Инвеститорите в инфраструктура са изправени пред риска да загубят близо 1/3 от парите си, или около 600 млрд. долара, ако държавите не планират планомерно преминаване към по-зелена икономика до средата на века, показва първо по рода си проучване, цитирано от Reuters.

Изследователите описват този най-лош сценарий като закъсняло или неочаквано решение на правителствата да наложат данъци върху въглеродните емисии. Тези внезапни действия биха довели до инфлационен ценови шок, който от своя страна - до повишаване на лихвените проценти. Това би се отразил изключително негативно на нетната стойност на активите на инвестициите.

Според изследването на EDHEC Infrastructure & Private Asset Research Institute инфраструктурните портфейли могат да загубят до половината от стойността си.

"Рискът е по-голям, отколкото хората си мислят", коментира пред информационната агенция съавторът на изследването Фредерик Блан-Бруд. "Той ще стане съществен по-рано и в по-голяма степен, отколкото се очаква, и хората трябва да се събудят".

Светът изостава критично в реализацията на климатичните си целиМножество нови доклади показват, че държавите са се отклонили от пътя към ограничаване на глобалното затопляне


За разлика от това, при организиран преход, при който системата се променя постепенно, за да се ограничат емисиите, разходите ще бъдат поети като част от нормалните бизнес операции.

И двата сценария са оценени за 9000 инфраструктурни актива - включително летища, платени пътища, електроцентрали, морски пристанища и тръбопроводи - но не включват потенциални правни, пазарни и технологични разходи, поради което са консервативни, акцентира Блан-Бруд.

Без плавна организация най-големите сътресения от "прехода" ще бъдат усетени от инвеститорите в енергийни и водни компании - те са изправени пред риска от 38% процентна загуба, или около 86 млрд. долара, сочи проучването.

Мрежовите комунални услуги биха могли да загубят 33% от стойността си, или 104 млрд. долара. При инфраструктурата за данни рискът е 32%, или 61 млрд. долара.

Физически рискове

В проучването се разглеждат и т.нар. физически рискове от климатичните въздействия, или щетите, нанесени на инфраструктурата от пожари, наводнения и тайфуни. То установява, че липсата на действия на правителствено ниво за намаляване на емисиите и контрол на изменението на климата ще намали нетната стойност на активите общо с около 140 млрд. долара до 2050 г., като това ще засегне всички сектори, макар и неравномерно.

Лобистки политики подкопават климатичните ангажименти на водещи компанииДоклад анализира действията на 293 компании от списъка Forbes 2000


Инвеститорите са изправени пред риск от загуба на 25% от нетната стойност на активите в северноамериканската инфраструктура и 16% за европейските и азиатските активи. Важно е да се отбележи, че инфраструктурните активи във всички региони и държави вече са изправени пред спад на стойността от 1 до 5% през тази година - и това ниво на риск ще се запази дори при сценарий за плавен преход.

На фона на всички тези заключения, Блан-Бруд е категоричен, че няма признаци нужният плавен преход да се случва. По думите му досега институциите са се оказали "неспособни" да променят начина си на работа - като започнат да оценяват и отчитат изцяло финансовите си рискове, например.

„Трудността за инвеститорите се състои в това, че или е много лошо - или още по-лошо, защото ако декарбонизират, това ще струва много, а ако не го направят, ще струва още повече", смята още Блан-Брюд. "Няма добра версия на историята, така че ситуацията е трудна за организациите."

Според него диверсификацията на инфраструктурни активи също не е решение, тъй като всеки един клас от тях ще бъде засегнат.