Войната между Израел и Хамас удря и авиокомпаниите
В седмиците след началото на войната на Израел срещу Хамас в ивицата Газа авиокомпаниите отбелязват спад в резервациите и някои очакват това да намали бъдещите им печалби.
Според компанията за пътнически анализи ForwardKeys резервациите за международни полети са били с 20% под нивата от 2019 г. през трите седмици след нападението на палестинската групировка срещу Израел на 7 октомври и с 5 процентни пункта под периода от три седмици преди нападението.
При терористичното нападение загинаха около 1200 души, а други около 240 бяха взети за заложници, което предизвика най-ожесточения израелски отговор, който регионът някога е виждал. По данни на здравните власти на Израел, въздушните бомбардировки и последвалата сухопътна офанзива в Газа е отнела живота на повече от 11 000 души.
В дните след нападението големите авиокомпании преустановяват или ограничават полетите до летище "Бен Гурион" в Тел Авив. Но търсенето на въздушни пътувания от и до други държави и региони също е чувствително засегнато.
През триседмичния период преди 7 октомври издаването на билети от Близкия изток е било само с 3% под нивата от 2019 г., според данни на ForwardKeys, което илюстрира стабилното възстановяване на сектора от пандемията. За разлика от това, през триседмичния период след 7 октомври издаването на билети от Близкия изток е с 12% по-ниско от нивата през 2019 г., което представлява разлика от 9 процентни пункта.
Но най-големият спад по отношение на международните заминавания се регистрира при издаването на самолетни билети от Северна и Южна Америка, което е с 6% по-високо от нивата през 2019 г. през трите седмици преди нападението и спада до 4% под тези нива през трите седмици след него – общ спад от 10 процентни пункта.
Междувременно международните пристигания в Близкия изток се сриват с 26 процентни пункта в този период, като най-голям спад по държави отбелязва Израел, следван от Саудитска Арабия, Йордания и Ливан. ForwardKeys черпи данни от базата данни за продажба на билети на Международната асоциация за въздушен транспорт, която включва големите международни превозвачи, но не включва нискотарифни авиокомпании като easyJet или Ryanair.
В средата на октомври например американската United Airlines заявява, че по-скъпото самолетно гориво и спирането на полетите до Тел Авив заради войната между Израел и Хамас ще намалят печалбата ѝ през последните три месеца на годината. United има повече полети до Израел от всички американски авиокомпании с връзки от Вашингтон, Нюарк, Ню Джърси, и Сан Франциско, което представлява 2 % от капацитета ѝ.
Насоките за четвъртото тримесечие на United са "мрачни и по-лоши от нашите прогнози", пише Хелън Бекер, анализатор на авиокомпании в TD Cowen. "Като се имат предвид прогнозите, че това ще бъде дълга война, ние гледаме към долния край на прогнозния диапазон и приемаме, че няма да има особени успехи до края на годината."