"България има късмет със състоянието на публичните си финанси и консервативното им управление.

Затова страната няма да забавя осъществяването на важни за свързаността на Югоизточна Европа (ЮИЕ) проекти, разчитайки на европейско финансиране.

Да, такова ще бъде привлечено, но няма да е определящо за осъществяването на инвестициите".

Това заяви финансовият министър Асен Василев по време на първата международна конференция в Солун "Форум за свързаност на ЮИЕ".

Организатори на конференцията са комуникационната компания SGT Tsomokos в стратегическо партньорство с Пристанището на Солун (ThPA), съобщи БТА.

Става дума за проектната свързаност, която беше обект на тристранната среща между премиерите на България, Гърция и Румъния в Евксиноград в началото на октомври.

Как променящите се геополитически съюзи фрагментират световната икономикаОбявената от Байдън глобална инициатива се превръща в контрапункт на “Един пояс, един път” на Китай

Скоростта по реализацията им ще зависи от готвеното споразумение между трите страни, което трябва да е факт до броени месеци, стана ясно от думите на финансовия министър.

Въпреки това, Асен Василев увери, че страната вече е осигурила финансов ресурс за осъществяването на проектите, които ще осигурят свързаността от юг на север и обратно през България. Става дума за набавянето на 6 милиарда евро държавни гаранции, които да осигурят шосейната и железопътна свързаност на Александруполис с Румъния.

Освен това се работи и по избора на консорциум изпълнител. Министърът е оптимист, че "истинската свързаност със Средиземно море" може да е факт до 5 години.

Връзката на юг е повече от важна днес, смята Василев, защото Черно море прилича на "руско езеро". Но не геополитиката дава основание да се осъществят планираните проекти, а икономическата и търговска логика, уточни още той.

Премиерът Денков: Има опити Черно море да бъде направено „руско езеро“

По отношение на Западния коридор (автомагистрала "Струма"), който е важен за региона на Солун, българският министър увери аудиторията, че работата по половината от липсващите 15 километра магистрала ще приключи в началото на 2024 г.

За останалата половина се очаква становището на ЕК по екологични въпроси около проекта.Асен Василев обаче се надява това да е факт възможно най-скоро, защото направлението е ключово и за мобилността в НАТО.

Това на свой ред означава, че трасето трябва да отговаря на най-високите стандарти за придвижване на тежка механизирана техника.