КПД за интуиция: Защо е важно да мислим като хора, а не като роботи
Какво може да стане, ако най-продуктивната ни дейност не се проявява докато препускаме в електронната поща, имаме среща в Zoom или представяме идеите си пред колегите в офиса?
Ами ако продуктивността се повишава, когато сме по-далеч от компютъра, бюрото и традиционно определените работни места?
Служителите са в епоха, белязана от безпрецедентна вълна на бърнаут (професионално прегряване), хибридна работна среда с непрекъснато променящи се правила и опити за управление на ново (и непознато) поколение технологии.
Тези три фактора налагат различен начин на мислене за работния процес, пишат в анализ по темата FastCompany.
Проучване на Thrive My Way от 2023 г. например посочва, че 57% от служителите смятат, че от тях се очаква да отделят на работата си 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата, а 70% изпитват бърнаут, когато се сблъскат с неразумни крайни срокове. Резултатът от всичко това е рязък спад в производителността.
Ето защо Натали Никсън, президент на Figure 8 Thinking, доктор по философия, глобален лектор и автор на книгата "Скокът в креативността: освободете любопитството, импровизацията и интуицията на работното място" представя нова операционна система, която нарича "Рамка MTR" или рамка на двигателя. MTR е човешка дейност, съсредоточена около движението, мисълта и почивката, за да се предизвика генеративно мислене, така че когато се върнем към работа, да сме по-енергични, с повече въображение и по-продуктивни.
В миналото сме се привързвали към метафори като "мозъкът като компютър" или "мозъкът като мускул", но Ани Мърфи Пол има алтернативна метафора за начина, по който работи мозъкът. В книгата си "Разширеният ум" тя предлага възприемане на "мозъка като сврака" – тоест функционира по-динамично, когато сме изцяло потопени в заобикалящата ни среда и Никсън е абсолютно съгласна с нея.
Какъв по-добър начин за мислене има от това да се отдръпнеш от бюрото и да се докоснеш до чувствените измерения на човешкото същество, които ни правят толкова уникални като вид?
Безспорно, този нов начин на мислене може да бъде ужасяващ за мениджърите. Но индустриалната революция и информационната епоха, в които производителността се основаваше на количествено измеримо производство, вече са далеч назад в огледалото ни за обратно виждане.
В днешната ера на големите данни любопитството е валута. А в обозримо бъдеще основните задачи, които могат да бъдат проследени и количествено определени, се заменят с автоматизация, роботика и изкуствен интелект.
Въпреки че това може да звучи изключително тревожно, добрата новина е, че компаниите имат възможност да се ориентират към работа "отвътре навън", която изисква личностно развитие в офиса и професионално развитие при работа от вкъщи.
Новата възможност е да се отклоним от технологиите (в крайна сметка те не се нуждаят от нас) и да се насочим към уникални човешки дейности, като например:
Сега е моментът да проучим нови показатели за продуктивност. Например, какво би станало, ако в допълнение към увеличаването на маржа на печалбата и разширяването на пазарния дял добавим и "КПД за интуиция"?
Бъдещето на работната среда предполага познаване на виртуалната реалност, големите данни и изкуствения интелект. Те ще бъдат залог за всички.
Най-добрите в своя клас компании ще се нуждаят от кадри с повишен творчески капацитет.
И тъй като границите между технологиите и хората все повече се размиват, работната среда, изградена върху основите на доверието, творчеството и въображението, ще бъде от съществено значение, допълва Натали Никсън.