От началото на космическата ера - изстрелването на "Спутник I" през 1957 г. - човечеството е изпратило в орбита над 15 000 сателита. Половината от тях все още функционират, докато останалите са изгорели в атмосферата или са се превърнали в безполезни парчета метал, след като са изчерпали горивото си.

В резултат на това около планетата има аура от космически боклук, състояща се от 36 500 обекта, по-големи от 10 сантиметра, и 130 милиона фрагмента с размери до 1 сантиметър.

"В момента не можете да заредите с гориво сателит в орбита", казва Даниел Фабер, главен изпълнителен директор на Orbit Fab. Но неговата компания, иска да промени това, разказва той пред CNN.

Orbit Fab, която се рекламира със слогана "бензиностанции в Космоса", работи по система, която включва порт за гориво и совалки за зареждане, които ще обслужват сателити. Компанията е обявила цена от 20 млн. долара за доставка на хидразин в орбита - най-често срещаното гориво за сателити.

Космосът разкрива нови бизнес възможности за милиардиКосмическата икономика има отношение и към решаването на някои от най-големите предизвикателства пред човечеството

Orbit Fab не планира да се занимава със съществуващия флот от спътници. Вместо това иска да се съсредоточи върху тези, които все още не са изстреляни, и да ги оборудва със стандартизиран порт, наречен RAFTI (Rapid Attachable Fluid Transfer Interface), който значително ще опрости процедурата по зареждане с гориво, като запазва цената ниска.

"Това, което искаме да направим, е да създадем евтина архитектура", казва Фабер. "Все още няма търговски порт за зареждане на сателит в орбита. При всички големи стремежи, които имаме за процъфтяващата космическа икономика, всъщност това, върху което работим, е капачката за бензин - ние сме компания за капачки за бензин."

Първоначално Orbit Fab планира да се наложи като доставчик на гориво за компании, които планират да инспектират, ремонтират и модернизират спътници в орбита или да събират отпадъци. Според Фабер успехът в този сектор би могъл да убеди големите телекомуникационни корпорации, които експлоатират голям брой спътници, да променят бизнес модела си и да започнат да зареждат с гориво и да обслужват сателитите си.

Бъди новатор, или умри. Как AI ще реши бъдещите войни между великите силиАко необходимостта е майка на изобретението, войната е акушерката на иновациите, казва Ерик Шмид

Той добавя, че след като се установи моделът на доставяне на гориво в орбита, следващата стъпка е да се започне производството на гориво там. "След 10 или 15 години бихме искали да изградим рафинерии в орбита."

Главният изпълнителен директор разказва за изстрелване, планирано за 2024 г. "Ще доставяме гориво в геостационарна орбита за мисия, която се изпълнява от Изследователската лаборатория на ВВС", казва Фабер. "В момента те я разглеждат като демонстрация, но тя се радва на голям интерес от страна на цялото правителство на САЩ, от хора, които осъзнават стойността на зареждането."

Първият частен клиент на Orbit Fab ще бъде Astroscale, японска компания за обслужване на сателити, която е разработила първия такъв, предназначен за презареждане с гориво. Наречен LEXI, той ще бъде монтиран с портове RAFTI и понастоящем е планирано да бъде изстрелян през 2026 г.