В седмиците след началото на войната на Израел срещу Хамас в ивицата Газа авиокомпаниите отбелязват спад в резервациите и някои очакват това да намали бъдещите им печалби.

Според компанията за пътнически анализи ForwardKeys резервациите за международни полети са били с 20% под нивата от 2019 г. през трите седмици след нападението на палестинската групировка срещу Израел на 7 октомври и с 5 процентни пункта под периода от три седмици преди нападението.

При терористичното нападение загинаха около 1200 души, а други около 240 бяха взети за заложници, което предизвика най-ожесточения израелски отговор, който регионът някога е виждал. По данни на здравните власти на Израел, въздушните бомбардировки и последвалата сухопътна офанзива в Газа е отнела живота на повече от 11 000 души.

Вълна от искове залива авиокомпаниите заради твърдения, че са екологичниПрез юни BEUC подава жалба в Европейската комисия срещу 17 авиокомпании


В дните след нападението големите авиокомпании преустановяват или ограничават полетите до летище "Бен Гурион" в Тел Авив. Но търсенето на въздушни пътувания от и до други държави и региони също е чувствително засегнато.

През триседмичния период преди 7 октомври издаването на билети от Близкия изток е било само с 3% под нивата от 2019 г., според данни на ForwardKeys, което илюстрира стабилното възстановяване на сектора от пандемията. За разлика от това, през триседмичния период след 7 октомври издаването на билети от Близкия изток е с 12% по-ниско от нивата през 2019 г., което представлява разлика от 9 процентни пункта.

Но най-големият спад по отношение на международните заминавания се регистрира при издаването на самолетни билети от Северна и Южна Америка, което е с 6% по-високо от нивата през 2019 г. през трите седмици преди нападението и спада до 4% под тези нива през трите седмици след него – общ спад от 10 процентни пункта.

Междувременно международните пристигания в Близкия изток се сриват с 26 процентни пункта в този период, като най-голям спад по държави отбелязва Израел, следван от Саудитска Арабия, Йордания и Ливан. ForwardKeys черпи данни от базата данни за продажба на билети на Международната асоциация за въздушен транспорт, която включва големите международни превозвачи, но не включва нискотарифни авиокомпании като easyJet или Ryanair.

Петзвездна класа в облаците: Най-добрите международни авиокомпании за 2023Най-сериозният претендент - Qatar Airways, не успява да спечели приза в класацията


В средата на октомври например американската United Airlines заявява, че по-скъпото самолетно гориво и спирането на полетите до Тел Авив заради войната между Израел и Хамас ще намалят печалбата ѝ през последните три месеца на годината. United има повече полети до Израел от всички американски авиокомпании с връзки от Вашингтон, Нюарк, Ню Джърси, и Сан Франциско, което представлява 2 % от капацитета ѝ.

Насоките за четвъртото тримесечие на United са "мрачни и по-лоши от нашите прогнози", пише Хелън Бекер, анализатор на авиокомпании в TD Cowen. "Като се имат предвид прогнозите, че това ще бъде дълга война, ние гледаме към долния край на прогнозния диапазон и приемаме, че няма да има особени успехи до края на годината."