До неотдавна работодателите бяха снизходителни към връщането в офиса, дори в строги отрасли като финансите и консултантските услуги, а това накара много служители да предпочитат работата от разстояние.

Към юли 2023 г. данните на Kastle Systems показват, че средната заетост на работните места сред 41 000 предприятия в САЩ е около 50%.

В отговор на намалената посещаемост някои от най-големите компании в света дори бяха принудени да намалят площта на недвижимите си имоти.

"Търпението на висшите ръководители обаче се изчерпва", казва Брент Касъл, вицепрезидент в областта на човешките ресурси на консултантската фирма Gartner, базирана във Вирджиния.

"Много компании официално въведоха хибридни работни графици през пролетта на 2022 г., но повечето стратегии се характеризираха като меки възобновявания: "Искаме ви обратно, баджовете ви работят, няма да проверяваме присъствието". Но след като ги поканиха да се върнат, те осъзнаха, че никой не идва", обяснява експертът.

Анатомия на новия офис: Социален хъб, а не място за работа Бъдещето на офиса е, че в него влизате само два или три дни в седмицата и става дума за срещи, обучения, презентации, събития. Офисът е за свързване, обясняват експерти

Сега, когато служителите се връщат след лятната ваканция, много от тях може да установят, че трябва да заемат работните си места в офиса, пише BBC.

"Сред компаниите от класацията Fortune 500 се наблюдава промяна, като от гъвкава хибридна стратегия се преминава към много по-структуриран подход с определени дни, в които от екипите се очаква да бъдат в офиса", казва Касел. "И ако Starbucks, Disney и Google казват, че имат нужда служителите да се върнат на работните си места, вероятно и по-малките компании ще последват примера им."

Дори Zoom, лидерът при комуникационните технологии, който се превърна в синоним на работата от вкъщи, вече изисква от работниците да спазват хибриден график. Компанията въвежда структуриран модел на работа при личен контакт, като служителите, живеещи в рамките на 80,5 км от офиса, трябва да идват поне два пъти седмично.

Очаква се Zoom да въведе мандат за връщане към работа през септември.

Дори Zoom иска служителите си обратно в офисаZoom съобщи в изявление, че се налага да въведе „структуриран хибриден подход“

"В САЩ Денят на труда в началото на месец септември означава край на лятото и начало на есента: ваканциите са приключили и децата се връщат на училище. Смяната на сезоните означава, че е време да се върнем на работа и да започнем по-редовен работен график.", допълва Касъл.

През последните три години компаниите се опитаха да приложат планове за връщане в офиса, съсредоточени около септември – по-специално JPMorgan Chase през 2020 г., Google през 2021 г. и Apple през 2022 г. Всички те обвързаха плановете си с периода след края на лятото.

"Есента има този манталитет на "връщане към училище", тъй като ръководството и служителите се връщат на работа след ваканциите", казва Сю Аспри Прайс, главен изпълнителен директор "Динамика на работата" в Европа, Близкия изток и Африка на компанията за търговски имоти JLL в Лондон. "Сега виждаме повече съобщения от компании, които предлагат кои дни от седмицата биха искали да видят служителите си в офиса – често това е с краен срок септември.", обяснява тя.

„Живеят повече, работят по-малко“ - с какво се примиряват работодателите?Дори когато заетостта расте бързо, служителите работят по-малко часове сега, отколкото през 2019 г.

Някои прогнози сочат, че тази есен ще има рекорден брой служители, които ще се върнат в офиса след пандемията.

Засилена е и реториката на компаниите за връщане към работа. Например Meta въведе "Политика за лично време", която влезе в сила от 5 септември. Amazon също изпраща имейли на работниците, които не посещават офиса поне три дни в седмицата. Главният изпълнителен директор на Анди Джаси заяви на служителите, които не искат да се съобразят с правилото, че "вероятно няма да се получи за вас в Amazon, защото ние се връщаме в офиса поне три дни в седмицата".

Подобни заповеди съвпадат с това, че сега изпълнителните директори имат по-големи възможности за влияние на фона на съкращенията, нарастващите разходи за живот и охлаждането на пазара на труда, казват експертите.

Анди Джаси иска всички служители на Amazon обратно в офисаИзглежда, че на Анди Джаси вече му е писнало от бойкота на графика за три работни дни в офиса

"Някои от тях може да почувстват, че за първи път от много време насам са в състояние да наложат по-строги изисквания за връщане на работа.", смята Касъл.

Тенденцията за завръщане в офиса изглежда е само в една посока, казва Аспри Прайс, като цитира данни на JLL, според които посещаемостта сред европейските клиенти на компанията вече е достигнала 74% от нивата преди пандемията. "Миналата есен фирмите все още се опитваха да решат дългосрочните си хибридни политики и липсваше яснота относно вариантите на Covid-19", добавя тя.

"Сега изглежда има по-уверени принципи, че офисната култура и личната работа са неразделна част от бизнеса."

Макар че завръщането след лятото не означава светкавично влизане в релсите на модела „от понеделник до петък“ като в старите дни, изглежда, че работниците все повече ще трябва да свикват с четирите стени на своите офиси. Физическото пространство е твърде важно за шефовете, допълва Сю Аспри Прайс, така че служителите този път едва ли ще могат да се измъкнат.