Нова ера: Тейлър Суифт отвява стандартите в киното с филма за турнето си
Тейлър Суифт промени музикалната индустрия. Сега певицата е готова да направи това и с киното.
Трансформацията на Седмото изкуство вече е в ход, пише в анализ по темата CNBC.
Вкусовете на публиката всеки ден се променят, а масовите стачки в Холивуд само изостриха свързаните с пандемията закъснения на графици за снимки и премиери на нови заглавия, които оставиха филмовия календар оскъден за зрителите.
Сега бъдещите блокбъстъри са предпазливи за есенния и зимния сезон заради правилата на стачката, които не позволяват на най-големите таланти да рекламират предстоящите филми.
Големите вериги киносалони като AMC, Regal и Cinemark отчаяно търсят уникални предложения. Дори IMAX, който започна да прожектира документални филми и образователни програми, може да се възползва от алтернативно киносъдържание.
"Тази необходимост съществува от много години, като стана по-очевидна в началото на периода на възстановяване от пандемията, когато публиката започна да се завръща, но нямаше достатъчно съдържание на големия екран", обяснява Шон Робинс, главен анализатор в BoxOffice.com.
Ефектът на Тейлър Суифт
Въпреки че предишните ѝ документални филми за концерти вече бяха излъчени в платформи за стрийминг, емблематичната попзвезда реши да предостави този за Eras Tour директно на киноманите през октомври. Заснетият концерт вече чупи рекорди за киносалоните и се очаква да надхвърли 100 млн. долара през премиерния си уикенд.
Суифт е член на Гилдията на филмовите актьори и на Американската федерация на телевизионните и радиоартистите, но профсъюзите й предоставиха дерогация, тъй като филмираният концерт Eras Tour е без сценарий и с него не са свързани актьори или сценаристи.
Театралната индустрия не е чужда на алтернативното съдържание.
Кината често показват записани концерти, пиеси и мюзикъли, както и спортни събития на живо от организации като Националната футболна лига и Ultimate Fighting Championship. Освен това има прожекции на класически филми, прожекции на анимета и излъчвани на живо игри Dungeons and Dragons.
Но нито едно от тези събития не се доближава до ентусиазма, с който се очаква премиерата на Суифт.
Вълнението, което накара киносалоните да проектират специални кофички за пуканки, да създадат бутикови коктейли и дори да разположат маси за изработване на гривни за приятелство, показва, че има глад да се направи нещо по-голямо и по-запомнящо се от обичайното посещение на кино.
Въпреки че зрителите се насочиха към високобюджетните филми за супергерои, те не успяха да предизвикат същия ентусиазъм, вероятно защото имаше пренасищане със съдържание, голяма част от което се смяташе за неадекватно. Disney и Marvel "Ант-Мен и Осата: Квантумания" и "Флаш" и "Синият бръмбар" на DC - всички те не се наложиха в боксофиса тази година.
Тогава се появи Барбенхаймер
"Барби" и "Опенхаймер", два филма от противоположния спектър на кинематографичните преживявания, излязоха на голям екран в един и същи уикенд през юли.
Комбинацията развълнува публиката и доведе милиони зрители в кината за двойната премиера. Бяха постигнати рекорди по посещаемост, а филмите все още трупат печални. "Барби" достигна 600 млн. долара в националния боксофис, а историческата драма "Опенхаймер" събира над 300 млн. долара, допълва CNBC.
Но дори това не е достатъчно за гладната за преживявания публика след тригодишния застой заради пандемията.
Ето защо, когато Тейлър Суифт за първи път съобщи, че филмът за концерта ѝ ще бъде показан в трите най-големи кина - AMC, Regal и Cinemark на 13 октомври, десетки по-малки вериги кина поискаха също да го покажат.
Това е и причината, поради която Universal предпочете да премахне " Exorcist: Believer" от същата премиерна дата и го премести на 6 октомври, елиминирайки очакванията за двойна премиера от типа на Барбенхаймер.
"Дори Тейлър Суифт да вдигне летвата много високи, не е трудно да си представим потенциалния успех на повече концертни събития със суперзвезди като Бионсе или Адел, големи спортни събития, излъчвани в премиум формати, синергични рекламни кампании и многобройни други специализирани идеи за пускане.", обяснява Робинс.
