Традиционните производители на автомобили закъсняха с пускането на свои електрически ванове за търговски цели, което отвори вратата за други доставчици на електрически превозни средства да се утвърдят на пазара.

Пример за това, посочва Reuters, e марката Maxus на китайската SAIC Motor Corp в Европа.

Търговските автопаркове се оплакват, че не могат да си набавят достатъчно електрически микробуси от основни играчи като Ford Motor, Stellantis NV, Peugeot, Renault или Mercedes и затова търсят алтернативи.

Традиционните производители на автомобили сравнително бавно възприеха електрическите превозни средства, посочва информационната агенция, което позволи на Tesla да дръпне напред при леките автомобили. При търговските микробуси обаче те също се сблъскаха с предизвикателствата на веригата за доставки.

Британският стартъп за доставки на близки разстояния Packfleet, например, използва само електромобили за доставка на пратки в Лондон за големи и малки корпоративни клиенти, които търсят доставчици с нулеви емисии.

Ford представи нов електрически кросоувър за европейския пазар Европейските потребители за първи път ще имат достъп до някои нови функции на производителя като автоматизирана смяна на лентата чрез педал
През 2022 г. Packfleet се разраства десетократно, а главният изпълнителен директор Тристан Томас заявява пред Reuters, че по-голямата част от автопарка на компанията от 53 автомобила са микробуси Maxus. Packfleet има за цел да удвои автопарка си през тази година.

Когато компанията започва да търси първите си превозни средства в края на 2021 г., "на практика повечето дилъри ни се изсмяха", като повечето ванове на традиционните марки бяха с 12-месечна резервация, казва той. Напоследък Packfleet успява да се сдобие с повече бройки на Peugeot, Ford и Citroen, но трябва да действа бързо и навреме, за да ги получи.

"Веднага щом пристигнат микробусите, дилърите ни се обаждат и ние трябва да действаме бързо", казва Томас. "Ако не го направим, те изчезват за няколко дни."

Тъй като автопарковете преминават към превозни средства с нулеви емисии, това дава шанс на по-новите марки да завземат пазарен дял, тъй като играчи като SAIC имат едно основно предимство - не им се налага да електрифицират цели моделни линии.

От компанията заявяват пред Reuters, че през миналата година са продали 18 000 предимно електрически превозни средства с марка Maxus в Западна Европа и Скандинавия, включително автобуси и пикапи. "Планираме да разширим дейността си и в Централна Европа", добавят от компанията.

Toyota разработва “следващо поколение” електромобили Друг водещ производител - Nissan, представи физически модел на своята електрическа концепция Max-Out
Данните за пазара на електрически микробуси са оскъдни, но според статистика на Международния съвет за чист транспорт, публикувана от информационната агенция, през 2022 г. Maxus държи около 6% от пазара на нови електрически микробуси в Европа, включително Обединеното кралство. Това е ръст от 28% в сравнение с 2021 г., а броят на продадените товарни електромобили на SAIC надхвърля този на Ford, Nissan или Fiat, например.

Списъкът с компании, които искат да спечелят дял от пазара на електрически микробуси, включва марката за ванове на Geely - Farizon, която ще започне да доставя в Европа през 2024 г.

B-ON, която закупи бранда StreetScooter ECV от подразделението на Deutsche Post DHL, увеличава производството си в Германия и САЩ, докато производителят на ванове BrightDrop, собственост на General Motors, прави същото в завода си в Онтарио, Канада.

"Няма вълшебна пръчица, с която да се справим с проблема, просто трябва да накараме производителите да наберат скорост", заявява Тим Албертсен, главен изпълнителен директор на ALD, една от най-големите европейски компании за лизинг на превозни средства, пред Reuters. "През следващите няколко години няма да има достатъчно предлагане на електрически превозни средства".

Електрическото бъдеще на автомобилитеВодещите автомобилни концерни все повече засилват електрифицирането на новите си модели автомобили и ванове
И традиционните производители го имат предвид. Говорител на италианския производител на камиони, микробуси и автобуси Iveco Group заявява, че тази година трябва да произведе няколко хиляди от новия си модел ECV eDAILY, като добавя, че производството на микробуси е засегнато от недостиг на компоненти и високи разходи за суровини.

А според Стивън Меркт, ръководител на отдел "Транспортни решения" в TE Connectivity, този недостиг кара основните производители да избират. И те дават приоритет на пътническите модели като обем на производство.

"Модели като Chevy Silverado, Mercedes EQS, Ford F-150 Lightning са екзистенциални важни за своите компании, а микробусите - не", казва Меркт. "Ако Ford загуби тази битка за налагане на F-150 Lightning, тя просто в един момента няма да съществува. Такава е реалността."

А това разкрива много възможности пред настъпващите нови играчи да се възползват от вакуума и да заемат своето място на пазара на товарни електромобили.