Грешки на растежа: Spotify води в аудио стрийминга, но къде са печалбите?
Spotify има страхотна позиция в аудио стрийминг бизнеса.
Тя е водещата платформа с около 600 милиона потребители, а пазарният ѝ дял от 30% е два пъти по-голям от този на следващия по големина конкурент.
Добавя милиони нови абонати на месец и малко потребители я напускат.
Повечето компании могат само да мечтаят за такъв вид доминация в индустрията. Дори и като водач обаче, Spotify все още не успява да превърне любовта на потребителите в големи печалби, пише The Wall Street Journal.
Платформата плаща на музикални лейбъли почти 70 цента от всеки долар, който печели от основната си дейност - стрийминг на музика.
Тя загуби много в усилието си да развие подкаст бизнес, в който инвестира 1 милиард долара и който се оказа по-малко доходоносен, отколкото мнозина първоначално очакваха. Опитите за организиране на концерти и продажба на билети също не бях много успешни. Spotify също така забави с две години пускането на висококачествено аудио, което основните ѝ конкуренти предоставиха, обобщава WSJ.
Компанията от Стокхолм, с пазарна капитализация близо 40 милиарда долара, се конкурира с услуги, управлявани от гиганти с дълбоки джобове, сред които Apple, Amazon и Google, които не трябва да разчитат на печалби от стрийминг на аудио.
След години на бърз растеж компанията освободи около 2300 служители в три кръга съкращения миналата година в стремежа си да постигне рентабилност. Изпълнителният директор Даниел Ек обяви последния кръг от съкращения, след като отчете силен ръст на потребителите през третото тримесечие и първата тримесечна печалба на Spotify от първите три месеца на 2022 г.
Ек също така каза, че компанията харчи твърде много пари и трябва да се върне към своите по-находчиви модели от времето си на технологичен стартъп. В писмо до служителите миналия месец той заяви, че постигнатото от компанията през последните две години е впечатляващо, но „реалността е, че голяма част от тази продукция е свързана с наличието на повече ресурси“.
„Според повечето показатели сме били по-продуктивни, но по-малко ефективни“, заяви той. „Трябва да бъдем и двете.“
Ръководителите твърдят, че компанията е постигнала напредък в преобразуването си от услуга за стрийминг на музика в аудио компания и че скорошното ѝ навлизане в сегмента на аудиокнигите, съчетано с подкаст съдържание, ще донесе устойчиви печалби през 2024 г.
Spotify е единствената услуга, която предлага стрийминг на музика, подкасти и слушане на аудиокниги в едно и също приложение за $10,99, казват някои инвеститори, според които това отличава скандинавската компания от конкурентите.
„Желанието на Spotify да харчи пари до степен на загуба е ключов фактор“ за доминиращата ѝ пазарна позиция, но период на строги икономии вероятно ще бъде тест за компанията дали може да поддържа тази преднина“, коментира пред WSJ Тим Ингам, анализатор в музикалната индустрия и основател на изданието Music Business Worldwide. Той смята, че Spotify може да бъде евентуална цел за поглъщане от компании като Microsoft, Netflix и китайския гигант Tencent, който в момента притежава 8,5% дял.
Музика за всички
Spotify се роди в музикална индустрия, поразена от онлайн пиратството. Някога доходоносните продажби на компактдискове се разпаднаха, докато хората изтегляха музика безплатно (и незаконно).
Стартирала през 2008 г. в Европа и през 2011 г. в САЩ, Spotify създаде ново предложение: вместо да купуват албуми или песни, потребителите могат да наемат достъп до почти цялата световна музика срещу месечен абонамент или в замяна на слушане на реклами.
Залага на това, че слушателите ще плащат за по-добро изживяване, задвижвано от стабилен механизъм за препоръки. Идеята проработи, но имаше цена. За да си осигури достъп до гигантските каталози на лейбълите, Spotify се задоволи с условия за лицензионни възнаграждения, които бяха предизвестен финансов неуспех в дългосрочен план.
Услуги от Google, Apple и Amazon се присъединиха към битката и Spotify се оказа в надпревара за привличане на все по-голям брой слушатели на стрийминг.
