Google е оптимистично настроена по отношение на перспективата по-усъвършенстваните ѝ модели за изкуствен интелект да се появят в смартфоните през следващата година.

Интернет гигантът очаква, че големият езиков модел Gemini, който се конкурира с най-мощната платформа към днешна дата GPT-4 на OpenAI, подкрепяна от Microsoft, ще започне да се вгражда в устройствата през 2024 и ще бъде наличен през следващата година.

Google вече предлага Gemini Nano, който е най-ефикасният модел на компанията за изкуствен интелект, "в устройството" - както за своите апарати Pixel, така и за всички други устройства с Android.

Брайън Раковски, вицепрезидент на отдела за управление на продукти в Google Pixel, коментира пред CNBC, че очаква най-усъвършенстваните големи езикови модели на компанията, които понастоящем са достъпни само чрез отдалечени центрове за данни и интернет връзка, да започнат да се интегрират директно в смартфоните през следващата година.

"Има по-малки версии на нашия модел Gemini в облака", казва Раковски. "Направени са доста пробиви за компресиране на тези модели, за да могат те да работят локално. Някои от тях вече са доказани, а други се проучват за някои приложения. Би било чудесно да имаме всички модели във вариант, подходящ за локална интеграция."

По думите му “Gemini Nano се представя на ниво, на което бяха нашите онлайн модели преди по-малко от една година".

"Можете да направите много с тези дестилирани малки версии на моделите за локална инсталация. Ако просто следвате тази траектория, някои от нещата, за които мислехме, че ще трябва да бъдат разположени в облака, през следващата година ще бъдат на устройство, което е доста вълнуващо, тъй като те ще бъдат достъпни мигновено, без да изисква връзка или абонамент."

Големите езикови модели, или LLM, са AI системи, способни да разбират подкани и да генерират отговори по начин, подобен на човешкия. Със своите 1,56 трилиона параметри, Gemini Ultra е най-добрият LLM на Google. За сравнение, GPT-4 на OpenAI е базиран на 1,76 трилиона параметъра.

"Суперцикъл" на смартфоните

Производителите на смартфони мечтаят за "суперцикъл" в своята индустрия, задвижван от изкуствения интелект, след няколко години, в които продажбите на устройствата се забавиха значително. През 2023 г. продажбите на смартфони спаднаха до 1,16 млрд. броя, което е най-ниската точка за доставките на устройства от десетилетие насам.

Анализаторите твърдят, че суперцикълът е малко вероятно да настъпи в рамките на следващите няколко години, тъй като на пазара не се случват достатъчно иновации по отношение на нови функции, които да убедят хората, притежаващи остарели смартфони, да ги обновят.

"За съжаление, не очакваме такъв бум", посочва пред CNBC Франсиско Херонимо, вицепрезидент по данните и анализите в изследователската компания IDC. "Последният суперцикъл, който видяхме, беше между 2010 и 2015 г., когато за пет години пазарът нарасна пет пъти - от около 300 млн. смартфона годишно до 1,5 млрд."

Въпреки това все повече производители на смартфони правят големи инвестиции в изкуствения интелект с надеждата, че той ще предизвика ново вълнение около мобилните технологии.

Компании като Humane, Rabbit и китайската Meizu залагат на бъдещето на смартфоните, които дори не приличат на традиционните устройства, които използваме днес. Те са по-малки и компактни и позволяват взаимодействие чрез гласова активация, подобно на домашни асистенти като Amazon Echo.

Google, от своя страна, прави огромни залози на изкуствения интелект в опит да спечели предимство пред своите съперници като OpenAI. Наскоро технологичният гигант обяви мащабно ребрандиране на Bard - алтернатива на ChatGPT, включително ново приложение и възможности за абонамент. Bard беше преименуван на Gemini - същото име, което носи и наборът от модели на изкуствен интелект, които захранват чатбота. Потребителите на Android вече могат да изтеглят специално приложение за Gemini, докато тези на iPhone - да използват платформата в приложението на Google за iOS.

Главният изпълнителен директор на Alphabet, компания майка на Google, Сундар Пичай подчерта ангажимента на технологичния гигант към изкуствения интелект по време на разговора за приходите на компанията на 30 януари, заявявайки, че в крайна сметка иска да предложи агент с изкуствен интелект, който да може да изпълнява все повече задачи от името на потребителя, включително в рамките на Google Search, въпреки че “предстои още много работа”.

По подобен начин главните изпълнителни директори на технологични гиганти от Microsoft до Amazon вече обявиха свои собствени ангажименти за изграждане на агенти с изкуствен интелект като инструменти за продуктивност.