Когато през април 2020 г. китайска ракета се поврежда малко след изстрелването си и унищожава сателита Nusantara-2 на стойност 220 млн. долара, това е удар по усилията на Индонезия да укрепи комуникационните си мрежи.

Но за един човек е възможност.

Собственикът на SpaceX Илон Мъск се възползва от провала, за да надделее над държавната China Great Wall Industry Corp (CGWIC) като компания, която Джакарта избира за извеждане на сателити в космоса.

Китайският изпълнител успява да привлече Индонезия – най-голямата икономика в Югоизточна Азия и ключов пазар за космически растеж, чрез евтино финансиране, обещания за широка подкрепа на космическите амбиции и геополитическата мощ на Пекин.

Високопоставен правителствен служител и двама представители на индустрията в Джакарта, запознати с въпроса, заявиха пред Reuters, че неизправността на ракетата бележи повратна точка за Индонезия да се откаже от китайските космически изпълнители в полза на компании, собственост на Илон Мъск.

Nusantara-2 е второто изстрелване на спътник, възложено от Индонезия на CGWIC и съвпада с две изстрелвания, извършени от SpaceX по същото време. След неуспеха, компанията на Мъск изстрелва два индонезийски спътника, докато Китай нито един.

SpaceX изпреварва Пекин благодарение на комбинацията от надеждност на изстрелването, по-евтини ракети и личните отношения на Мъск с индонезийския президент Джоко Уидодо.

След среща между двамата в Тексас през 2022 г. SpaceX също така получава регулаторно одобрение за сателитната си интернет услуга Starlink.

Сделките със SpaceX бележат рядък случай на навлизане на западен играч в Индонезия, чийто телекомуникационен сектор е доминиран от китайски компании, предлагащи ниски разходи и лесно финансиране.

Индонезия устоява на натиска на САЩ да се откаже от сделките с китайския технологичен гигант Huawei, позовавайки се на зависимостта си от технологиите на Пекин.

"SpaceX никога не се е проваляла при изстрелването на наши сателити", казва Шри Санграма Арадеа, ръководител на отдела за сателитна инфраструктура в BAKTI, агенция на индонезийското министерство на комуникациите.

Инцидентът от април 2020 г. "затруднява" Джакарта да се обърне отново към CGWIC, допълва той.

SpaceX, CGWIC и Pasifik Satelit Nusantara - ключов акционер в проекта Nusantara-2, не отговориха на запитването за коментар.

Китайското външно министерство заяви за Reuters, че "китайските аерокосмически предприятия продължават космическото си сътрудничество с Индонезия под различни форми", но не даде подробности за тях.

Говорителят на президентската канцелария Ари Дуипаяна заяви, че при възлагането на договори правителството дава приоритет на ефективни и способни технологии, които отговарят на нуждите на индонезийците.

Космическа надпревара

Надпреварата между SpaceX и Китай отваря прозорец към много по-голяма битка за доминиране в бързо развиващата се космическа индустрия.

По данни на американската консултантска компания BryceTech през 2022 г. глобалният пазар на спътници - включващ производство, услуги и изстрелвания, достига 281 млрд. долара или 73% от целия космически бизнес.

Според доклад на професора от Харвард и специалист по орбитално проследяване Джонатан Макдауъл, миналата година Китай е изстрелял рекордните 67 ракети от общо 223 в световен мащаб. По-голямата част от тях са изстреляни от CGWIC. По този начин Китай отстъпва само на САЩ, които са извършили 109 изстрелвания, 90% от които са осъществени от SpaceX, се посочва в доклада.

Вашингтон и Пекин се конкурират и по отношение на сателитните комуникационни мрежи.

Компанията Starlink на SpaceX, която притежава около 60% от около 7500 спътника в орбита около Земята, доминира в сферата на сателитния интернет. Миналата година обаче Китай започна да изстрелва сателити за широколентов достъп Guowang.

Според военни представители на САЩ, Китай цели да използва сателитни и космически технологии, за да шпионира съперниците си и да увеличи военния си капацитет.

Министерството на външните работи на Китай коментира пред Reuters, че твърденията на САЩ са клевета и че Вашингтон използва опасенията като претекст за разширяване на влиянието си в космоса. За разлика от китайския си конкурент, НАСА разчита предимно на частни ракети от компании като SpaceX, която има договори с американското правителство за милиарди долари.

Американски служител в областта на космическата политика, обаче твърди, че правителството и военните на САЩ са загрижени за зависимостта от SpaceX, особено предвид агресивния бизнес стил на Илон Мъск.

Докато досегашните американски изпълнители на отбранителни услуги като Boeing и Lockheed Martin обикновено се консултират с Държавния департамент, преди да сключат сделки в чужбина, Мъск и SpaceX се договарят директно с Джакарта, заявяват източниците на Reuters.