Вътрешните стартъпи на Spotify
Моделът на управление на компанията включва експериментални опити за генериране на нов продукт, функция или приходи, които често функционират като стартъпи в рамките на компанията.
Ек насърчава тази култура с цел „да правим грешки по-бързо от всеки друг“, както казва той на екипа си.
Малко след като става публична през 2018 г., Spotify тества функция, която позволява на независими изпълнители да качват свои произведения директно в услугата като част от усилията да улеснят разпространението на музика, особено на нови артисти. Предложението дразни партньорите на лейбъла на Spotify, които смятат, че то навлиза в бизнеса им. Spotify затваря програмата след по-малко от година.
До 2019 г. ръководителите смятат, че механизмът за музикални препоръки на услугата е отличителен, но че Spotify трябва допълнително да се разграничи от конкурентите в един все по-комерсиализиран бизнес.
Така компанията решава да похарчи над $1 милиард, за да подпише договор с топ подкаст звезди като Джо Роугън и да придобие първокласни подкаст студия.
Целта е рекламата, малък бизнес в компанията, който генерира под 10% от приходите, да се превърне в основен източник на приходи. Това изисква инвестиции в изграждане на нови опции за продажба на реклами.
Какво се случи? Докато Spotify се превръщаше в най-добрата платформа за подкаст и рекламният ѝ бизнес се разрастваше, повечето предавания, включително някои с участието на известни личности като Меган Маркъл, губеха пари.
Това накара компанията да намали темпото в развитието на подкаст звеното това лято, като освободи около 200 души и намали оригиналните предавания.
Излизане на сцената
Spotify знае повече за музикалните ни вкусове от много от най-близките ни приятели и членове на семейството. С мощни данни за това какво слушат потребителите – и кои са най-преданите фенове на изпълнителите – промотирането на концерти и продажбата на билети се превърнаха в естествено продължение на основния бизнес на платформата.
Spotify започна работа по проект за концертни билети, целящ да се конкурира с гигантите в индустрията Live Nation и AEG.
С мантрата „слушалки към хедлайнерите“ и годишен бюджет от 30 милиона долара, екипът на Spotify Stages се опита да изгради възможности за рекламиране на събития на своята платформа, популяризиране на клубни представления и продажби на билети, включително предварителни.
Spotify Stages стартира като вътрешен стартъп през януари 2020 г. - малко преди локдауните заради пандемията. След продажбата на билети за някои предавани на живо събития по-късно същата година експериментът започва да се оформя. Първоначалният екип от десетина души нараства до около 100.
Мексиканско латино, Барби, Тейлър Суифт: Най-слушаните хитове на лято 2023Spotify отбелязва, че
Екипът на Stages стартира отново емисия за събития на живо през лятото на 2022 г., която показва предстоящи представления на изпълнители, които потребителят може да слуша в своя район. Популяризира и еднократни концерти за няколко десетки изпълнители въз основа на данните си и продажбата на билети.
В същото време обаче намерението за по-голяма директна продажба на билети се сблъсква с ограниченията в технологията - Spotify не може да продава за представления със запазени места или с баркодове. Компанията не успява да сключи по-големи сделки, подобни на Ticketmaster, който има ексклузивни, дългосрочни договори със заведения.
Екипът, работещ по проекта, е намалял почти наполовина след последните съкращения и се е отказал от директната продажба на билети, посочва WSJ. Сега до голяма степен се фокусира върху подпомагането на артистите да продават повече билети чрез Spotify като вид витрина.
Надявайки се да се хареса на аудиофилите и да печели от тях, в началото на 2021 г. Spotify каза, че музиката с качество на CD или т. нар. lossless (при която целостта на оригиналното аудио се запазва при компресиране за стрийминг) ще стане достъпна за абонатите до есента. Платформата обяви, че това може да струва до $20 на месец, двойно повече от тогавашната цена за обикновен абонамент.
До май Amazon Music започна да предлага аудио с по-добро качество на редовните си абонати без допълнителни разходи. Същия месец Apple Music обяви планове да предостави на абонатите си виртуален съраунд звук.
