Големите технологични компании продължават обрата от миналата година, след като Alphabet, Microsoft и Snap започнаха сезона на отчетите със силни резултати за продажбите през тримесечието, приключило през септември, съобщава CNN.

Във вторник компанията майка на Google Alphabet отчита тримесечни продажби в размер на 76,69 млрд. долара, което е с 11% повече спрямо същия период на предходната година. Компанията отчита и печалба от 19,69 млрд. долара за тримесечието.

Междувременно Microsoft отчита 13% ръст на продажбите на годишна база до 56,5 млрд. долара, като също надхвърля очакванията. Тримесечната печалба на Microsoft достига 22,3 млрд. долара, което е с 27% повече от предходния тримесечен период.

Във вторник компанията майка на Snapchat съобщава, че през септемврийското тримесечие се е върнала към ръст на продажбите, след две последователни тримесечия на спад. Компанията отчита приходи в размер на близо 1,2 млрд. долара, което представлява увеличение с 5% спрямо същия период на предходната година и надскача прогнозите на анализаторите.

Още уволнения и нови възможности: Технологичният пазар на труда през 2024Изкуственият интелект и специализирани умения се превръщат в основни оръжия за професионалистите
Компанията отчита и нетна загуба от 368 млн. долара.

Добрите резултати идват, след като през изминалата година Microsoft, Alphabet, Snap и други технологични компании предприеха масови съкращения и други стъпки за намаляване на разходите след трудната 2022 г., когато рекламодателите и други клиенти намалиха разходите си заради опасения, произтичащи от макроикономическата среда.

Въпреки че надминаха очакванията на Уолстрийт за продажбите, акциите на Alphabet и Snap поевтиняват с по около 5% в следборсовата търговия след отчетите (тези на Snap бързо възстановяват позициите си). Акциите на Microsoft обаче поскъпват с около 4% в следборсовата търговия.

"Технологичният сезон през третото тримесечие досега беше доста силен", коментира Теджас Десаи, анализатор в инвестиционния фонд GlobalX. "Тези цифри ясно опровергават опасенията за очертаваща се в близко бъдеще икономическа слабост".

Резултати на Google

Рекламният бизнес на Google генерира тримесечни приходи в размер на 59,6 млрд. долара, което е повече от 54,5 млрд. долара през предходната година. Междувременно рекламите в YouTube са донесли приходи от около 7,9 млрд. долара, което е с около 12% повече на годишна база.

ЕК наложи по-строги ограничения на 6 технологични гигантаДоминиращите играчи в блока ще трябва да спазват новия правилник за дигиталната конкуренция
YouTube Shorts, конкурент на TikTok, е достигнал през последното тримесечие границата от 70 млрд. дневни гледания, посочва главният изпълнителен директор на Alphabet Сундар Пичай в разговор с анализатори.

Бизнесът с облачни услуги на Google обаче отчита приходи от 8,41 млрд. долара - което е под прогнозите на анализаторите.

Джеси Коен, старши анализатор в Investing.com, отдава спада на акциите на Alphabet на "сравнително слабото представяне на облачната платформа на Google, която рискува да изостане още повече от Azure на Microsoft и AWS на Amazon". Все пак, въпреки че през 2022 г. акциите на Alphabet понасят удари на фона на по-широкия спад в технологичния сектор, от началото на 2023 г. те са нараснали с около 56%, изпреварвайки технологичния индекс Nasdaq.

Докладът на Google идва в момент, когато технологичният гигант се намира в горещия антитръстов стол. Миналия месец американските прокурори официално откриха знаков антитръстов процес срещу компанията с мащабни обвинения, че е участвала в антиконкурентни практики, за да запази господстващото си положение в областта на търсенето.

Миналия месец Google също така потвърди плановете си да съкрати стотици служители в отдела си за набиране на персонал, тъй като продължава усилията за намаляване на разходите в някои области. Тези по-целенасочени съкращения се случват, след като през януари Alphabet съкращава около 12 000 работни места - близо 6% от работната си сила.

След сделката Microsoft-Activision: Какво се случва в гейминг индустрията?Големите технологични компании заделят сериозни парични средства за повече сделки в сферата
Въпреки това Google сигнализира, че продължава да инвестира значителни средства в технологии за генеративен изкуствен интелект. Миналия месец компанията пусна значително разширение на своя чатбот с изкуствен интелект Bard.

