В южния френски град Перпинян се провежда фестивалът Visa Pour L'Image, представящ 24 от най-добрите фоторепортажи за годината.

За престижния фестивал пристигат хиляди посетители от цял свят, за да видят изложбите в целия град.

Задълбочените репортажи помагат за хуманизирането на основните проблеми, с които се сблъскваме днес – от изменението на климата до войната, от правата на жените до миграцията.

Euronews представя четири изложби от Visa Pour L'Image, които могат да накарат всеки посетител да погледне по различен начин към света.

Майкъл Бунел: "Търсене, спасение, защита"

Френският фотожурналист Майкъл Бунел отразява миграцията в Европа и региона от над 10 години, като е правил репортажи от Сирия през Турция и Балканите, а сега и от Средиземно море.

Най-новият му фотопроект е посветен на спасителите в Средиземно море, които той заснема по време на четири отделни мисии с "Лекари без граници" (MSF) и SOS Méditerranée.

Шолц защити спорното споразумение на ЕС за убежищата за бежанци

"Наистина се опитах да покажа хората зад историята, хората, които предприемат действия", казва Бунел пред Euronews Culture.

"Те се подготвят в продължение на дни, създават приятелства. На борда на тези кораби има човечност, а ние никога не можем да я видим. Виждаме хора, които спасяват други хора и това е всичко. И докато не се случи следващата трагедия, спираме да говорим за това."

Централното Средиземноморие е описано от Агенцията на ООН за бежанците като най-опасния миграционен маршрут в света – всеки шести човек, който тръгва от Северна Африка с малки лодки, търсейки убежище или по-добри икономически възможности в Европа, умира по време на пътуването си.

Но тъй като броят на смъртните случаи продължава да расте, общественият интерес към тази история е намалял.

"Никога не съм могъл да продам тази история", казва Бунел. "Редакторите ми казваха: чудесна работа, но читателите знаят историята или вече сме я отразявали."

Бунел получава безвъзмездна помощ за осъществяването на този проект от Националната библиотека на Франция (BNF). Казва, че е подтикнат да продължи тази работа от дълбокото чувство на "отвращение" от ситуацията и от необходимостта да свидетелства за събитията.

"Винаги казвам на младите хора, че с фотографията си имаме пряко въздействие върху този вид събития", казва той. "Трябва да се мисли, че при подобна тема става въпрос и за създаване на доказателствен материал, показващ действието или бездействието на определени хора в даден момент. По този начин бъдещите поколения могат да погледнат назад и да направят преценка."

Стефани Синклер: "Една високорискова бременност след процеса на Добс"

Американската фотографка Стефани Синклер е помолена от The New York Times Magazine да документира загубата на репродуктивните права на жените в САЩ, след като Върховният съд постанови, че правото на аборти ще се решава от отделните щати.

През август 2022 г. Синклер получава достъп да снима лекари и пациенти в отделението по майчино-фетална медицина на Кливландската клиника - един от най-големите и уважавани специализирани центрове в страната.

Охайо е един от щатите, които забраниха абортите след решението по делото Dobbs v. Jackson Women's Health Organization, но след това тази забрана беше блокирана от съда.

"Чувствах се като привилегия да бъда там", каза Синклер пред Euronews Culture. "Чувствах се така, сякаш ми беше поверено да направя историята с уважение към трудните решения, които тези жени бяха в процес на вземане. Така че това беше отговорността да си свърша добре работата".

Нейната интимна поредица от снимки показва отблизо жените, които са изправени пред мъчителни решения: Катрина Рейни, бременна с близнаци, решава да прекрати бременността живота на единия плод, след като научава, че той има тежък мозъчен дефект и е малко вероятно да живее повече от шест месеца, а също така може да застраши жизнеспособността на другия й плод.

Меган Кийтън решава да продължи бременността си, въпреки че лекарите й препоръчват да я прекъсне поради усложнения при две предишни бременности.

Всички тези жени смятат, че изборът трябва да бъде оставен на бременната жена.

Синклер, която е и основателка на организацията с нестопанска цел за борба с детските бракове Too Young To Wed, казва, че въпреки потискащата ситуация в родната ѝ страна, тя все още вярва, че бъдещето е светло.

"Надявам се, че това, което хората виждат в моите снимки, не са лоши новини, а устойчивост, решителност, смелост. Защото точно това видях в тези жени."

Нана Хайтман: "Войната е мир"

Германско-руската фотографка Нана Хайтман се намира в Москва, когато Владимир Путин обявява пълномащабно нахлуване в Украйна през февруари 2022 г.

През следващите месеци Хайтман документира войната от руска гледна точка, опитвайки се да покаже как желязната хватка на правителството върху информацията в страната дълбоко изкривява усещането на гражданите за реалност.

"Много е впечатляващо колко силна е пропагандата", казва Хайтман пред Euronews Culture. "Живеем във време на информационна война и Путин изгражда тази пропаганда през последните 20 години. Тя е много агресивна и много ефективна. Това, което винаги ме е поразявало най-много, е колко хора са способни да живеят в една различна реалност. Мисля, че е шокиращо как манипулираш хората по най-различни начини".

Поредицата на Хайтман прави мащабен преглед на цяла Русия от началото на войната – с първите протести срещу това, което Путин нарича "специална военна операция", до приглушените ежедневни напомняния, че боевете продължават. Тя снима обеднели семейства, загубили синовете си в сраженията в Украйна, пищни събития, които се провеждат както обикновено в Москва, и училищни пиеси с послания за патриотизъм и дълг.

"Надявам се, че един ден това ще бъде исторически документ, за да могат хората да погледнат назад и да видят какъв е бил животът вътре в Русия с тази диктатура.", казва фотографката.

Ужас и надежда: Какво виждат наградените в конкурс за екологична фотографияТретото издание на конкурса за екологична фотография на Фондация „Принц Албер II от Монако“

Ник Брандт: "Денят може да се провали"

Поредицата на английския фотограф Ник Брандт "Денят може да се провали" включва неверояти снимки – жена позира на стол, а зад нея се разхожда ягуар, мъж седи на дървен сандък, а носорог спира на една ръка разстояние, бухал гледа втренчено, докато на заден план се разхождат сенчести силуети. На всеки от кадрите зловеща мъгла забулва света около обектите.

Фотопроектът има за цел да хвърли светлина върху хората и животните, които са необратимо засегнати от изменението на климата – от екстремна суша до наводнения.

Почти всички животни са били спасени, след като са станали жертви по различни причини – от унищожаване на местообитанията им до бракониерство и не могат да бъдат пуснати обратно в дивата природа. В резултат на това те са свикнали с присъствието на хора, което прави безопасно позирането им в непосредствена близост.

Мъглата – създадена от машини за мъгла на място в няколко резервата и защитени зони в Африка и Южна Америка, символизира естествения свят, който бързо изчезва от погледа. Тя напомня и за дима от горските пожари, които се засилват от климатичните промени и опустошават голяма част от планетата.

Зашеметяващата поредица на Бранд стои на пресечната точка на документалния филм и изкуството, представяйки сурово предупреждение за това, което предстои, ако хората не положат сериозни усилия да спрат глобалното затопляне и унищожаването на околната среда.

Visa Pour L'Image ще продължи до 17 септември в Перпинян. Можете да разгледате изложбите и виртуално ТУК