За разлика от Spotify, тези компании печелят от продажбата на скъпи слушалки и други джаджи, необходими за предоставяне на по-висококачествен звук.
На този фон скандинавската платформа не можа да изпълни собствения си краен срок за пускане на надстройката. Вместо това експериментира с различно предложение, за което може да таксува повече - пакет, който включва т.нар. lossless и други предимства като инструменти за създаване на плейлисти с изкуствен интелект и допълнителни часове слушане на аудиокниги.
Но когато пита потребителите дали биха платили за това по-скъпо ниво, техният отговор е не. Този така наречен план Supremium никога не стартира.
През същата година Spotify се пробва и на хардуер терена, пускайки аксесоар за $90, предназначен да направи Spotify по-достъпен в колата.
Платформата обаче прекрати проекта Car Thing в началото на 2022 г., пет месеца след лансирането му на пазара, и записа огромни загуби, свързана с прекратяването на производството.
Разпалване на феновете
На среща с инвеститори през юни 2022 г. - първата след излизането на компанията на борсата - Spotify опитва да пребори със страховете им, че възможностите на аудио пазара са ограничени.
Ек очертава планове за разширяване в нови бизнеси като аудиокнигите и достигане на един милиард потребители до 2030 г. Заявява, че планира да подобри рентабилността на своето подкаст съдържание и да се възползва напълно от богатите данни за фендома (феновете на конкретен изпълнител/група и т.н., разглеждани колективно като общност или субкултура), за да подхранва продажбите на мърчан стоки и билети.
20-те компании, за които студентите искат да работят най-многоСпоред класация на Universum
Spotify постигна известен успех в превръщането си в маховик на фендома, подпомогнат от една силна година за събития на живо и по-специално - летните турнета на звезди като Тейлър Суифт и Бионсе, които стимулираха продажбите на винил и други продукти. Наскоро платформата представи колекции от ексклузивен мърчандайзинг , свързан с популярни артисти, сред които Rosalía, Daft Punk и Tyler, the Creator, и планира да разшири тези предложения.
Това разширяване помага за подобряване на маржовете в музикалния бизнес на компанията, която също така продължава да се фокусира върху това да накара повече подкаст формати да изберат нейните услуги за разпространение и реклама. Сключи сделка миналия месец с Warner Bros. Discovery за разпространение и продажба на реклами, обвързана с подкаст съдържание на CNN и HBO.
Spotify Audience Network – пазар, който позволява на рекламодателите да се насочват към потребителите въз основа на техните предпочитания за слушане – отбелязва ръст на участващите компании с над 45% през последната година.
Докато настоящите сделки на Spotify със звезди като Алекс Купър и Ема Чембърлейн са на път за подновяване, компанията се стреми да преразгледа условията с много от тях, за да плати по-малки минимални гаранции и да наблегне на споделянето на приходите.
Spotify е и в ранните етапи на нов мащабен залог върху аудиокнигите - медия, която смята за важна за разграничаването си от конкурентите. Засега предлага 15 часа безплатни аудиокниги на premium абонати, преди да ги помоли да заредят сметките си с допълнителни часове.
Spotify залага, че суперпотребителите на аудиокниги ще плащат достатъчно, за да покрият голяма част от това, което компанията трябва да плати на издателите, според източници на WSJ. Платформата плаща на издателите основно за времето, което потребителите прекарват в слушане на конкретни заглавия, въпреки че отделните споразумения варират.
Spotify изпревари Apple, за да стане доставчик номер 2 на аудиокниги след Audible през четвъртото тримесечие на 2023 г., според компанията за данни Bookstat, с близо 6 милиона продадени или стриймвани единици в САЩ. Audible е на първо място с над 50 милиона, но тенденциите показват, че има потенциално „много голяма нова аудитория за аудокниги“, която може да бъде достигната чрез платформи като Spotify.
Междувременно компанията задвижва още един експеримент, фокусиран върху образованието – аудио съдържание в стил Master Class. Очаква се то да бъде тествано тази година.