Водещият руски производител на самолети съобщава, че е извършил успешен изпитателен полет на нов широкофюзелажен пътнически самолет, който според него може да замени западните самолети в небето на страната.

„Обединена авиостроителна корпорация“ (ОАК) разкрива, че прототип на нейния самолет за далечни полети „Ил-96-400М“ е направил първи летателен тест, продължил 26 минути и достигнал височина до 2000 метра и скорост до 390 километра в час.

ОАК, която контролира много руски авиационни брандове, включително „Туполев“ (ТУ), „Илюшин“ (ИЛ) и „Сухой“ (Су), заявява, че самолетът ще може да превозва до 370 пътници - капацитет, който ще го постави наред с такива като A340 на Airbus или 777 на Boeing.

Според компанията самолетът е стъпка напред в сравнение с предишния самолет „Ил-96-300“, чието производство според съобщенията е спряно преди повече от десетилетие, тъй като не е в състояние да се конкурира със западните модели.

Русия отказа да разследва катастрофата с Пригожин по международните правилаЕкспертите са категорични, че това поставя под въпрос резултатите от разследването


"Първият и успешен полет на модернизирания „Ил-96-400М“ е демонстрация на най-високото ниво на компетентност на местните производители на самолети", посочва Денис Мантуров, заместник министър-председател на Русия.

Според ОАК „Ил-96-400М“ може да бъде конфигуриран в до три пътнически класа и ще бъде оборудван със "съвременна информационно-развлекателна система", предлагаща интернет, телевизия и сателитни комуникации. Той ще бъде оборудван и с "модерна" кухня.

Новият самолет, който е сниман във въздуха, украсен в корпоративните цветове на ОАК, може да се разглежда като победа на Русия в областта на връзките с обществеността в момент, когато националната ѝ авиационна индустрия скърца под натиска на западните санкции, наложени заради инвазията ѝ в Украйна, пише още CNN.

Санкциите на САЩ и Европа срещу лизинга на самолети за Русия доведоха до това, че страната загуби близо 10% от търговските самолети, преди президентът Владимир Путин да приеме закони, позволяващи на руските авиокомпании да изземват лизинговите самолети и да ги пререгистрират в страната.

Но при ограничения достъп до резервни части, произведени от Boeing, Airbus и други западни производители като Bombardier и Embraer, експертите твърдят, че поддържането на летателната годност на флота ще става все по-трудно. Към 2022 г. само 144 действащи самолета на руските авиокомпании са произведени в Русия, според данни, предоставени от компанията за авиационни анализи Cirium.

Украйна упрекна сръбските авиолинии, че са удвоили полетите си до МоскваУкрайна упрекна властите в Сърбия, че правят бизнес от пролятата украинска кръв заради руската агресия


"Въпреки че Москва не го признава, санкциите, които последваха инвазията в Украйна, наистина навредиха на руската авиация", казва Мърдо Морисън, ръководител на отдела за стратегическо съдържание във FlightGlobal.

Огромна авантюра

"Проблемът е, че липсата на резервни части, въпреки че някои от тях несъмнено влизат през задната врата, означава, че много самолети Airbus и Boeing, които летят в Русия днес, са потенциално опасни. Въпреки че Русия разполага с опитен регулатор, има много малка видимост за състоянието на нейния флот", предупреждава Морисън.

През септември Airbus A320, експлоатиран от Уралските авиолинии, който е един от взетите на лизинг от Русия, е бил принуден да извърши аварийно кацане в полето в руската Новосибирска област заради повреда на хидравличната система във въздуха.

Миналата година Международната организация за гражданска авиация извършва одит на безопасността, в резултат на който Русия получава "червен флаг", показващ недостатъчен регулаторен надзор - статут, който се споделя само от три други държави - Бутан, Конго и Либерия.

Първата лунна мисия на Русия от 47 години насам приключи с провалЛуна-25 излезе от контрол и се разби в естествения спътник на Земята


В отговор на опасенията Министерството на транспорта на Русия заявява тогава, че безопасността на полетите на самолетите, експлоатирани в Русия, отговаря на международните стандарти.

В съобщението на ОАК се казва, че безопасността и надеждността на новия „Ил-96-400М“ са сравними с "най-добрите модели в света благодарение на резервираността на системите на самолета и неговата аеродинамична конфигурация". Производителят също така заявява, че той ще отговаря на международните регулаторни изисквания.

В съобщението е цитиран генералният директор на ОАК Юрий Слюсар, който казва, че заедно с други самолети руско производство той ще бъде внедрен в цялата авиационна мрежа на страната и "ще замени чуждестранните аналози".

Морисън от FlightGlobal обаче контрира, че макар самолетите да са надеждни, те ще бъдат значително по-слаби от западните си аналози и е малко вероятно да бъдат произведени в количествата, които са били наблюдавани по време на съветската епоха.

"Опитите да се възстанови руската аерокосмическа индустрия отпреди 1990 г. са огромна авантюра. Всъщност тя ще доведе до загуби за държавата в размер на милиарди, макар че Москва вероятно приема, че политическата цена си заслужава да бъде платена, а освен това няма и друг избор", посочва той.