Китай загърбва имотния сектор, акцентира върху производството и технологиите
Подкрепата за промишлеността заема първо място в новия списък с приоритети на Пекин
Тази седмица Китай разкри, че възнамерява да похарчи повече от един милиард долара, за да подкрепи производството и местните технологии в стремежа си да остане конкурентоспособен в световен мащаб, като същевременно не разкри почти никаква нова подкрепа за изпитващия затруднения пазар на недвижими имоти.
Подкрепата за промишлеността заема първо място в списъка с приоритети на Пекин за следващата година, според три големи плана, публикувани тази седмица в рамките на годишните парламентарни срещи в страната. В един от тези доклади, изготвен от Министерството на финансите, се казва, че централното правителство ще отпусне 10,4 млрд. юана (1,45 млрд. долара) "за възстановяване на индустриалните основи и насърчаване на висококачественото развитие на производствения сектор".
Макар че това е по-малко от 13,3 млрд. юана, отделени за същата категория през миналата година, като цяло секторът придобива все по-голяма значимост. През 2023 г. плановете за разходи за индустриално развитие са на второ място след подкрепата за потреблението.
"За разлика от други икономики, които преминаха през съкрушителна корекция на жилищния си пазар, нивото на инвестициите в Китай не спада", коментира главният икономист на HSBC за Азия Фредерик Нойман пред CNBC. "Вместо това капиталовите разходи се насочват към инфраструктурата и, което е най-важно, към производството."
Анализаторът отбелязва също така, че тази промяна "смекчава въздействието на дефлатиращия пазар на недвижими имоти върху растежа", но също така носи същия риск като свръхинвестирането в него.
"Освен ако търсенето не е в крак с инвестициите, и то устойчиво, в крайна сметка предстои сурова корекция", смята икономистът на HSBC.
През 2020 г. китайските власти засилиха репресиите срещу високата зависимост на строителните предприемачи в областта на недвижимите имоти от дълга за постигане на растеж. Оттогава продажбите на недвижими имоти рязко спаднаха, а предприемачите се оказаха в невъзможност да завършат много проекти. Това намали дела на този сектор, който някога генерираше около 25% от БВП на Китай. В края на миналата година анализаторите на UBS изчислиха, че сега имотите представляват около 22% от икономиката.
Въпреки широкото внимание към въпроса дали Пекин ще спаси имотния си сектор, той не беше споменат в плановете за разходи на финансовото министерство, а на пресконференцията на министерско ниво по време на парламентарните заседания вниманието към него беше ограничено. За сметка на това министърът на жилищното строителство беше включен в състава на пресконференцията за поминъка на хората.
"Подкрепа за модернизацията на индустриалната система" е на първо място в доклада на финансовото министерство, следвана от "подкрепа за изпълнението на стратегията за съживяване на Китай чрез наука и образование".
В рамките на втория приоритет Министерството на финансите ще отпусне 31,3 млрд. юана за подобряване на професионалното образование. На фона на високата безработица сред младите хора, особено сред завършилите висше образование, компанията за електрически автомобили BYD и производителят на батерии CATL са сред тези, които ще работят с професионални училища, за да обучават кадри за разширяващата се работна сила.
Подкрепата за потреблението е на трето място в списъка с приоритети на Министерството на финансите тази година, без да е посочена точна парична стойност.
В доклада на Националната комисия за развитие и реформи, която е висшият орган за икономическо планиране, все пак се потвърждават плановете на правителството да подкрепи финансовите нужди на някои строителни предприемачи - в рамките на осмата точка от списъка с приоритети, която призовава за предотвратяване на финансовите рискове. В доклада за работата на правителството, представен от премиера Ли Цян, на недвижимите имоти се отделя същата значимост.
На технологичното и индустриалното развитие е отделено значително повече внимание, особено предвид новия политически лозунг за "иновативни производителни сили" и силния акцент върху водещата роля на Китай в областта на електрическите автомобили.
Китай е изправен пред нарастващ натиск от страна на САЩ, които през последните две години отрязаха достъпа на местните предприятия до високотехнологични полупроводници, необходими за обучение на най-модерните системи за изкуствен интелект. Макар че китайските компании работят усилено по създаването на собствени високотехнологични чипове, анализаторите обикновено прогнозират, че ще са необходими поне няколко години, за да може Китай да навакса изоставането си.
Технологичният натиск дойде в момент, когато втората по големина икономика в света забави темпа си на растеж след двуцифрените увеличения през последните десетилетия. Тази седмица Пекин определи национална цел за растеж от около 5% за следващата година - цел, която много анализатори определят като "амбициозна" за нивото на обявените правителствени стимули.
Местен акцент върху технологиите и производството
Все по-голям брой висши китайски служители са с инженерно образование, особено в областта на космическите технологии.
Един от тези ръководители с опит в областта на ракетните науки е Юан Дзяджун, който през октомври 2022 г. се присъедини към Политбюро на Китайската комунистическа партия - второто ниво на властта. Юан ръководи китайските космически мисии в началото на 2000 г., включително първата китайска пилотирана космическа мисия, наречена "Шънчжоу 5".
В края на миналата година Юан става партиен секретар на Чунцин - един от най-големите градове в Китай, който често служи като трамплин за заемане на по-висши длъжности. Общината се отчита директно на централното правителство, както и Пекин, Шанхай и Тиендзин.
Във вторник той коментира пред репортери, че за да може Чунцин да постигне целта си за увеличаване на икономическия растеж с 1 трилион юана за четири години, градът трябва да се съсредоточи върху засилване на производството, последвано от иновации в области като изкуствен интелект и висококачествените материали. По думите му градът има план, наречен "цифров Чунцин", който включва консолидирането на информацията за дадена индустрия - като например веригата за доставка на автомобили - в една платформа, която може да помогне на правителството да разпределя ресурсите по-добре. Според Юан чрез изграждането на цифрова система за ежедневните задачи може да се освободи енергия и мозъчен капацитет за по-сложни проблеми в бъдеще.