На фона на фанфарите около електрическите превозни средства автомобилните компании изпитват проблеми с производството им в мащаб и пропускат възможности, възпрепятствани най-вече от предизвикателствата при веригите за доставки.

Сред тях е General Motors, чийто главен изпълнителен директор Мери Бара нарече 2023-та година на пробив за EV моделите на компанията, но изглежда той започва по-бавно от очакваното.

Автомобилният производител от Детройт изостава с производството на високопрофилните GMC Hummer EV и Cadillac Lyriq, което увеличава натиска върху Бара, след като GM загуби пазарен дял от конкурентите си на EV пазара миналата година, пише The Wall Street Journal.

Повече от 15 месеца след старта на производството на електрическия пикап GMC Hummer, компанията произвежда по около десетина бройки на ден, което е далеч под първоначалните цели, заложени за този период, казват източници на изданието. Продажбите на някои електромобили от този модел са замразени от октомври, тъй като GM разследва причината за проблем, свързан с проникване на вода в батерията.

Продажбите на другия нов електромобил на GM, Cadillac Lyriq SUV, стартирали преди почти година, също се забавят. До февруари GM е продала приблизително 1000 бройки от модела. За сравнение, Tesla е продала близо 252 000 от Model Y в САЩ миналата година, според изследователската компания

Motor Intelligence. Lyriq е пряк конкурент на Model Y, отбелязва WSJ.


Tesla сваля цените на Model S и Model X в САЩ между 4% и 9%Намалението на цените варира от 4% за високоскоростния Model S до 9% за по-скъпия Model X.

Повече от 200 000 потенциални купувачи имат интерес към Lyriq, а списъкът с чакащи, платили депозит от $100, за да поръчат Hummer, надхвърля 80 000, допълва изданието.

GM има за цел да произведе 36 000 броя Cadillac Lyriq SUV в САЩ тази година, което е с 9% по-малко от първоначалната цел. Това донякъде се дължи на забавящото се снабдяване с батерийни клетки, казват източниците на изданието.

Междувременно от GM заявяват, че вече са отстранили проблема с теча при Hummer и в края на януари производството му във фабриката в Детройт е възобновено.

„Търсенето на нашите нови електромобили е много силно и ние оценяваме лоялността на нашите дилъри и клиенти, докато увеличаваме производството“, казва говорител на GM, цитиран от WSJ.

По думите му компанията отбелязва рекордни продажби на своя EV модел Chevrolet Bolt, който е на пазара от 7 години и използва по-стара технология. GM очаква тези резултати да помогнат за покачването на общите продажби на електромобилите на компанията в САЩ до второ място за първото тримесечие след тези на лидера Tesla.

Главният изпълнителен директор Мери Бара обаче си е поставила за цел GM да измести компанията на Илон Мъск от тази позиция, като плановете включват производството на още нови модели, захранвани с батерии, през следващите години.

На този фон инвеститорите следят отблизо дали GM може да развие своите EV фабрики, като същевременно поддържа стабилни печалби.


Приказката за Tesla свърши, идва време за истинска конкуренция С времето иновативният производител започна да губи предимствата си и позволи на “динозаврите” да скъсят дистанцията

Бара заяви пред анализатори през януари, че производството на електромобили на GM ще се ускори значително през втората половина на тази година, тъй като и производството на батерийни клетки нараства бързо във фабриката в Охайо, открита през август като съвместно предприятие между GM и южнокорейската LG Energy Solution.

GM беше сред първите производители на традиционни автомобили, които бързо се ориентираха и към производството на електрически. Hummer блесна в реклама в полувремето на Super Bowl 2020 с участието на ЛеБрон Джеймс.

Компанията обаче изостана от някои от конкурентите си главно заради забавения старт на производството на батерийни клетки във фабриката в Охайо.

Други производители също изпитват трудности да постигнат целите си за продажби на електромобили, възпрепятствани от ограниченията на веригите за доставки, които засегнаха автомобилната индустрия по време на пандемията.

Много производители също така предприемат действия за намаляване на разходите при производството електромобили, за да ги направят по-достъпни.

Tesla планира да намали наполовина производствените си разходиTesla ще намали наполовина разходите по сглобяването на електрическите автомобили, които произвежда.

Днес Nissan Motor обяви, че в стремежа си да изравни цените на хибридните и бензиновите си модели до 2026 г. ще преразгледа подхода си към системите за задвижване, които трябва да залегнат в новото поколение автомобили на компанията.

Японският автомобилен производител заяви също, че ще намали разходите за производство с 30% в рамките на три години спрямо тези за 2019 г. Това ще стане чрез разработка на материали, които не използват толкова скъпи благородни метали, както и чрез намаляване на размера и теглото на задвижващия механизъм.

Компанията стана един от първите производители на електрически превозни средства за масовия пазар със своя модел Leaf преди повече от десетилетие, припомня Reuters. Целта ѝ е да представи 27 електрифицирани модела, включително 19 изцяло електрически до 2030 г.