Космическият кораб без екипаж Starship на SpaceX, разработен за превоз на астронавти до Луната и отвъд нея, записа нов провал малко след излитането си в събота, прекъсвайки втория си тест.

Въпреки това, пише Reuters, второто изстрелване на най-големия космически кораб, правен някога от човечеството, стигна по-далеч от предишния път, когато всичко завърши с експлозия.

Двустепенната ракета излита от площадката за изстрелване Starbase на компанията, собственост на Илон Мъск, близо до Бока Чика в Тексас, като издига космическия кораб Starship на височина 148 км над повърхостта на Земята по време на планираната 90-минутна тестова мисия до Космоса и обратно. Но първата степен на ракетата Super Heavy, въпреки че постига най-важната маневра за отделяне от основната степен на Starship, се взривява над Мексиканския залив малко след отделянето си.

Междувременно основната степен на Starship се издига още по-нагоре към Космоса, но няколко минути по-късно оператор на компанията съобщава, че контролът на полетите на SpaceX внезапно е изгубил връзка с апарата.

След неуспеха: Starship на SpaceX се отправя за втори път към КосмосаКосмическият кораб е надеждата на компанията за мисии до геосинхронна орбита, Луната и Марс


"Загубихме данните от втората степен, смятаме, че може да сме я загубили изцяло", казва инженерът на SpaceX и водещ на живото предаване Джон Инспрукър. Той добавя, че екипът му смята, че е задействана автоматична команда за прекратяване на полета, за да се унищожи ракетата, макар че причината не е ясна.

Около осем минути след началото на тестовата мисия камерата, проследяваща Starship, показва експлозия, която предполага, че точно по това време космическият апарат е отказал. Към този момент височината, на която се е издигнала ракетата, е била 148 км.

Изстрелването е вторият опит за полет на Starship, монтиран на мощния ракетен ускорител Super Heavy, след този през април, който завърши с експлозия около четири минути след излитането.

Федералната авиационна администрация (FAA) на САЩ, която контролира търговските площадки за изстрелване, потвърждава, че е имало инцидент, който "е довел до загуба на превозното средство", като добавя, че няма информация за наранявания или материални щети.

Агенцията посочва, че ще наблюдава ръководеното от SpaceX разследване на провала при тестовете и ще трябва да одобри плана на компанията за предотвратяване на повторното му възникване.

Мъск е подал молба за разрешение на дейност на Starlink в ТурцияНовината идва дни след срещата на президента Ердоган с милиардера в Ню Йорк


Целта на мисията е Starship да се отлепи от Земята в Тексас и да излезе в Космоса малко преди да достигне орбита, след което да се потопи отново в земната атмосфера и да се приземи край бреговете на Хаваите. Първоначално изстрелването е планирано за петък, но е отложено с един ден заради подмяна на апаратурата за управление на полета в последния момент.

Неуспешни тестове

Неуспехът на Starship да изпълни всички цели на тестовете може да се окаже пречка за SpaceX. FAA ще трябва да разгледа разследването на неуспеха на компанията, както и заявлението ѝ за нов лиценз за изстрелване. Представители на SpaceX се оплакват, че подобни регулаторни прегледи отнемат твърде много време.

От друга страна, неуспехът в програмата, за която SpaceX планира да похарчи около 2 млрд. долара тази година, е в съответствие с културата на компанията за толериране на риска, която приема бързото тестване на прототипи като начин за ускоряване на проектните и инженерните подобрения, пише още информационната агенция.

Сенатори искат отговори от Пентагона за услугата Starlink на Мъск в УкрайнаВъпросите им идват след публикуването на книгата на Уолтър Айзъксън, посветена на Илон Мъск


"Повече неща бяха успешни, отколкото при предишния тест, включително някои нови възможности, които бяха значителни", казва Кариса Кристенсен, главен изпълнителен директор на компанията за космически анализи BryceTech. "Няма пари и търпение за неограничени тестове, но за апарат, който е толкова различен и толкова голям, два, три, четири, пет теста не са прекомерно количество".

На височина от около 70 км ракетната система извършва основната маневра за разделяне на двете степени - нещо, което не успя да направи при последния тест, като идеята е ускорителят Super Heavy да се „приземи“ във водите на Мексиканския залив, докато основният ускорител Starship да продължи космическото си пътуване, използвайки собствените си двигатели. Миг след отделянето обаче Super Heavy се врзивява, което е последвано от експлозия и на самия Starship.

Напълно успешен тест би отбелязал ключова стъпка към постигането на амбицията на SpaceX за производство на голям, многоцелеви космически кораб, способен да изпрати хора и товари до Луната по-късно това десетилетие за НАСА, a в крайна сметка и до Марс.

Часовникът тиктака

НАСА, основният клиент на SpaceX, има значителен дял в разработката на Starship, на който американската космическа агенция разчита да изиграе централна роля за кацането на хора на Луната през следващите няколко години в рамките на програмата си за пилотирани космически полети Artemis, наследник на мисиите Apollo.

Отвъд бойното поле: Дроновете поглеждат към Космоса Автономните превозни средства по земя и въздух имат все по-голямо приложение в космическите мисии


Ръководителят на НАСА Бил Нелсън, който превърна съревнованието с Китай в основна причина за бързата реализация на Artemis, заявява, че съботният тест е "възможност да се научим - и след това да полетим отново".

Мъск - основател, главен изпълнителен директор и главен инженер на SpaceX - смята, че Starship в крайна сметка ще замени работната ракета Falcon 9 на компанията като централен елемент на нейния бизнес с изстрелвания, който вече извежда в Космоса повечето от световните сателити и други търговски товари.

"Часовникът тиктака", казва Чад Андерсън, инвеститор в SpaceX и управляващ партньор в компанията за рисков капитал Space Capital. "НАСА има график, в който се опитва да стигне до Луната, и това е основното им средство да го постигнат. Така че SpaceX трябва да изпълни задачата в срок."

Очаква се това темпо да се определи главно от прегледа на FAA и от степента на техническите грешки на Starship.