Краят на традициите: Ирландски дестилерии променят вековни рецепти за уиски
Младите обичат ароматизираните напитки и индустрията е готова да отговори на техните желания
Ароматизираното уиски на американски и канадски компании не е новост - Southern Comfort, Fireball, Crown Royal с ябълка и Knobb Creek с клен са основни продукти в много магазини за алкохол от десетилетия. Но сега тази практика привлича вниманието на ирландските дестилерии, което някога беше немислимо за тях, тъй като те се гордеят с наложения през десетилетията вкус и го смятат за основна притегателна сила към своите брандове.
"Пуристите в уискито говорят за ароматизираното уиски като за цялостно предизвикателство към категорията и в негативен смисъл, защото смятат, че това по някакъв начин обезсмисля целта, поради която дестилираш висококачествен алкохол и след това го поставяш в специални бъчви", казва Ландър Отеги, главен маркетинг директор на Proximo, компанията за спиртни напитки, която притежава ирландските марки Bushmills и Proper No. Twelve.
Това обаче се променя дори в Ирландия, след като преди няколко години Jameson се включи в тази тенденция с два вкуса. Jameson Cold Brew се появи на пазара през 2020 г., последван от модел с портокалов привкус две години по-късно. И двете иновативни за дестилерията напитки все още са на пазара и привличат нови фенове на марката.
Ароматизираното уиски е категория на стойност 1,5 млрд. долара и представлява 20% от всички продажби на уиски в САЩ. През последните няколко години продажбите на ароматизирано уиски в страната изпреварват тези на брандовете с обичайни вкусове, сочи статистиката на дистрибуторите на Southern Glazer's. От 2019 г. насам броят на ароматизираните уискита по рафтовете в САЩ е нараснал с 37%, като асортиментът надхвърля 1000 варианта.
И все повече производители се присъединяват към тенденцията. Наскоро, например, ирландското уиски на Конър Макгрегър, Proper No. Twelve, дебютира с версия с вкус на ябълка, която се представя силно от пускането си на пазара.
Това решение обаче не е дошло без колебания, акцентира Ландър Отеги.
“Те не бяха много убедени в пускането на ароматизирано уиски. Но с оглед на това, че по-младите пиячи се насочват към по-иновативни вкусове, ирландските марки трябва да бъдат много по-гъвкави, отколкото са били в историята си”, казва той пред CNN.
Друга наложена през годините ирландска дестилерия също се впуска в тази тенденция. За първи път в своята 200-годишна история Tullamore D.E.W. пусна в САЩ миналия месец ароматизирано уиски с мед.
Изборът на мед беше лесен, казва Пол Басфорд, президент на американската компания майка на Tullamore D.E.W., William Grant and Sons, която притежава също така уискито Glenfiddich и джина Hendrick's:
“На първо място, тази комбинация е позната на потребителите, отчасти благодарение на ароматизираното американско уиски, което се представя много силно на пазара, така че естествено продължение на стратегията на Tullamore D.E.W. е да се включи в тази сфера".
Jack Daniel's и Jim Beam предлагат вариации на уиски с мед от години, а продажбите им са високи. Първоначалните продажби на новия вкус на Tullamore D.E.W. също са силни. Басфорд прогнозира, “че тази година те ще останат много добри, а другата - дори ще нараснат”. Неговите изчисления сочат, че през следващата година медното уиски ще генерира 20% от общите продажби на Tullamore D.E.W. в САЩ, а с течение на времето се очаква този процент да достигне 35”.
Според данни на NIQ, предоставени на CNN, медът и ябълката са сред най-продаваните в цялата категория ароматизирани уискита, както и канелата, прасковата и фъстъченото масло.
Променящи се вкусове
И двете споменати по-горе компании са изправени пред сходни предизвикателства, свързани с привличането на пиячи на възраст около двадесет години, които искат различни вкусове в сравнение с по-възрастните поколения - тенденция, която се ускори след пандемията.
"След COVID-19 цялата потребителска база стана по-разкрепостена, искаше да експериментира и по-малко се интересуваше от това, което е имало преди", казва Басфорд. "И тъй като по-младите пиячи често не са почитатели на уискито, наличието на вкус помага на хората, които за първи път навлизат в категорията".
Отеги добавя, че по-младите потребители са "отворени за изследване на нови вкусове в категорията на спиртните напитки", а ароматизираното уиски е входна точка за хора, които искат да пият тази напитка, “но може да се притесняват от вкуса на алкохола”.
Ароматите са "добър начин да ги запознаем с марката и с категорията уиски, и със сигурност с ирландското уиски", категоричен е Басфорд.