От Armani до Versace: Поглед отвътре в ултра луксозните бранд резиденции
Armani… Bulgari… Versace…
Може да ви звучи като каталог в луксозен търговски център.
Но това не са само имена на марки или бутици, а… адреси.
Бранд резиденциите представляват жилищни комплекси в дизайна и стила на едноименната марка, често разположени до или в нейния курорт или хотел.
Тенденцията показва, че в последно време, все повече от големите лидери в луксозната индустрия яхват именно вълната на недвижимите имоти, пише по темата CNN.
Според световната компания за недвижими имоти Savills броят на подобни бутикови резиденции се е увеличил със 160% през последното десетилетие и се очаква да се удвои в световен мащаб до 2030 г.
Градът, който е двигател на тази тенденция? Дубай.
В него има повече луксозни бранд резиденции, отколкото където и да било по света, а миналата година измества от първото място дори Южна Флорида, дългогодишен лидер в сектора.
Въпреки че броят на проектите в Дубай расте - 51 завършени и 48 в процес на изграждане, според Savills - цените също вървят нагоре.
Bulgari Lighthouse например, се състои от 31 пентхауса с четири до пет спални на 27 етажа, увенчани с "небесна вила" на три нива с площ 13 000 кв. м.
Последната е продадена за 112 млн. долара през февруари 2023 г., само месец след представянето на имота, превръщайки се в най-скъпия апартамент в града по това време. През първата половина на 2023 г. в резиденцията са продадени 20 жилищни имота на обща стойност 585,3 млн. долара.
Репутацията на луксозния бранд играе съществена роля за апетита на инвеститорите в недвижими имоти, казва Патрисия Виел, главен изпълнителен директор на ACPV, архитектурната компания зад проекта Bulgari Lighthouse.
bulgarilighthouse.com
"Недвижимият имот от това ниво не е просто хубава сграда", казва Виел и добавя, че резиденциите имат изисквания за експлоатация, които са по-близки до тези на курорт или хотел, отколкото на жилищен блок.
"Чувство за собственост"
ACPV започва да работи с Bulgari по концепциите за сгради още през 2000 г., като проектира всичко – от първия хотел на марката в Милано през 2004 г. до Bulgari Lighthouse в Дубай. Bulgari прилага "жилищен подход" към своите хотели, а стаите и апартаментите са проектирани с "чувство за собственост", казва Виел, така че преходът към резиденции е естествен.
За много от типичните купувачи на бранд имоти това не е първи или дори втори дом, което създава различна връзка с имота, а удобството е от ключово значение, казва Виел: "Компонентът на обслужване е изключително важен за някой, който притежава шест или осем различни къщи по света".
bulgarilighthouse.com
Аспектите като управление и експлоатация на сградата имат все по-голямо значение, както и закупуването на напълно обзаведен имот.
Резиденциите, които често са в непосредствена близост до хотел или курорт, получават достъп до всички луксозни хотелиерски съоръжения, но с пълна самостоятелност в жилищното си пространство.
А за курорти като Bulgari Dubai има редица предложения за начин на живот отвъд типичните фитнес зала и спа център, като ресторанти със звезди "Мишлен" и барове от световна класа, което превръща курорта в дестинация за местната общност и туристите.
"Привилегията да "притежаваш мястото" и да имаш достъп до сърцето на социалния живот за тези купувачи е изключително важна", допълва Виел.
Закупуването на имот с цел "незабавен достъп до начина на живот в Дубай" е сериозен мотив за богатите хора с високо нетно състояние, обяснява Файсал Дурани, главен изследовател в Knight Frank Middle East, независима консултантска компания за недвижими имоти. Според индекса на Knight Frank за 2023 г. Prime International Residential Index Дубай изпреварва първокласни места за втори дом като Аспен, Маями, Алгарве и Бахамите.
За луксозните марки навлизането в недвижимите имоти им помага да диверсифицират приходите си, тъй като печелят от лицензионни или управленски такси, а за предприемачите брандирането означава по-високи цени. Марковите резиденции се отличават средно с 30% по-скъпа цена в сравнение с имоти с подобно качество на същото място.
Но в Дубай тази премия е значително по-висока: 86%, според Knight Frank.
Внимание към детайлите
Пазарът на недвижими имоти в Дубай е силно ориентиран към продажби "извън плана", при които клиентите купуват жилище преди да е построено, въз основа на местоположението на резиденцията, плановете на етажите, визуализациите и подробните спецификации.
Депозитите за покупки "off-plan" често възлизат на над 1 млн. долара за първокласни имоти.
Като сравнително млад пазар, градът е отворен за чуждестранни купувачи и инвеститори едва от 2002 г., но през последните две десетилетия секторът на недвижимите имоти в изпитват нестабилност, подхранвана от спекулативната дейност "купувай, за да продадеш" и излишъка в предлагането, казва Дурани.
Бранд резиденциите могат да помогнат за компенсиране на тези рискове, като предлагат гаранция за качеството и обслужването, особено за чуждестранни купувачи, казва Роза Пиро, старши директор "Бизнес развитие" в Arada, строителен предприемач в Обединените арабски емирства.
arada.com
"Купувачите в Дубай са склонни да харесват марки и да им се доверяват", категоричен е експертът. Arada вече стартира първия си проект за брандирана резиденция: Armani Beach Residences на остров Palm Jumeirah, гореща локация за инвеститори в недвижими имоти.
Според компанията, цената на Armani Beach Residences е средно с 63% по-висока на квадратен метър от тази на другите маркови резиденции на Palm Jumeirah, като цената на резиденциите с две спални започва от 5,9 млн. долара. Очаква се сградата да бъде завършена до края на 2026 г.
arada. com
Според Роза Пиро, Armani е нещо повече от брандинг.
"И двамата ни партньори участват много активно и лично в проекта", казва тя и добавя, че "самият г-н Армани участва в проектирането на апартаментите и добавя свой собствен щрих".
arada.com
Тези, които закупят някой от двата пентхауса, по един на всяка от кулите на резиденцията, ще могат да изпитат това внимание към детайла от първа ръка: имотът се предлага с пътуване до Милано, престой в хотел "Armani" и среща с Джорджо Армани и екипа за интериорен дизайн, за да обсъдят предпочитанията за стил, "така че да имат пълно 360-градусово преживяване в света на Армани", допълва Пиро.
arada.com
Дурани пък е категоричен, че успехът на пазара на луксозни имоти е издигнал нагоре целия сектор: според последните налични данни на Knight Frank към септември 2023 г. пазарът на недвижими имоти в Дубай е нараснал с 19% спрямо предходната година.
Дисбалансът между търсенето и предлагането също се е променил, благодарение на забавянето на строителството по време на пандемията и възможността все повече клиенти от чужбина купуват жилища. През 2019 г. Дубай въведе "златна виза" в опит да привлече нови таланти и инвестиции в града, а населението му продължава да расте бързо след пандемията, като през 2023 г. ще се увеличи със 100 000 души.
Макар че бранд резиденциите съставляват малка част от имотния фонд, секторът се разширява бързо, като в процес на изграждане са 3700 проекта.