Анатомия на новия офис: Социален хъб, а не място за работа
Дебатът за връщането в офиса и работата от вкъщи е в разгара си.
В позиция, звучаща като оживял оксиморон, компанията за видеоконференции Zoom помоли служителите да се върнат в офиса.
Гигантът в онлайн търговията Amazon пък следи служителите, за да се увери, че са на работните си места, пише TheGuardian.
Двете компании са само част от корпоративната армия противоставяща се на работата от вкъщи, но дали това значи, че трендът е близо до своя край, пита изданието.
Не и според Никълъс Блум, професор по икономика в Станфорд и дългогодишен изследовател на работата от вкъщи.
От една страна, работното място претърпя тотална трансформация през пандемията. Почти половината от всички служители в САЩ работят от дома си поне през определена част от седмицата. Правят го дори работници на първа линия, включително тези в сферата на търговията, ресторантьорството, почистването, охраната или други дейности, които е трудно да се извършват дистанционно.
Това е огромна промяна. В работен документ, публикуван миналия месец, Блум и неговите съавтори установяват, че преди пандемията хората са работили от дома си в около 5% от седмицата. Сега това са поне 25% от работните дни.
"Преди пандемията това число се е удвоявало приблизително на всеки 15 години. Така че на практика имаме 40 години растеж в рамките на около две години", обяснява Блум. "Почти половинвековен ръст на работата от вкъщи."
Пандемията съвпадна с широкото разпространение на две технологии – съхранение в облак и платформи за видеоконференции, които правят работата от вкъщи много по-лесна.
Като се има предвид колко много работа може да се върши с тези технологии, "ходенето в офиса пет дни в седмицата преди пандемията явно е било грешка", казва той. "През 2015 г. можехме да преминем към това, което правехме през 2020 г. Вероятно обаче нямаше да можем да го направим през 2010 г.", смята професорът.
За много американци, които работят на бюро, връщането в офиса пет дни в седмицата ще остане в миналото.
Повечето компании все още изискват от служителите да идват в офиса само два или три дни в седмицата, обикновено от вторник до четвъртък, като понеделник и петък са често срещани дни за дистанционна работа.
Подобни хибридни политики работят добре както за работодателите, така и за работниците. Не се отразяват на производителността и кара служителите да се чувстват удовлетворени, което помага на компаниите при набиране и задържане на персонал.
Според изследването на Блум гъвкавостта на работата от вкъщи има същата стойност като 8% увеличение на заплатата за работниците.
Хибридната политика изглежда е най-добрият компромис, до голяма степен "печеливша" ситуация за работодателя и служителя. Затова за Блум е логично, че Zoom и други технологични компании, които някога са обявили безсрочна работа от вкъщи, връщат служителите в офиса, поне на непълно работно време. Особено когато разполагат с огромни и скъпи офиси, които не искат да стоят празни.
При многото фонов шум и неловките разговори, много работници все още свикват да работят в офиса след годините на пандемията. Това също може да засили промяната на работното място. Функцията на офиса е различна при хибридна политика, казва Блум, тъй като той вече не е същото тихо място за работа на служителите.
"Бъдещето на офиса е, че в него влизате само два или три дни в седмицата, а когато сте там, става дума за срещи, обучения, презентации, обеди, събития и свързване. Офисът е за общуване. Вкъщи е за анализиране и мислене", обяснява професорът.
"Ако работите с часове спокойно в офиса или се опитвате да работите, значи сте прекалено дълго време там", казва той и добавя, че това може да има смисъл за хора, които имат проблеми със самодисциплината, когато работят от вкъщи, но за други офисът не е най-доброто място.
Тъй като хибридната работа се превръща в норма, Блум очаква, че хората ще отчитат колко дни трябва да бъдат в офиса.
По-младите работници без деца може да искат повече дни там, докато тези с деца, които живеят по-далеч от локацията, може да искат по-малко присъствени часове. "До 2025 г. един от огромните избори, когато кандидатствате в дадена компания, ще бъде какви са нейните политики за работа от вкъщи.", казва той.
С усъвършенстването на технологиите, като по-добри камери за лаптопи и софтуер, Блум очаква, че моделът за работа от вкъщи ще продължи да се разраства, макар и с по-бавни темпове, отколкото през последните години.
Голяма част от прехода ще дойде от работните места, които в момента се изпълняват в офиса, но ще се превърнат в дистанционни, като например служителите на автогарата и секретарките.
Блум е ранен защитник на работата от дома – още през 2015 г. той изнася лекция в Тед, в която излага аргументи в нейна полза, а сега си спомня дните, когато хората са били скептични към тази практика.
"От 20 години изследвам работата от вкъщи и беше толкова трудно да накарам някого да се заинтересува от нея. Преди пандемията се опитах да организирам конференция за това и дори нямаше достатъчно доклади по темата, така че се отказах. И тогава изведнъж избухна пандемията и удивително – това проработи дори по-добре, отколкото се надявах.", допълва той.