В неделя профсъюзът на холивудските сценаристи постигна предварително трудово споразумение с големите студиа - сделка, която се очаква да сложи край на една от двете стачки, които спряха повечето филмови и телевизионни продукции и струваха милиарди на американската икономика, съобщава Reuters.

Тригодишният договор все още трябва да бъде одобрен от ръководството на Гилдията на американските сценаристи (WGA), както и от членовете на профсъюза, преди да влезе в сила.

WGA, която представлява 11 500 филмови и телевизионни сценаристи, определя сделката като "изключителна" със "значими придобивки и защита за сценаристите".

"Това стана възможно благодарение на трайната солидарност на членовете на WGA и изключителната подкрепа на нашите синдикални братя и сестри, които се присъединиха към нас в продължение на повече от 146 дни", се казва в изявление на преговорния комитет в неделя.

Споразумението на WGA, макар и важно, няма да върне Холивуд към обичайната работа, дори и да бъде ратифицирано. Въпреки че писането на сценарии може да бъде възобновено, профсъюзът на актьорите SAG-AFTRA продължава да стачкува, съобщава още информационната агенция и припомня:

Защо Холивуд стачкува? Не всеки прибира хонорарите на Скалата и Том КрузДуейн
“Сценаристите напуснаха работа на 2 май, след като преговорите стигнаха до задънена улица по отношение на възнагражденията, минималния брой служители, използването на изкуствен интелект и допълнителните възнаграждения, които получават сценаристите от популярни стрийминг платформи”.

Единственият коментар от Алианса на филмовите и телевизионните продуценти, търговската група, представляваща Walt Disney, Netflix, Warner Bros Discovery и други големи студиа, гласи:

"WGA и AMPTP постигнаха предварително споразумение".

Предложеният договор все още е предварителен. Преговорният комитет на WGA обяснява, че ще сподели подробности едва след като получи окончателния текст. След това преговарящите ще гласуват дали да препоръчат споразумението на ръководството, което трябва да реши дали да го представи на членовете за гласуване.

Двойната стачка, ударила Холивуд, спря производството на филми и телевизионни сериали и доведе до постоянни повторения на вече излъчвани епизоди на водещи вечерни токшоута. Усилията за възобновяване на дневни продукции като "Шоуто на Дрю Баримор", но без сценаристи, също се провалиха, тъй като станаха обект на вълна от критики.

По време на протестите не липсва и реторика от сферата на класовата борба. Сценаристите атакуват възнагражденията на ръководителите на медийните студиа, заявявайки, че условията на труд са ги затруднили да изкарват прехраната си като средна класа.

Синдикат превръща е-субсидиите в политически проблем за Байдън Стачка на близо 50 000 членове на профсъюза UAW през 2019 г. струваше на GM близо 3 млрд. долара
В същото време отговорите на самите ръководители допълнително подклаждат недоволството. Главният изпълнителен директор на Disney Боб Айгър, който наскоро удължава договора си, включващ годишен бонус, пет пъти по-голям от основната му заплата, например отправя критики към стачкуващите сценаристи и актьори, че "просто не са реалисти" в исканията си.

Загубени милиарди

Спирането на работата заради стачката се отразява негативно и на операторите на камери, дърводелците, асистентите на продукции и другите членове на екипите, както и на ресторантьорите, цветарите, доставчиците на костюми и други малки предприятия, които подпомагат филмовата и телевизионната индустрия.

Според оценка на икономиста от Milken Institute Кевин Клоудън загубите се очаква да възлязат на поне 5 млрд. долара в Калифорния и другите американски производствени центрове като Ню Мексико, Джорджия и Ню Йорк.

Това наложи четирима високопоставени ръководители на индустрията - Айгер, главният изпълнителен директор на Warner Bros Discovery Дейвид Заслав, съизпълнителният директор на Netflix Тед Сарандос и председателят на групата студия на NBCUniversal (CMCSA.O) Дона Лангли, да се включат в преговорите миналата седмица, за да помогнат за излизането от продължилата с месеци безизходица.

Изкуственият интелект взриви мира в Холивуд Сценаристи и студия влязоха в остър спор относно правилата за използване на технологията в киното и телевизията
Както и при предишни стачки на сценаристите, тази дойде като опит на съсловието да се възползва от новите форми на разпространение на продукциите. 100-дневната стачка от 2007-2008 г. например акцентира отчасти върху разширяването на защитата на гилдията от "новите медии", включително изтеглянето на филми и телевизионни предавания, както и съдържанието, предоставяно чрез безплатни интернет услуги, поддържани от реклами.

Този път централен въпрос са допълнителните плащания от страна на стрийминг услугите, които според сценаристите представляват малка част от възнаграждението, което биха получили за телевизионно предаване. Те също така искат да се ограничи ролята на изкуствения интелект в творческия процес, тъй като много от тях се опасяват, че ръководствата на студиата ще започнат да им връчват генериран от AI сценарии, който да преработват, като по този начин ще заплащат по-ниски възнаграждения.

Други пък изразяват опасения от кражба на интелектуална собственост, ако съществуващите сценарии се използват за обучение на изкуствен интелект.