Изкуственият интелект, разследващ емоциите (Emotion Artificial Intelligence - EAI), е технология, която разкодира чувствата ни чрез едва доловими движения на лицето и след това ги превръща в измерими данни.

Разработчиците на такива софтуери твърдят, че EAI може да разпознава различни емоции - от щастие до гняв, като потенциално дава представа за нашите емоции, дори когато ние самите не ги осъзнаваме, пише Business Insider.

Освен за търговски приложения, свързани с маркетинг, EAI се използва на работното място.

Предполага се, че разпознаването на емоционалните състояния на служителите може да повиши производителността и да насочи вземането на решения при набиране на персонал.

Eксперти в областта от MIT обаче поставят под въпрос научната основа на технологията, като се съмняват в способността ѝ да интерпретира човешките емоции единствено чрез изражението на лицето.

Може ли AI да проявява емпатия по-добре от хората? Компаниите вече тестватКак новата технология може да промени здравеопазването, обслужването на клиентите и оценката на ефективността

Въпреки че разработването на EAI датира от края на 90-те години на миналия век, неотдавнашният напредък в технологиите ускорява неговото развитие. Понастоящем механизмът разчита на сложни алгоритми и обширен набор от данни за обучение.

Компаниите също използват тази технология за наблюдение на жизнени показатели като дишане, сърдечен ритъм, и поза на тялото, като я прилагат в различни области.

Нейните приложения варират от идентифициране на потенциални измами в застрахователни искове до подпомагане на диагностицирането на депресия и оценяване на ангажираността на учениците в среди за дистанционно обучение, допълва Business Insider.

Този инструмент за изкуствен интелект се използва на определени работни места, като проследява служителите без тяхно знание и ги определя като депресирани или стресирани.

Ако програмистите станат кентаври: Ще замени ли AI най-търсените таланти?Какво ще стане, ако в крайна сметка AI поеме всичко, което обичаме в работата си

През 2019 г. EAI анализът на лица, проведен от HireVue, предназначен за безпристрастна оценка на кандидати по време на видеоинтервюта, става обект на критики.

В жалба на Електронния център за информация за поверителността се твърди, че има "нелоялни и измамни практики", тъй като не е доказано, че технологията на HireVue може да прави това, което компанията твърди, че може.

Споменава се също потенциалната му пристрастност към жените, цветнокожите и лицата с неврологични различия, като се поставя под въпрос неговата пригодност за вземане на решения за назначения.

Кат Рьомич, докторант по информация на Мичиганския университет, която е провела проучване за EAI, е установила, че служителите често не знаят, че компанията им използва технологията, докато те са на работа. Не съществува изискване работодателите да ги информират.

Пиксели на недоверие: Защо полицията на Острова сканира лицата на гражданиЗащитниците на гражданските свободи твърдят, че използването на технологията нарушава човешките права

Информацията за емоциите може да бъде събрана чрез "анализ на данните, които те вече събират като част от съществуващите програми за мониторинг и наблюдение", казва Рьомих, което означава, че компаниите могат просто да добавят EAI към съществуващите програми за наблюдение, без да предупреждават служителите.

В момента ЕС работи по законопроект, който ще направи незаконно използването на технологията на работното място. Но докато не се появи регулация, компаниите могат да го използват така, както им е удобно.