3 урока по лидерство от човека, превърнал идея в компания за $1,4 трлн.
Как да превърнете една идея в компания, която променя света?
Този въпрос е изключително важен за повечето предприемачи, които остават изпълнителни директори на компаниите, които са основали.
За да останете добри лидери по време на пътя от идея до бързо развиваща се компания, имате нужда от „когнитивен глад“ - безкрайно търсене на нови умения и знания за решаване на новите проблеми, с които ще се сблъскате по време на своето предприемаческо пътуване, казва стратегическият консултант и инвеститор в стартиращи бизнеси Питър Кохан, основател на Peter S. Cohan & Associates.
Пример за човек, който изглежда има неограничен когнитивен глад, е Дженсън Хуанг, който през 1993 г. съосновава Nvidia в Denny's в Сан Хосе, Калифорния, пише за Inc. Кохан
30 години по-късно гигантът в дизайна на чипове контролира около 85% от пазара на графични процесори, използвани за обучение и работа с AI чатботове като ChatGPT. Това помогна за повишаването на акциите на Nvidia с 245% през 2023 г. Компанията приключи годината с капитализация на фондовия пазар от $1,2 трилиона.
Подобно ниво на успех не е лесно за постигане, но все пак има много ценни уроци, които може да научите от предприемаческия път на Хуанг. Стратегът Питър Кохан селектира 3 от тях, за които вярва, че са универсално приложими.
1. Не позволявайте на неуспехите да ви разочароват
Една от най-важните характеристики, отличаващи успешните предприемачи от останалите, е способността им да се справят ефективно с неуспехите.
Хуанг се е сблъсквал и преодолявал ефективно такива поне два пъти. Според The Wall Street Journal Nvidia е претърпяла съкрушителен натиск поради спад в търсенето на нейните продукти през 2002 г. след срива на dot-com и в началото на финансовата криза от 2008 г.
По време на втория кризисен период Nvidia разработва GPU стратегия, от която зависи настоящият успех на компанията.
Хуанг казва, че не би стартирал Nvidia, ако е знаел колко болезнени и смущаващи ще бъдат неуспехите и ситуациите, в които те „дели един месец от спиране на бизнеса“.
За щастие на клиентите и инвеститорите на Nvidia обаче той успява да поведе компанията в правилната посока.
2. Продължавайте да правите иновации
Никоя индустрия не е имунизирана от променящите се технологии, новопоявилите се конкуренти и променящите се предпочитания на клиентите. За да оцелеят и да поддържат растеж, компаниите трябва да продължават да правят иновации.
Това е от съществено значение, особено когато една компания е постигнала пазарно господство, защото тогава някои лидери започват да почиват на лаврите си и усилено да бранят миналото, вместо да създадат светло бъдеще.
Между 2006 г. и 2023 г. Nvidia успява да изгради трудно за преодоляване лидерство на пазара за генеративни AI GPU.
Тези конкурентни предимства включват:
Създаване на софтуер за програмиране на GPU в началото на 2006 г., което позволява на разработчиците да прилагат нейните GPU в различни области като физика и химическа симулация.
Изграждане на по-бързи чипове на всеки няколко години. През 2017 г. Nvidia започва да адаптира GPU за обработка на специфични AI изчисления, продава чипове или платки за други компании и предоставя компютри, насочени към по-бърза обработка на AI. През септември 2022 г. Nvidia обяви производството на чипове H100 за подобряване на трансформаторните операции, които обучават ChatGPT и други генеративни AI чатботове. През ноември 2023 г., изправена пред конкуренцията на AMD, Nvidia представи H200, още по-бърз GPU.
Тези предимства дават на компанията това, което анализаторът на полупроводниковата индустрия Патрик Мурхед нарече двойно предимство, базирано на най-бързия хардуер и най-добрия софтуер.
Странният проблем на Nvidia: Служителите в режим на „полупенсиониране“
3. Сътрудничество с други компании, за да печелите и задържате клиенти
За да печелите и задържате клиенти, може да ви трябват умения, които ви липсват. За да получите достъп до тези умения, трябва да си сътрудничите с организации, които са най-добри в сферите, в които вие сте по-малко ефективни.
За тази цел Nvidia си сътрудничи с големи технологични компании като ServiceNow и Snowflake и финансира стартиращи компании, сред които Inflection AI. През юни 2023 г. стартъпът обяви, че е събрал $1,3 милиарда в нов кръг от финансиране, ръководен от Microsoft, Рийд Хофман, Бил Гейтс, Ерик Шмид и новия инвеститор Nvidia.
Заедно със своите партньори CoreWeave и Nvidia, Inflection AI изгражда най-големия AI клъстер в света, включващ 22 000 графични процесора NVIDIA H100 Tensor Core. Финансирането подпомага продължаващата работа на компанията за изграждане и проектиране на първия ѝ продукт - нов клас AI, наречен Pi, който според описанието на Inflection е любезен и подкрепящ спътник, предлагащ текстови и гласови разговори, приятелски съвети и кратка информация в естествен стил.
„Мощна полза от революцията на AI е способността да използваме естествен, разговорен език, за да взаимодействаме със суперкомпютри, опростяващи ежедневието ни“, каза Дженсън Хуанг. „Екипът на Inflection AI ни помага в този новаторски проект, внедрявайки технологията на Nvidia за разработване, обучение и интегриране на масивни генеративни AI модели, които позволяват съдаването на невероятни лични дигитални асистенти.“