Когато миналото лято американски и австралийски войски тренираха десанти, сухопътни и въздушни операции, те влязоха в новинарските заглавия, много от които гласяха, че съюзниците задълбочават сътрудничеството си в областта на отбраната, за да се противопоставят на нарастващите военни амбиции на Китай.

Но за американските военни плановици, подготвящи се за потенциален конфликт за Тайван, високопрофилните учения Talisman Sabre имат далеч по-голяма стойност: те спомагат за създаването на нови запаси от военно оборудване, оставени в Австралия след приключването на ученията, обясняват представители на американската администрация.

Съединените щати и техните съюзници са все по-притеснени, че през следващите години китайският президент Си Дзинпин може да нареди на своите военни да завземат Тайван - демократично управлявания остров, който Пекин смята за своя територия. Поради това американската армия прави сериозен преглед на собствената си военна готовност и се опитва да навакса изоставането си в една критична област - логистичната си мрежа.

От санкции до преки удари: Три начина, по които САЩ могат да накажат Иран Директен удар по територията на Ислямската република би бил безпрецедентен


Оборудването от Talisman Sabre включва около 330 автомобила и ремаркета и 130 контейнера в складове в Бандиана, в югоизточната част на Австралия. Това количеството, за което не е съобщавано по-рано, е достатъчно за снабдяването на около три логистични отряда с до 500 или повече войници, фокусирани върху осигуряването на доставки до бойните линии.

"Стремим се да правим това все повече и повече", посочва армейски генерал Чарлз Флин, висш командващ на армията в Тихия океан. "Има редица други държави в региона, с които вече имаме споразумения за това".

Интервюта на Reuters с настоящи и бивши американски служители установяват, че американската военна логистика в Тихия океан е една от най-големите уязвимости на САЩ при евентуален конфликт около Тайван. Изводите от различни учения в региона показват, че Китай вероятно ще се опита да бомбардира доставките на самолетно гориво или корабите за зареждане с гориво, като по този начин ще осакати въздушната и морската мощ на САЩ, без да се налага да се бие с тежко въоръжени изтребители или да потопява надводни бойни кораби. В отговор на това Съединените щати се опитват да организират своите военни логистични центрове в региона - включително складовете си в Австралия.

Критиците обаче твърдят, че мрежата на Вашингтон все още е твърде концентрирана и че правителството не е отделило достатъчно средства и не е предприело спешни мерки за нейното своевременно предислоциране.

Индийският океан – ахилесовата пета на Китай при война за ТайванПекин засилва присъствието си в Южнокитайско море, но остава уязвим от американското влияние в океана


"Когато наистина се спуснете няколко слоя надолу, разузнавателната общност мига в червено, що се отнася до следващите пет години, тъй като някои от сроковете за справяне с рисковете са 10, 15, 20 години", посочва конгресменът Майк Уолц, републиканец, който ръководи подкомисията на Камарата на представителите, наблюдаваща военната логистика и готовност.

Военните бази на САЩ в Азия са стратегически, но тихоокеанската логистика представлява значителна уязвимост при потенциални конфликти около Тайван, предупреждават още официални лица.

Рискове за САЩ

Логистичното подразделение на американската армия, Транспортното командване на САЩ (TransCom), постигна голям успех, доставяйки над 290 млн. килограма оборудване и над 2 млн. артилерийски снаряда на украинската армия във войната ѝ с Русия. Но подобна подкрепа за Тайван, който е на около 160 километра от бреговете на Китай, ще бъде с пъти по-трудна, признават американски служители и експерти.

САЩ не са заявили официално, че ще се намесят, ако Китай нападне Тайван, но президентът Джо Байдън многократно е намеквал, че ще разположи американски войски за защита на острова. В същото време Си е наредил на военните си да бъдат готови да превземат Тайван до 2027 г., но много анализатори смятат, че това е по-скоро опит за активизиране на армията, отколкото график за инвазия.

Високопоставен американски военен служител, говорещ при условие за анонимност, посочва пред Reuters, че доставките на боеприпаси са на първо място в списъка с приоритети на Вашингтон в Индо-тихоокеанския регион, следвани от горивото, храната и резервните части за оборудването. Освен това той предупреждава, че при голям конфликт корабите на военноморските сили на САЩ могат бързо да изчерпят средствата си за противоракетна отбрана.