Певицата избира да разпространява филма чрез AMC, а не чрез традиционен партньор – като студио. Очаква се 43% от приходите от билети да останат в кината, а 57% да бъдат поделени между Суифт и AMC. Според вътрешни източници от бранша, тя вероятно ще запази голяма част от този дял.
Разбира се, театралната компания ще генерира значително повече от концесионни продажби, което може би е истинската печалба от премиерата на Суифт. Театралният салон вече промотира колекционерски купички за пуканки за 14,99 долара и чашки за 11,99 долара.
AMC се нуждае от този вид приходи, тъй като компанията продължава да харчи повече за лицензиране на филми и наеми на киносалони, отколкото печели от продажба на билети. Всъщност, едва наскоро тя отчете печалба през второто си тримесечие на тази година, като генерира нетна печалба от едва 8,6 млн. долара.
В крайна сметка анализаторите на боксофиса предвиждат, че филмът ще спечели около 400 милиона долара по време на разпространението си. Само "Барби" и "Супер Марио" са събрали повече от тази сума на вътрешния пазар тази година.
Нова ера за концертните заглавия
Театралната индустрия се надява Суифт да съживи концертния жанр, който процъфтява през 60-те и 70-те години на миналия век с филми като "Монтерей поп", "Уудсток" и "Последният валс".
И макар че филмите не могат да възпроизведат напълно преживяването от концерт, билетите за кино са много по-евтини.
Цените на билетите за турнето Eras на Суифт са от 49 до 450 долара, като ВИП пакетите започват от 199 долара и достигат 899 долара. На вторичния пазар обаче много билети се продаваха за хиляди долари.
Билетите за кинолентата започват от 19,89 долара за възрастни и 13,13 долара за деца. Билетите за екрани с премиум формат като IMAX и Dolby са на по-висока цена. За сравнение, средните цени на билетите за възрастни за обичайните филмови продукции през 2023 г. варират от 11 до 14 долара за брой за стандартните формати.
"Концертните филми отбелязват изключителни резултати през годините, а сега въз основа на масовите предварителни продажби е ясно, че The Eras Tour ще открие нови хоризонти в жанра", казва Майкъл О'Лиъри, главен изпълнителен директор на Националната асоциация на собствениците на театри. "Надяваме се, че това ще доведе до още повече концертни филми през следващите години."
В по-голямата си част филмираните концерти са имали изключително ограничено разпространение в театъра - обикновено една вечер или само един уикенд. И повечето са се появили на по-малко от 1000 места, според данните на Comscore. За сравнение, за широко разпространение се смятат повече от 2000 места по време на премиерния уикенд. Повечето филмови блокбъстъри се пускат в повече от 4 000 места.
"В съвременната епоха традиционно пусканият филм-концерт отстъпва място на много популярния модел на киносъбития с много ограничена наличност от само няколко дни или дори една вечер на големия екран", казва Пол Дергарабедян, старши медиен анализатор в Comscore. "Тейлър Суифт, като културна сила и създател на нови бизнес модели, може да има пръст във връщането на концертния филм в стар стил."
Изглежда, че филмът на Суифт ще изпревари сегашния рекордьор в категорията, който е на Майли Сайръс. "Best of Both Worlds" събра 31,1 млн. долара през премиерния си уикенд през 2008 г. По данни на Comscore, той е спечелил 70 млн. долара в световен мащаб за 15 седмици.
Общият брой на кината, предлагащи Eras на Суифт, ще бъде известен едва около седмица преди премиерата. Въпреки това, бокс офис анализаторите очакват, че той ще се счита за широко разпространен и може да има толкова места, колкото и един блокбъстър.
Представителите на браншна признават, че Суифт е изключение в индустрията и успехът ѝ в боксофиса може да не бъде повторен лесно. "За да не помисли някой, че това е лесно възпроизводим подвиг, първо трябва да разбере, че Суифт управлява уникална собствена вселена и че това прави бъдещите успехи на други артисти в тази сфера по-недостижима цел", казва Дергарабедян.
Въпреки това, интересът към уникални кинематографични преживявания расте непрекъснато и филмът за концерта на Тейлър Суифт може да е само началото.