По следите на ментето: Частни детективи издирват уиски фалшификати
"Никога не купувайте бутилки от профили в социалните мрежи, това е равносилно да си изберете мъж от кръчма", съветва експерт по уискито
"Най-старото уиски в света, открито в шотландски замък, ще бъде продадено на търг."
Това гласеше съобщение на Whisky Auctioneer, изпратено до пресата в края на миналата година, след откриването на тайник с уиски в мазетата на замъка Блеър в Пъртшир.
Дестилирани през 1833 г. и уж дегустирани лично от кралица Виктория, тези 40 бутилки уиски (24 от които предложени на търг) бяха сред най-старите и исторически, продавани някога.
Почти веднага след като публикацията се появи в новинарските емисии, се оказа, че възрастта на уискито е била до голяма степен определена от табелка, намерена в избата.
Въглеродното датиране само потвърди "възможността" за началото на XIX век. Нивото на запълване на течността в бутилките не изглеждаше съвсем правилно; в някои от тях алкохолното съдържание беше подозрително високо.
Дали са били доливани с течение на времето? (Това е било приемлива практика по онова време, но ако случаят е такъв, трябва да се обясни.) Експерт пък заяви, че уви, историята с кралица Виктория също е малко вероятна.
И така се породиха редица съмнения за спекулация в сензационното съобщение на Whisky Auctioneer, разказва Financial Times. Сред тях обаче нямаше предположения за фалшифициране или измама. Уискитата очевидно бяха стари, но може би не чак толкова, колкото продавачите искаха да бъдат.
"Твърде дълго време индустрията сама си проверяваше домашното", казва експертът по уиски Изабел Греъм-Юл. "Не казвам, че хората са нечестни, но често дълбочината на проучванията не е налице."
Греъм-Юл познава пазара на редки уискита – седем години е директор по търговете и частните клиенти на Whisky Auction, собственост на The Whisky Exchange. Преди това е била търговец на спиртни напитки в специализираната компания за уиски Milroy's, а също така е създала отдел за спиртни напитки в платформата за търговия с изискани вина Bordeaux Index.
Новата ѝ компания Wisgy е първата консултантска за уиски, която предлага напълно независими съвети на колекционерите: "Ние предлагаме набор от услуги, вариращи от удостоверяване на автентичността и оценка на бутилките до съвети за купуване на бъчви и изграждане на колекция."
За разлика от други компании в тази област, Wisgy не купува и не продава уиски - така че е много по-малко вероятно съветите ѝ да са повлияни от скрити мотиви.
"Чудесно е, че най-накрая има независима проверка на автентичността на спиртните напитки", казва търговският мениджър на Berry Bros & Rudd Сам Филипс и допълва: "Това отдавна трябваше да се случи."
Процесът на удостоверяване на автентичността на една бутилка е сложен, отбелязва Греъм-Юл, "затова работя с група експерти, вариращи от дестилатори, оценители и колекционери до детективски агенции и специалисти по измами".
По думите й, техники като въглеродно датиране и хроматография имат своята роля в удостоверяването на автентичността, но трябва да бъдат съобразени с опита.
Някои от експертите, с които тя работи, скоро ще излязат в пенсия. "Често се търси човек, който е бил наблизо, когато това уиски е било пуснато на пазара, или който го е дестилирал или бутилирал", допълва тя.
"Те ще кажат нещо от рода на: "О, да, спомням си, че отпечатаха твърде много етикети за това уиски и разпродадоха остатъка, което обяснява защо етикетът е правилният, но на грешна бутилка; или поради грешка в печатането на няколко десетки етикета е посочено грешно алкохолно съдържание."
Д-р Ник Морган, бивш ръководител на отдела за популяризиране на уискито в Diageo и автор на A Long Stride, the definitive guide to Johnnie Walker, ще бъде един от експертите на Wisgy.
Главен герой в създаването на серията Special Releases на Diageo, Морган е прекарал целия си живот в работа с някои от най-колекционираните шотландски уискита. (По образование е академик и е автор на съдебномедицинска критика на случая "Блеър Касъл", която е чудесно четиво.)
"Бързото развитие на вторичния пазар на уиски през последните 10 години накара много компании да наемат сравнително неопитни служители, които да помагат за удостоверяването на автентичността на стари и редки бутилки, а в социалните медии за уиски се наблюдава ръст на кресливи, самозвани експерти", обяснява Морган.
"От една страна, експертизата се демократизира, а от друга – силно се размива и намалява. Wisgy предлага трудно спечелените знания и опит на истински ветерани от бранша, придобити в продължение на десетилетия в сърцето на индустрията."
Нюхът на Греъм-Юл за фалшификати е помогнал за арестуването на измамници и престъпници, занимаващи се с уиски, включително един, който е натрупал фалшива колекция на стойност десетки хиляди долари.
Но въпреки че фалшификатите могат да привлекат вниманието, кражбата на уиски всъщност е по-големият проблем. В резултат на това Wisgy предлага на търговците предупреждения за откраднати и фалшиви уискита, за които се знае, че са на пазара.
"В повечето случаи обаче клиентите търсят сигурност", допълва тя.
"Например, имам клиент в САЩ с 12 прекрасни уискита, и човек в Обединеното кралство, за когото знам, че би искал да ги купи, и те не се познават, а аз съм там, за да кажа: "Доверете се един на друг, и двамата сте изрядни".
"Никога не купувайте бутилки от профили в социалните мрежи, това е равносилно да си изберете мъж от кръчма", съветва експертът.
Винаги купувайте спиртни напитки от реномирани търговци, които са оторизирани да продават алкохол и имат строги мерки за борба с измамите.
И направете своето проучване. Най-малко, прегледайте цените в миналото и сравнете бутилките с тези, за които знаете, че са истински – някои от тези неща могат да се направят онлайн."
И не забравяйте старата поговорка: "Ако изглежда прекалено хубаво, за да е истина, то вероятно е."