"Докато разширяваме достъпа до нашите нови услуги за изкуствен интелект, ние продължаваме да правим значителни инвестиции в подкрепа на усилията ни в областта", казва Пичай по време на разговора с анализатори. "Оставаме ангажирани с трайното реорганизиране на разходната ни база, за да помогнем за създаването на капацитет за тези инвестиции, в подкрепа на дългосрочната устойчива финансова стойност."

Резултати на Microsoft

Неотдавнашните инвестиции на Microsoft в технологии за изкуствен интелект помагат за увеличаване на продажбите на компанията през септемврийското тримесечие, особено в ключовото ѝ подразделение за облачни услуги. Продажбите от "интелигентния облачен" бизнес на технологичния гигант - най-големият двигател на приходите му, нарастват с 19% спрямо предходното тримесечие до 24,3 млрд. долара.

Приходите от бизнеса на компанията с "продуктивност и бизнес процеси", който включва LinkedIn и търговските и продуктите на Office, също нарастват с 13% на годишна база до 18,6 млрд. долара.

"Microsoft работи на пълни обороти, а изкуственият интелект очевидно е двигател на растежа", заявява Коен. "Резултатите показаха, че продуктите с изкуствен интелект стимулират продажбите и вече допринасят за ръста на финансовите резултати."

Идва ли моментът на истината за „Великолепната седморка“ на Уолстрийт?Акциите на Tesla се понижават със 7% в четвъртък сутринта, след като не успя да покрие очакванията
Но икономическите колебания сред потребителите изглежда все още оказват известно влияние върху крайния резултат на компанията. Приходите от устройства, които включват продажбите на лаптопи, таблети и конзоли Xbox, са намалели с 22% на годишна база, въпреки 3% увеличение на продажбите в общия сегмент "персонални компютри". Продължаващите опасения за потенциално забавяне на икономическия растеж могат да окажат влияние върху компанията и в бъдеще, тъй като тя навлиза в най-важния си сезон на празничните продажби.

Докладът е първият на Microsoft, откакто компанията приключва придобиването на производителя на Call of Duty - Activision Blizzard, за 69 млрд. долара по-рано този месец. Макар че сделката не се отразява на резултатите за това тримесечие, очаква се тя да засили гейминг бизнеса на компанията.

"Сега Microsoft контролира 30 студия за игри и някои от най-известните игри в индустрията", посочва анализаторът на Edward Jones Логан Пурк. "С огромна облачна мрежа и сега с убедително портфолио, Microsoft има предимство пред конкурентите си в областта на игрите”, казва той.

След поглъщането на Activision "очакваме една от най-силните ни празнични програми, включително нови заглавия като Call of Duty Modern Warfare 3", посочва и главният изпълнителен директор Сатя Надела.

Компанията заявява, че очаква около 400 млн. долара оперативни разходи през четвъртото тримесечие да дойдат в резултат на придобиването.

САЩ срещу Google: Делото, което може да промени завинаги онлайн търсенетоМинистерството на правосъдието и десетки щати обвиняват Google в злоупотреба с господстващото си положение
Приходи на Snap

Snap заявява, че ръстът на продажбите ѝ се дължи отчасти на продължаващите ѝ усилия да обнови рекламната си технология след промените в политиките на Apple за проследяване на приложения, които нанасят удар върху бизнес моделите на Snapchat, Facebook и други платформи.

"Фокусирани сме върху усъвършенстването на нашата рекламна платформа, за да постигнем по-висока възвръщаемост на инвестициите за нашите партньори", заявява главният изпълнителен директор Еван Шпигел.

Snap също така съобщава, че вече има 406 млн. активни потребители дневно, което е с 12% повече в сравнение с предходното тримесечие. А времето, прекарано в гледане на Spotlight - клонинг на TikTok, разработен от Snapchat, е нараснало с 200% на годишна база, според компанията, която наскоро обявява, че е достигнала повече от 5 млн. абонати на абонаментната си програма Snapchat+ - ключово усилие за диверсифициране на приходите си.