Търговските отношения между ЕС и Китай бавно вървят към “влакова катастрофа”
Напрежението между Европа и Пекин се очаква да ескалира заради евтиното производство в стратегически отрасли
Според Йенс Ескелунд, председател на Търговската камара на Европейския съюз в Китай, търговското напрежение между Европа и Пекин вероятно ще ескалира заради нарастващата способност на азиатската държава да произвежда по-евтино в стратегически отрасли.
"Това, което виждаме в момента, е бавното разгръщане на влакова катастрофа", коментира той пред репортери на брифинг миналата седмица, цитиран от CNBC. "Европа не може просто да приеме, че стратегически жизнеспособни отрасли, съставляващи европейската индустриална база, са изхвърлени от пазара. В този ред на мисли търговията се превръща във въпрос на сигурност и мисля, че това може би все още не е напълно оценено в Китай."
Китайските власти насърчават високотехнологичното производство като начин за повишаване на технологичната автономност, както и за откъсване на икономиката от зависимостта ѝ от недвижимите имоти. Инвестициите и държавната финансова подкрепа за производството нараснаха, докато тези за недвижимите имоти намаляха.
Акцентът, който Пекин поставя върху производството, предизвиква опасения за свръхкапацитет - способността на страната да произвежда много повече стоки, отколкото тя или други държави могат да поемат, лесно би довела до ценови войни.
Ескелунд е категоричен, че камарата наблюдава "свръхкапацитет във всички области", независимо дали става въпрос за химикали, метали или електрически превозни средства.
"Срещал съм много малко компании, които не се сблъскват с това", казва той. "Все още не сме видели целия този капацитет да бъде включен в експлоатация, но това е нещо, което ще засегне пазарите през следващите няколко години."
"Трябва да се проведе честен разговор между Европа и Китай какво ще означава това", смята още Ескелунд, като отбелязва, че и двете страни трябва да намерят начин да гарантират, че повечето търговски потоци няма да бъдат нарушени:
"Трудно ми е да си представя, че Европа ще седи безучастно и ще стане тих свидетел на ускорената си деиндустриализация, причинена от екстернализацията на ниското вътрешно търсене в Китай".
Производството стои зад почти една пета от заетостта в ЕС - което го прави най-голямата категория. Секторът е и с най-голям принос към това, което блокът нарича "добавена стойност на бизнес икономиката", с дял от почти една четвърт.
ЕС беше най-големият регионален търговски партньор на Китай, докато наскоро Югоизточна Азия не го изпревари. САЩ са най-големият търговски партньор на Китай на база една държава.
Нарастващ акцент върху сигурността
Ескелунд говори на брифинг за медиите във връзка с доклада на камарата, изготвен в съавторство с консултантската компания China Macro Group и анализиращ нарастващите политически рискове за европейските предприятия в Китай.
“Въпреки целенасочената политическа позиция на ЕС в момента, по-широките действия на САЩ и реакцията на Пекин затрудняват дейността на европейските предприятия в страната”, става ясно от доклада.
САЩ се позовават на националната сигурност, за да мотивират налагането на експортни ограничения и да блокират достъпа на китайски компании до усъвършенствани полупроводникови технологии. Неотдавнашни законодателни усилия пък бяха насочени към популярното приложение за социални медии TikTok, като социалната мрежа е на ръба да бъде забранена заради подозрения за свързаност с китайските служби.
Националната сигурност се използва като мотив и от самия Китай при налагането на контрамерки срещу САЩ. Според Маркус Херман Чен, съосновател и управляващ директор на China Macro Group, споменаванията на сигурността са се увеличили значително в последния документ за петгодишно планиране на Пекин в сравнение с предишните. Той изтъква, че всяко голямо китайско министерство, с изключение на това на ветераните, е възприело концепцията за "координиране на развитието и сигурността".
Търговията губи равновесие
Макар и да не са пряко под прицела на напрежението между САЩ и Китай, европейските компании вече усещат влиянието на тези процеси върху себе си. В доклада се цитира неназован лидер от сферата на напредналото производство, който казва, че пазарният дял на неговата компания в Китай се е сринал до нула от 35% в продължение на 10 години.
"Китай ни вкара в геополитически капан. Оставаме зависими от китайските доставки, но не можем да продаваме на местния пазар", казва той. "Инвестираме другаде, за да диверсифицираме веригите за доставки, но на практика това ще отнеме много време - може би повече от 10 години."
По думите на неназования изпълнителен директор “основното предизвикателство е, че механизмите за ценообразуване в Европа са толкова притиснати, че ако днес се откажем от китайските си партньори, ще загубим конкурентноспособност заради това, че не сме в състояние да предложим цените, предлагани от китайските играчи".
Китай изпраща все повече стоки в Европа чрез контейнеровози, а обратното движение се забавя, акцентира в заключение Ескелунд.