Между емоцията и капитализма: Възможна ли е „Суифтономиката“ в Европа
Днешният петък 13-ти е особено вълнуващ за феновете на Тейлър Суифт, които тръпнат в очакване за премиерата на филма за турнето й "Taylor Swift: The Eras Tour".
Още преди излизането си на голям екран, лентата дава заявки да счупи рекорди по приходи, както направи самата Суифт през последните години, пише Euronews.
Почитателите на музикалната звезда са готови да атакуват киносалоните толкова бързо, колкото жестока беше надпреварата за билети за турнето Eras през цялото лято.
Предварителните продажби за филма вече надхвърлиха 100 млн. долара (94 млн. евро) в световен мащаб. Благодарение на този успех премиерата в САЩ и Канада ще се състои един ден по-рано, а прожекциите на други блокбъстъри ще бъдат преместени, за да не се дублират в програмата.
Такова е влиянието на Тейлър Суифт върху масовата култура. Затова не е чудно как явлението "Суифтономика" осигури шеметен финансов подем на американската икономика. И понеже славата на блондинката не познава граници, вероятно и европейските хазни ще се радват на финансови попълнения, допълва Euronews.
Фед и флиртът с Тейлър Суифт
С началото на дългоочакваното си турне в САЩ певицата донесе неочаквани приходи на градовете, избрани за домакини на концертите. Може би не е изненадващо, че най-много ползи получи хотелиерският сектор.
Потокът от приходи не остана незабелязан от Федералния резерв на САЩ, който отбеляза в доклад от май, че Филаделфия е преживяла "най-силния месец за приходите от хотели от началото на пандемията, до голяма степен поради притока на гости за концертите на Тейлър Суифт".
Имайки предвид това, чудно ли е, че канадският министър-председател Джъстин Трюдо се зае да настоява за дати на турнето в собствената си страна?
Прогнозата на компанията за пазарни проучвания QuestionPro показва, че турнето Eras Tour може да генерира 5 милиарда долара потребителски разходи само в САЩ. QuestionPro подчертава, че феновете на Суифт са склонни да харчат повече, като средно за билети за концерти и други разходи са похарчени 1200 евро.
Всеки концерт в САЩ се посещава средно от малко под 54 000 души, така че сумата скоростно се увеличава.
В допълнение към продажбата на билети Дейвид Хърлихи, професор в Североизточния университет, отбелязва, че феновете на Суифт винаги са склонни да отделят пари за стоки и други атрибути.
Артикулите, които самата Суифт промотира за последния си албум, включват не по-малко от четири различни версии на физическите компактдискове или винили (по 29,99 долара), които образуват часовник, когато се съберат заедно. Предлагаше се и дървена поставка за часовника за 49 долара.
"Това е странна пресечна точка на емоцията и капитализма", допълва професорът.
Бърз тласък за европейската икономика?
Бързината, с която билетите за Eras Tour се разпродадоха в Европа, е доказателство, че Тейлър Суифт е завладяла европейския пазар.
OTA Insight, специализирана в проучването на данни за хотелиерството, прогнозира, че европейските градове вероятно ще получат същия икономически неочакван ефект, както градовете в САЩ преди тях.
"В някои дестинации вече се наблюдава голямо търсене и цените съответно се увеличават", заяви OTA Insight, въпреки че до концертите има почти една година.
Една икономическа "любовна история"
Въпреки че е трудно да се пропусне икономическото въздействие на Тейлър Суифт, си струва да се отбележи, че тя не е първата поп сензация, която носи финансови облаги навсякъде, където отиде.
Друг поп феномен, Бионсе, имаше подобен ефект с турнето си "Ренесанс".
Главният икономист на Danske Bank Майкъл Грън заяви пред Financial Times, че цените на хотелите са се повишили навсякъде, където тя е отишла, като определи въздействието ѝ върху икономиката като "много рядко". "Бионсе е отговорна за допълнителната изненада в посока нагоре този месец. Това е доста учудващо за едно събитие. Не сме го виждали досега", каза тогава Грен.
Изпълнителката също пуска филмова версия на турнето си, която излиза по кината през декември и се очаква да донесе 75 млн. долара от продажбата на билети, според Reuters.