В САЩ писаха „слаб“ на системите за асистирано шофиране на водещите производители
IIHS тества 14 системи, като само една получава приемлива оценка - Lexus Teammate with Advanced Drive
Технологиите Autopilot и Full Self Driving на Tesla и девет други системи за асистирано шофиране, предлагани на пазара от големи производители на автомобили, получиха "слаби" оценки от Застрахователния институт за пътна безопасност на САЩ в ново проучване, публикувано във вторник.
IIHS, изследователското звено за безопасност на застрахователната индустрия, също така заявява, че няма доказателства, че Autopilot или други системи за асистирано шофиране носят някакви ползи за безопасността в реалния свят, въз основа на данни за катастрофи.
"Ние сме в състояние да разгледаме данни за застрахователни обезщетения. Успяхме да анализираме превозни средства с и без подобни възможности и да установим, че няма намаляване на исковете в резултат на тези по-усъвършенствани системи", коментира пред Reuters президентът на IIHS Дейвид Харки. „За сравнение, има данни, че системите за автоматично аварийно спиране намаляват с 50% сблъсъците отзад и с 30% случаите, в които автомобил блъска пешеходец“.
Tesla и нейният главен изпълнителен директор Илон Мъск обаче твърдят, че Tesla с включен автопилот е около 10 пъти по-безопасна от средната стойност за САЩ и пет пъти по-безопасна от Tesla без включена технология.
Федералните регулатори разследват близо 1000 произшествия, при които е използван автопилотът на Tesla. Гражданско дело, насрочено за съдебен процес през следващата седмица в Калифорния, ще бъде най-новото изпитание на стратегията на компанията да обвинява за катастрофите шофьорите, които не се вслушват в предупрежденията на производителя на електромобили да внимават за пътя, когато са включени технологиите Autopilot или Full Self Driving.
Иначе проучването на IIHS оценява 14 системи за асистирано шофиране от девет автомобилни производители спрямо разработените от него стандарти. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ няма официални стандарти, които да регулират усъвършенстваните системи за подпомагане на водача, или ADAS в терминологията на индустрията.
"Няма федерални разпоредби, нито пък добри последователни насоки", казва Харки.
От системите, които IIHS тества, само една получава приемлива оценка: Lexus Teammate with Advanced Drive, предлагана през миналата година на малък брой хибридни седани Lexus LS на Toyota Motor.
"Toyota непрекъснато се стреми да повишава безопасността на автомобилите", се казва в изявление на производител №1 на автомобилния пазар. "Като част от това усилие Toyota, наред с други неща, взема предвид представянето в програми за тестване от трети страни като Програмата за оценка на нови автомобили на NHTSA и програмата Top Safety Pick на IIHS."
Системата Super Cruise на GM и системата ProPILOT Assist with Navi-link на Nissan, предлагани на електрическия автомобил Ariya 2023-2024, получават оценка "незначителни" относно предимствата, които дават.
"Оценяваме резултатите от първия по рода си тест за частична автоматизация на шофирането и ще продължим да работим с IIHS по всички въпроси, свързани с безопасността на клиентите", коментират от Nissan.
В изявлението на GM пък се казва, че Super Cruise "е предназначен да служи като подобрение на изживяването при шофиране", а не като функция за безопасност.
Различните системи за асистирано шофиране на Tesla, Mercedes-Benz, BMW, Nissan, Ford, GM, Genesis на Hyundai (005380.KS) и Geely на Volvo Cars получават "слаби" общи оценки, въпреки че всички те постигат "добри" резултати по определени елементи от тестовете на IIHS, заявяват от групата.
"Тази нова методология за тестване на IIHS не оценява работата на системите за подпомагане на водача, а се фокусира върху предпазните мерки за предотвратяване на неправилна употреба", се казва в изявление на Mercedes. "Приемаме много сериозно констатациите на IIHS за частичните оценки на предпазните мерки за автоматизация на шофирането."
Производителите на автомобили биха могли да повишат оценките за безопасност, като възприемат съществуващи технологии за функции като наблюдение на водача или предупреждения за внимание, които са постигнали "добри" оценки, казва Харки.
Все пак както Tesla, така и други автомобилни производители подобряват възможностите на своите системи, отичтат от IIHS.
Tesla преработи софтуера на Autopilot след федерално споразумение за изтегляне на автомобили от пазара и IIHS ще тества актуализираната система.
"Със сигурност ще вземем под внимание резултатите от тези тестове, тъй като нашите автомобили и тези системи продължават да се развиват", посочва и говорителят на BMW Джей Хансън.
В момента BMW предлага в някои модели в САЩ по-усъвършенствана система за подпомагане на шофирането от тази, която е тествана от IIHS.
SUV моделът Genesis GV80 пък ще бъде първият на луксозната марка на Hyundai с камера в купето, която следи лицето и очите на водача, докато е включен асистентът за шофиране.
"Това подобрение ще се разпространи и в бъдещите продукти на Genesis през следващите месеци и години", акцентират от компанията.