Работодатели vs. служители - кой печели битката за завръщане в офиса?
Oт близо три години работници и работодатели имат разногласия по една основна тема - завръщането в офиса. Служителите, които бързо оцениха гъвкавостта на дистанционната работа по време на пандемията, не отстъпват от новопридобитата си възможност, докато компаниите искат да ги видят отново на физическите им работни места.
Донякъде е странно, че тази битка все още се води - особено след като през последните няколко месеца пазарът на труда стана по-благоприятен за работодателите, посочва в свой анализ BBC, като припомня:
“В разгара на “Голямата оставка” работодателите се сблъскаха с продължителна криза при наемането на персонал и недостиг на таланти. Тъй като работниците имаха предимство, много от тях поискаха политики за хибридна и дистанционна работа като част от пакетите си още при наемането. Но тъй като несигурната икономика доведе до поредица от масови съкращения през изминалата година, много големи компании решиха да върнат своите служители. В много случаи те отстъпват от дадените обещания за гъвкавост на работното място, като някои от тях поискаха пълно физическо връщане”.
Най-либералните към хоум офис работа градове в САЩДелът на работещите дистанционно в САЩ се свива от януари 2021 г. насам, но в началото на 2023 г. отбелязва лек подем
И все пак служителите, а не бизнеса, изглежда все още са тези, които диктуват правилата на спора. В много случаи те пренебрегват призивите да влязат в офиса; търсят обещаното им ожесточено, а това принуждава дори твърдите поддръжници на присъствената работа като големите финансови институции да облекчат изискванията си.
Много от главните изпълнителни директори вече обявиха планове за по-строгите изисквания за връщане в офиса, като някои дори заплашиха с дисциплинарни мерки или директно уволнение за работници, които отказват да се съобразят с тях.
“Принципно условията на нестабилна икономическа обстановка овластяват отново работодателите. В действителност обаче ситуацията е по-скоро патова, като служителите запазват изненадващо, макар и слабо, предимство”, посочват още от BBC.
Борба за власт
В началото на пандемията работодателите очакваха, че работниците им ще отсъстват от работа само за седмици, но скоро тези седмици се превърнаха в месеци, а след това и в години. Това помогна на много от служителите да си намерят дистанционна работа, към която силно се привързаха и в крайна сметка отказаха да ѝ обърнат гръб, когато офисите отвориха отново. С течение на времето дори големите инвестиционни банки - категорични привърженици на пълното завръщане на офисите, намалиха площта на недвижимите си имоти, въпреки че многократно издаваха директиви към работниците да се върнат обратно.
“Голямото напускане” и последвалият го продължителен недостиг на персонал накара организациите да се съобразяват с исканията на служителите, ако искат да не останат без персонал. Според данни от проучване на Gallup към септември 2021 г. 67% от служителите от типа “бели якички” в САЩ са работили от дома си поне частично, а 41% - изключително.
2023 г. може да бележи голямото завръщане в офисаЗа работодателите моделът, който избират, ще определи тяхната привлекателност за служителите, особено за по-младите поколения
Със забавянето на икономиката обаче през 2022 г. работодателите си възвърнаха част от властта и много мениджъри започнаха да изискват от работниците си да се върнат в офиса. "Лидерите смятат, че ако искат да постигнат резултати на следващо ниво, най-добрият начин е хората да са заедно поне през част от работната седмица", казва Джим Линк, главен директор по човешките ресурси в Обществото за управление на човешките ресурси (Shrm), базирано във Вирджиния, САЩ.
Искането обаче често е посрещано с отпор от страна на служителите, дори когато не са в силната позиция, заплашвайки да напуснат, ако бъдат върнати изцяло обратно в офисите.
И някои работодатели отстъпват, като пример за това е технологичният гигант Apple, който значително разхлаби политиката си за връщане в офиса след критики на служители.
“Това конкретно разминаване между работодател и служител предизвика дългогодишна борба”, казва Айелет Фишбах, професор по поведенчески науки в University of Chicago Booth School of Business. "С течение на времето работниците намериха нов начин на работа, който се наложи. Той изглеждаше правилен и справедлив, а работата продължаваше да се върши. Затова и много служители виждат нещата така: Ако връщането в офиса е добро за моя ръководител, то трябва да е лошо за мен."
И много от работниците ясно заявяват, че не желаят изцяло да се върнат в офиса, въпреки че в края на 2022 г., когато икономическия спад вече се очертаваше на хоризонта, а съкращенията се увеличаваха, много компании от различни сектори започнаха да отстъпват от поетите ангажименти за гъвкавост. Дори такива, които преди това официално бяха въвели политика за работа отвсякъде, като например доставчикът на услуги за споделено пътуване Lyft.
Завръщането в офисите e труден процес за световните финансови центровеГолемите финансови центрове по света вече започват да разхлабват противоепидемичните мерки
Но дори заплахите и по-строгите мерки не успяват да накарат много служители да се вслушват в призива да се върнат към начина си на живот, свързан с ежедневното пътуване до работа. Вместо това, има широк консенсус, че са нужни гъвкави офис политики.
Goldman Sachs например за първи път задължи работниците си да се върнат на пълен работен ден през февруари 2022 г. Въпреки това година по-късно, през януари 2023 г., посещаемостта на офисите на инвестиционната банка все още е с 10-15% по-ниска от нивата преди пандемията.
През май корпоративните служители в офисите на Amazon и Starbucks в САЩ протестираха остро срещу нарежданията за връщане в офиса, а през юни данни на анализаторската компания Kastle Systems показват, че средната заетост на работното място сред 41 000 предприятия в САЩ е под 50%.
“Част от продължаващата съпротива се дължи на факта, че много работници са наясно, че все още са търсени, дори и в период на масово намаляване на броя на служителите. Продължава да има голям брой свободни работни места, особено в тези отрасли, в които продължава да има недостиг на умения - технологичните и финансово-инвестиционните организации. Това продължава да бъде източник на сила за служителите, които продължават да дават приоритет на гъвкавостта", посочват от BBC.
В опитите си да излязат от патовата ситуация много работодатели променят начина, по който въвеждат политики. Някои компании поставят ултиматуми, превръщайки присъствието на работното място в дисциплинарен въпрос, но повечето експерти са категорични, че борбата за връщане на работниците в офиса може да се проточи.
"Макар че служителите научиха, че могат да бъдат също толкова продуктивни в ежедневието, работейки от дома, работодателите все още гледат повече към бъдещите възможности, които носи присъствената дейност", казва Линк от Shrm. "Това означава, че работниците вероятно ще продължат да изразяват несъгласие с пълното завръщане в офиса, докато мениджърите едва ли ще спрат да се опитват да ги принудят."
И тъй като разминаването между предпочитанията на работодателите и служителите ще продължават, вероятна междинна мярка ще бъде политиката на хибридна работа. Все пак е малко вероятно работниците и техните шефове лесно да се споразумеят за това колко дни - или кои - трябва да се прекарват в офиса. Но тенденцията вече е факт - все повече компании се отказват от дистанционната работа и се спират на структурирания тридневен хибриден модел.