Самолетоносачи засилват напрежението от Сирия до ТайванСАЩ обяви нови удари срещу ирански структури в Сирия, Тайван следи китайска авионосна група


„Потенциалното въздействие на атаките срещу логистичните центрове на САЩ, корабите за зареждане с гориво и въздушните танкери беше сигнал за събуждане за много американски законодатели“, казва Бека Васер от мозъчния тръст Center for a New American Security (CNAS). "Китай ще се насочи към някои от логистичните възли, за да затрудни поддържането на операциите на Съединените щати в Индо-Тихоокеанския регион".

За да се справят с подобни уязвимости, американските военни търсят места като Австралия като по-сигурни локации за складиране на оборудване, дори когато разширяват сътрудничеството си с Филипините, Япония и други партньори в Тихия океан. През юли администрацията на Байдън обяви, че Съединените щати ще създадат временен логистичен център в Бандиана, Австралия, с цел в крайна сметка да се изгради "трайна зона за логистична подкрепа" в Куинсланд. Планираните там съоръжения могат да поберат повече от 300 превозни средства и 800 палета.

През юли ВВС на САЩ проведоха и Mobility Guardian 23 - учение в Индо-Тихоокеанския регион, заедно с Австралия, Канада, Франция, Япония, Нова Зеландия и Обединеното кралство. То включваше тренировки за презареждане с гориво във въздуха и медицински евакуации.

От „точно навреме“ до „в случай че“

Мисленето на армията на Съединените щати се променя. В продължение на десетилетия тя не се притесняваше, че чужда сила ще атакува логистичните ѝ бази, което позволи на планиращите да се съсредоточат върху ефективността, възприемайки логистичния модел "точно навреме", разпространен сред производителите от частния сектор.

От самолетоносачи до ракети: САЩ стъпват здраво в Близкия изтокВашингтон дислоцира в региона редица високотехнологични оръжейни системи


Този подход доведе до решението за спестяване на разходи за създаване на мегабази, по подобие на военновъздушната база Рамщайн в Германия, която остана в безопасност дори от атаките на талибаните и Ислямска държава.

Но един конфликт с Китай може да превърне мегабазите, сред които е и „Кемп Хъмфрис“ край Сеул, в основни мишени. Този риск налага по-скъп подход към логистиката, който включва разпръскване на американските запаси и предварителното им разполагане в региона.

"Вместо да планира с оглед само на ефективността, вероятно армията трябва да премине от модела "точно навреме" към модела „в случай че", смята контраадмирал Дион Инглиш, един от водещите офицери по логистика в Пентагона.

САЩ направиха това в Европа, след като Русия анексира Крим през 2014 г., като предварително складираха запаси и инвестираха в бази и летища, които разгръщащите се американски войски биха могли да използват при необходимост. През петте години, предхождащи нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г., Пентагонът е поискал от Конгреса финансиране в размер на 11,65 млрд. долара за предварително разполагане на оборудване в Европа.

За разлика от това, анализът на Reuters на бюджетните искания на Пентагона установява, че в момента военните планират да поискат едва 2,5 млрд. долара от фискалната 2023 до 2027 г. за предислоциране на оборудване и гориво и подобряване на логистиката в Азия. В момента годишният бюджет на Пентагона по това перо е около 842 млрд. долара.

Президентските избори в Тайван, които може да променят светаТрима кандидати имат шанс да заемат поста на сегашния президент Цай Инуън, която е начело на страната от 2016 г.


Друг скъпоструващ проблем е застаряващият флот от американски транспортни кораби. Средната възраст на тези, предназначени да превозват тежки товари като танкове, в зона на конфликт, е 44 години, а някои са по-стари от 50.

В един от анализите на CNAS се стига до следното заключение: "Министерството на отбраната системно не инвестира достатъчно в логистиката от гледна точка на пари, умствена енергия, материални активи и персонал“, а сенатор Роджър Уикър, водещ републиканец в сенатската комисия по въоръжените сили, добавя, че Пентагонът и Конгресът трябва да отделят много повече внимание на тихоокеанските бази и логистиката.

"Способността ни да възпираме конфликти в западната част на Тихия океан през следващите пет години дори не е близо до това, което трябва да бъде", категоричен е той.