, ADASTEC е в добра позиция за бърз растеж. Прогнозираната точка на рентабилност се очаква да бъде достигната през 2026 г.

„Черният лебед“ на Dronamics с първи успешен полет за историятаВ рамките на теста безпилотният самолет е управляван дистанционно от двама пилоти в наземната контролна станция

„Очаква се световният пазар на автобуси да нарасне със среден годишен ръст от 8% до 72 млрд. долара до 2028 г. oт 47 млрд. долара през 2022 г. ADASTEC има за цел да се възползва от този потенциал за растеж и да се утвърди като пазарен лидер в областта на технологиите за автономни електрически автобуси", коментира д-р Али Пекер, главен изпълнителен директор на компанията.

Компанията вече е сключила три споразумения за производител на оригинално оборудване с реномирани производители на автобуси: Karsan в ЕС, Custom Denning в Австралия и VMC в САЩ. Освен това техните автобуси са успешно реализирани с технологията в САЩ, Норвегия, Франция, Румъния и Турция чрез пет споразумения за експлоатация. Със солиден потенциал от 32 млн. долара, включително 7 млн. долара, които вече са договорени във Франция, Израел, Турция, Германия и Австралия, ADASTEC е подготвена за бърза глобална експанзия.

„Щастливи сме, че успяхме да улесним този рунд на финансиране за ADASTEC и да предоставим на индивидуални инвеститори, включително български, възможността да участват в тяхната трансформационна визия. Присъединявайки се към рунда, инвеститорите могат да изиграят решаваща роля в развитието на устойчивия транспорт и да станат част от глобалната експанзия на ADASTEC. Вярваме в потенциала на иновативната технология на ADASTEC и в широкия спектър от бизнес възможности, както и в техния път към промяна в сектора на обществения транспорт.", казва Андрей Дудойу, управляващ партньор в SeedBlink.

SeedBlink мобилизира 2,69 млн. евро в стартъпи през първата си година у насВ България през 2021 и 2022 г. има два пъти повече рундове в сравнение с предходните години въпреки рецесията, показва отчетът на платформата

SeedBlink, инвестиционната платформа, която улеснява този рунд на финансиране, предлага на компаниите и инвеститорите предимствата на разрастваща се паневропейска платформа. Това партньорство дава възможност на български и международни индивидуални инвеститори да направят преки инвестиции в обещаващи технологични стартъпи, които досега са били достъпни единствено за институционални инвеститори и фондове за рисков капитал, като по този начин диверсифицират портфейлите си и стимулират иновациите.

„Инвестирането в първата ни сделка, подкрепена от частен капитал, предлага на българските индивидуални инвеститори значителна възможност да се възползват от потенциала за растеж на европейските технологични стартъпи и компании в ранен етап на развитие. Инвестирайки заедно с утвърдени институционални инвеститори като фондовете за рисков капитал, българските индивидуални инвеститори успяха да получат достъп до предприятия с висок потенциал и да използват експертни знания, допринасяйки за развитието на местната технологична екосистема. Сега те могат да направят това и в сделки с частен капитал“, казва Ангел Хаджиев, директор за България в SeedBlink.

Пасивността на лидерите окрилява новите производители на е-ванове Докато Ford, Peugeot, Renault и Mercedes забавят доставките си, нови играчи заемат все по-голям дял от пазара

Патентована технология и безопасност на първо място
Автономните електрически автобуси на ADASTEC са оборудвани с усъвършенстван набор от сензори, камери и собствения автоматизиран софтуерен пакет на компанията - flowride.ai. Тази технология позволява на автобусите да откриват обекти, да спират, да ускоряват, да сменят лентата и да извършват безпроблемно конвенционални маневри на шофиране. Освен това автобусите се подпомагат от технологията „превозно средство-до-инфраструктура” (т.н. Vehicle-to-infrastructure или V2I) на кръстовищата по маршрута, което подобрява управлението на автобусите и безопасността на пътниците. Автобусите на ADASTEC са преминали през строги тестове и валидиране, включително симулации, тестове на сценарии и обширни маршрутни тестове, за да се гарантира тяхната надеждност и ефективност. Д-р Пекер, главен изпълнителен директор на ADASTEC, подчерта ангажимента на компанията към безопасността и иновациите.