В отговор на въпросите за коментар, говорител на Lockheed Martin заяви, че компанията "работи в тясно сътрудничество с правителството на САЩ, нашите съюзнически държави и международни клиенти".

Boeing отказва да коментира, а Държавният департамент не отговаря на молбите за коментар.

Говорителят на Пентагона Джеф Юргенсен отказа да отговори на конкретни въпроси за SpaceX, но заяви, че "многобройните партньорства на Министерството на отбраната с космическата индустрия имат доказан успех".

Никълъс Ефтимиадис, бивш офицер от американското разузнаване и експерт по китайските шпионски операции в Атлантическия съвет, базиран във Вашингтон мозъчен тръст, заяви, че изпълнителният директор на SpaceX е предизвикал разпалени реакции в американската столица:

"Илон Мъск прави нещата по свой начин и това не се харесва на някои официални лица".

Сделките на Мъск се противопоставят на дългогодишната тенденция западните компании да губят пред китайските в Индонезия, обширен архипелаг от над 17 000 острова с население над 270 милиона души.

Очакванията са Пекин да се превърне в най-големия пряк чуждестранен инвеститор в Индонезия в рамките на две години, изпреварвайки Сингапур.

Китайските компании доминират на пазара на интернет и 5G, така че Пекин е бил очевидният партньор за изстрелването на сателити до инцидента през 2020 г., обяснява Андри Сатрио Нугрохо, икономист в базирания в Джакарта мозъчен тръст Институт за развитие на икономиката и финансите. "Индонезия има близки отношения с Китай в много сектори. Трудно е да се прекъсне господството му", допълва той.

Една неслучайна среща в Бока Чика

През май 2022 г. влиятелният индонезийски президент Уидодо посещава съоръжението на SpaceX в Бока Чика, Тексас.

"Добре дошли в Starbase", приветства го Мъск, докато ухилен се ръкува с него.

Двучасовото посещение на държавния глава включва 30-минутен разговор с Мъск в офис, пълен с миниатюрни макети на ракети и обиколка на производствената зона.

Същевременно, президентът отдавна се стреми да изгради индустрия за електрически превозни средства в Индонезия, която разполага с най-големите в света запаси от никел - ключов елемент в електрическите батерии, които произвежда друга от водещите компании на Мъск – Tesla.

Президентът с ограничен мандат напуска поста си през октомври, но експертите твърдят, че ще остане основен фактор във властта, след като кандидатът, когото той мълчаливо подкрепи за свой наследник, спечели изборите на 14 февруари.

Миналата година Уидодо заяви, че в стремежа си да „ухажва“ Мъск, е предложил и данъчни облекчения, концесия за добив на никел и схема за субсидиране на покупката на електромобили. Но завод за електромобили или батерии на Tesla в Индонезия, за които Уидодо публично е настоявал, не са се осъществили.

Вместо това, дни след пътуването му до Тексас, индонезийските официални лица са започнали да обсъждат друг бизнес на Мъск: Starlink. По време на срещата предприемачът е помолил Уидодо да допусне Starlink в Индонезия, твърди запознат източник.

Държавната телекомуникационна компания Telkom в продължение на месеци е искала регулаторно одобрение, за да може дъщерното дружество Telkomsat да използва услугите на Starlink за клетъчен backhaul или свързване на мобилни базови станции към мрежата си, каза Херлиато.

Длъжностните лица са били загрижени за потенциалното въздействие върху местните телекомуникационни оператори, ако разрешението бъде издадено.

Планът не е постигнал напредък - до посещението в Бока Чика, допълват запознати лица.

Game changer

По-малко от месец след срещата в Тексас Telkom обяви, че нейното дъщерно дружество е получило правата за кацане на Starlink.

Министерството на комуникациите на Индонезия заяви пред Reuters, че Starlink има право само на услугата backhaul с Telkomsat и че няма право да продава на дребно потребителски интернет услуги.

Говорителят на Уидодо потвърди, че Мъск и президентът са обсъдили възможностите в Индонезия, като добави, че официалните лица все още поддържат комуникация с милиардера относно бъдещи инвестиции от страна на неговите предприятия, включително Tesla.

От Telkom не са отговорили на исканията за коментар.

През юни миналата година ракетата Falcon 9 на SpaceX изведе в орбита 4,5-тонния сателит на Република Индонезия SATRIA-1, най-големият в Югоизточна Азия.

Ниа Сатвика, ръководител на проекта SATRIA-1, заяви, че SpaceX предлага по-ниски разходи и има повече налични слотове за изстрелване в сравнение с други оператори.

"Те променят правилата на играта", допълва тя предвид способността на SpaceX да използва повторно части от ракетите си, ключово ценово предимство пред конкурентите.