Amazon стабилизира бизнеса си с онлайн търговия, облакът все още буксува
Amazon.com отчете тримесечна печалба, която надхвърли очакванията на анализаторите, потвърждавайки тенденцията, оформена от отчетите за приходите на технологичните компании - много области - от онлайн търговията на дребно до цифровата реклама – тръгват нагоре след период на забавяне на растежа и масови съкращения.
Печалбата на компанията от Сиатъл е почти двойна спрямо прогнозите на анализаторите, пише WSJ, подкрепена от устойчивостта на основния ѝ бизнес - електронната търговия на дребно, който миналата година беше на червено на фона на „пандемичния махмурлук“. Общите приходи за второто тримесечие са нараснали с близо 11% и достигат до 134,2 млрд. долара, което също надминава очакванията. Компанията прогнозира подобен темп на разширяване и през текущото тримесечие.
Отчетът за приходите на Amazon, представен в четвъртък, последва силните резултати от миналата седмица на Alphabet, компанията майка на Google, и Meta Platforms, компанията майка на Facebook, които показаха възстановяване на приходите от цифрова реклама. Гигантът в областта на полупроводниците Intel пък отчете изненадваща тримесечна печалба след две тримесечия на рекордни загуби, благодарение на силния пазар на персонални компютри. Дори Uber Technologies отчита първа оперативна печалба в историята през миналото тримесечие, благодарение на голямото търсене на услуги за превоз на пътници и доставки.
Иначе Amazon отчита продължаващо забавяне на своя бизнес с изчислителни облаци, който се развива с най-бавния си темп в историята, тъй като бизнес клиентите остават предпазливи в разходите си. Миналата седмица Microsoft също съобщи за забавяне на растежа на бизнеса си с облачни услуги.
"Всяка компания в света се опитва да спести колкото може повече пари", коментира главният изпълнителен директор на Amazon Анди Джаси в разговор с анализатори след обявяването на резултатите в четвъртък.
Акциите на Amazon поскъпнаха с около 10% в следборсовата търговия след отчета за приходите. Те достигнаха исторически връх през 2021 г., но след това спаднаха с повече от 50% до края на миналата година. Както и при други големи технологични компании, бизнесът на Amazon беше разклатен през последните години, тъй като продажбите се увеличиха по време на пандемията, когато голяма част от работата и живота се преместиха онлайн, а след това се забавиха, тъй като света се върна към нормалността отпреди COVID-19.
През пролетта на миналата година Amazon все още се приспособяваше към тази реалност, което доведе до загуба от 2 млрд. долара за второто тримесечие на 2022 г. Сега търсенето на някои технологични услуги се стабилизира, съкращаването на разходите подобри маржовете (за сметка на десетки хиляди работни места), а вълнението от новите системи за генеративен изкуствен интелект спомогна за положителното настроение на инвеститорите.
Резултатите от четвъртък също така показват ефекта от усилията на Amazon да намали разходите си чрез съкращаване на работни места и ограничаване на губещи операции.
"Въпреки че сме доволни от постигнатия напредък, виждаме още възможности за подобряване на ефективността на разходите занапред", обяснява главният финансов директор Брайън Олсавски и добавя, че инфлационният натиск продължава да намалява, което помага за ограничаване на транспортните разходи.
През изминалата година Amazon съкрати повече от 27 000 служители. И този процес все още не е завършил, тъй като компанията въвежда нова политика, изискваща от служителите ѝ да се преместят в големите корпоративни центрове като Сиатъл и Ню Йорк. Тези, които не се съгласят, също ще бъдат освобождавани.
"С по-добрите от очакваните печалби в американското подразделение за търговия на дребно компанията най-вероятно вижда, че оперативната неефективност, която тормозеше бизнеса през последните няколко тримесечия, започва да намалява", смята Брайън Ярброу, анализатор в Edward Jones.
Компанията също така преразглежда логистичната си мрежа, за да може да съкрати разстоянието, което пакетите изминават до клиентите. Освен че ще ускори доставките, този ход се очаква да намали разходите на Amazon за доставка на пратки.
"Окуражени сме от напредъка, който постигаме по няколко ключови приоритета, а именно понижаване на разходите за обслужване в бизнеса ни с магазини", казва Джаси.
Анализаторите очакваха, че Amazon ще излезе отново на печалба през последното тримесечие, но прогнозите бяха съсредоточени върху печалба от 3,6 млрд. долара. Действителният резултат обаче е най-добрият от последното тримесечие на 2021 г. насам.
Приходите на Amazon Web Services са нараснали с 12,2%, което е малко по-добре от очакваното, но все пак е най-бавният темп, откакто компанията започна да отчита отделно резултатите на звеното през 2015 г. Оперативната печалба на звеното спада спрямо предходната година до 5,4 млрд. долара, въпреки че все още представлява по-голямата част от общата печалба на компанията.
Amazon отбелязва и продължаващо силно търсене на рекламните ѝ услуги, като приходите в сегмента са нараснали с 22% до 10,7 млрд. долара.
Гигантът в електронната търговия очаква оперативните му приходи за третото тримесечие да бъдат между 5,5 и 8,5 млрд. долара, в сравнение с 2,5 млрд. долара през третото тримесечие на 2022 г. Очакванията за продажбите са между 138 и 143 млрд. долара, което предполага ръст от около 9% или повече спрямо същото тримесечие на миналата година.