Nike празнува сделката с Германската футболна федерация, острите политически реакции продължават
Решението слага край на продължилото повече от седем десетилетия партньорство, което обхваща четири победи на мъжкия отбор в Световното първенство
Мачът е свирен: Adidas губи спонсорството на германския национален отбор по футбол в полза на Nike.
След скъпоструващата раздяла с рапъра Ye, заради която германският гигант излезе на загуба миналата година, сега компанията за спортно облекло търпи съкрушително поражение на родна земя.
Германската футболна федерация (DFB) обяви в края на седмицата, че главният съперник на Adidas - Nike, ще бъде официален партньор на екипировка за националните футболни отбори от 2027 г. до 2034 г. Решението слага край на продължилото повече от седем десетилетия партньорство с Adidas, което обхваща четири победи на мъжкия отбор в Световното първенство, отбелязва CNN.
В официално изявление президентът на DFB Бернд Нойендорф заяви, че германският футбол дължи много на партньорството с Adidas и че асоциацията е напълно ангажирана с постигането на по-нататъшни съвместни успехи до края на 2026 г., когато изтича договорът им.
DFB заяви в X, че Nike е направила "далеч най-добрата финансова оферта" и е впечатлила с визията си за развитие на женския футбол, както и на аматьорския и масовия спорт в Германия. Федерацията не съобщава каква е стойността на новия договор, но германското бизнес издание Handelsblatt, цитирайки източници от индустрията, пише, че Nike ще плаща на закъсалата DFB над 100 милиона евро (108 милиона долара) годишно между 2027 г. и 2034 г. Bild съобщи, че текущата сделка с Adidas е на стойност €50 милиона на година.
Германия ще бъде домакин на първенството за мъже през 2024 г., което ще се проведе през юни и юли. Adidas доставя екипи за седем национални отбора в рамките на първенството, включително тези на Италия и Испания. Междувременно Nike е официалният партньор на Франция и Англия.
След по-малко от три години обаче феновете ще видят върху фланелките на германските националните отбори не трите ленти на Adidas, а логото на Nike. Министърът на икономиката Роберт Хабек заяви в петък пред местната информационна агенция DPA, че "трудно може да си представи екипа без трите ленти, тъй като това е част от германската идентичност", добавяйки: "Ще ми се да има малко повече патриотизъм".
Съобщението на DFB идва в лош момент за Adidas, която миналата седмица обяви нетна загуба от 58 млн. евро в основната си дейност за 2023 г., като се позова на забавяне на продажбите на дрехите и маратонките Yeezy, както и на голяма данъчна тежест.
Това се случи, след като през октомври 2022 г. Adidas се отказа от доходоносното си деветгодишно партньорство с дизайнера и рапър Yeezy Ye, известен преди това като Кание Уест, след като той направи поредица от антисемитски изказвания.
"Нямахме страхотна година", заяви главният финансов директор Харм Олмайер пред журналисти миналата седмица.
От своя страна американският гигант Nike отпразнува сделката с Германската футболна федерация.
„Това беше забележително екипно усилие и страхотно доказателство, че когато даваме най-доброто от себе си, никой не може да ни победи“, каза главният изпълнителен директор на Nike Джон Донахоу в конферентен разговор с анализатори след представянето на последните тримесечни данни, предава DPA. „За нас е чест и привилегия да си партнираме с Германската футболна федерация от 2027 г.“, добави лидерът на Nike.
Джон Донахоу каза още, че компанията е демонстрирала способността си да превърне германския отбор отново в „глобална марка“, а футболистите в „глобални герои“.
Германските политици не са доволни от решението на DFB
Вицеканцлерът Робърт Хабек обвини федерацията в четвъртък, че действа антипатриотично, докато баварският премиер Маркус Зьодер е ужасен, че една 70-годишна история на успеха приключва, пише DPA. (Местния Байерн Мюнхен има голяма сделка с базираната в Бавария Adidas.)
„Погрешно, срамно и неразбираемо e, че тази част от историята трябва да приключи сега“, пише Зьодер в X и добавя:
Националният отбор играе с трите ивици – това беше толкова ясно, колкото, че топката е кръгла и че мачът продължава 90 минути. Германският футбол не е пионка в международните корпоративни битки.
#DFB und #Adidas: Der deutsche #Fußball war immer auch ein Stück deutsche Wirtschaftsgeschichte. Die #Nationalelf spielt in drei Streifen - das war so klar, wie dass der Ball rund ist und ein Spiel 90 Minuten dauert. Die Erfolgsgeschichte begann 1954 mit dem unvergessenen… pic.twitter.com/L51TPrpQSj
— Markus Söder (@Markus_Soeder) March 22, 2024
Германският опозиционен лидер Фридрих Мерц каза:
Това е напълно неразбираемо решение за мен. И трябва да бъда честен – то е и непатриотично.
Борис Рейн, премиер на Хесен, където в главния икономически център Франкфурт е седалището на DFB, заяви:
Трите ивици вървят ръка за ръка с четирите звезди, които носим на гърдите си. Световните шампиони носят Adidas, а не някаква американска фантастична марка.
Германският канцлер Олаф Шолц се опита да успокои топката, като каза на пресконференция в Брюксел:
Най-важно е Германия да вкарва голове.