Еволюция на капитализма: Новата мисия на големите корпоративни играчи
Едва 36% от представителите на квалифицираните кадри по света, вариращи от служители в началото на кариерата си до мениджъри на висше управленско ниво, реагират положително на думата капитализъм.
Подобен дял (35%) имат негативна конотация, показват резултатите от ново проучване на Fast Company.
Хората на възраст под 40 години са най-негативно настроени към капитализма от всички поколения, установява още проучването.
Този тип недоверие към капитализма в по-широк план показва, че тези системи не са се развили достатъчно за следващото поколение, коментира главният изпълнителен директор на Bridgewater Нир Бар Деа в дискусия, организирана от Fast Company по време на Световния икономически форум в Давос.
"Това е фатален недостатък, което означава, че ако не се справим с него – и като казвам ние, имам предвид хората и институциите с най-голяма власт в тази система, тя ще престане да съществува.", допълва той.
Радикалната прозрачност е един от начините глобалният бизнес да се справи с чувството за несправедливост и разочарование сред критиците на капитализма - допълва Ернесто Торес Канту, ръководител на международния отдел в Citibank.
"Как можеш да докажеш ползите си, ако не се вслушваш в младите хора на пазара или в компанията си, ако не ги разбереш и след това да действаш по съответния начин?", попита риторично експертът.
И все пак, надежда за бъдещето има, тъй като младите не са напълно антикапиталистически настроени.
Всъщност, в преобладаващата си част те подкрепят малкия бизнес, отбелязва Кристина Елсън, изпълнителен директор на Центъра за изследване на капитализма към университета Wake Forest. По-големите институции трябва да покажат, че предлагат същите възможности, за да "бъдат двигател на промяната", допълва тя.
Младите поколения не се определят само от историята на "пълния антикапитализъм", твърди Меган Холстън-Алекзандър, партньор в Andreessen Horowitz. Те ще бъдат по-развълнувани, ако се чувстват включени в развитието на компаниите, които помагат да се създават и развиват, допълва експертът.
"Смятаме, че участието в капиталистическата култура като потребител, инвеститор или талант е наистина важно", заяви тя на Световния икономически форум в Давос.
„Облагайте ни”: 250 от най-богатите в света призоваха за по-високи данъци
Но преди новите лидери да променят бъдещето на капитализма, днешните корпоративни водачи трябва да се справят по-добре с изграждането на доверие.
"Може да има страх от капитализма или недоверие към него, но мисля, че начинът, по който можем да го намалим, е да създадем надеждност и откритост", коментира Рима Къреши, главен директор по стратегията на Verizon и заместник-председател на Edison Alliance.
Информирането за това как компаниите са ефективни в решаването на проблеми също помага за изграждането на доверие, казва Антъни Тан, съосновател на Grab, базирано в Сингапур суперприложение, което включва доставки, превози, както и финансови услуги.
Това е особено важно за достигане до по-младите поколения – било то като служители или клиенти, които "търсят истината" и искат ясна, пряка, честна информация, допълва той.
И големият бизнес, и предприемачите трябва да приемат промяната, отбелязва Флориан Хофман, основател и главен изпълнителен директор на The DO School.
"Мисля, че това, което наистина ще се промени и трябва да се промени, е въпросът какво е ценна компания? Как да говорим за стойност, когато имам компания? Трябва да признаем, че вече няма обща история и разказ за това как изглежда и какво означава капитализмът.", допълва още Хофман.