След 13 години чакане, ето България и Румъния най-после влизат в Шенген. Това отбелязва AFP в аналитичен материал,  озаглавен "България и Румъния с единия крак в Шенген".

Двете държави официално влизат в тази голяма зона за свободно движение на 31 март, пише агенцията, цитирана от БТА. Но припомня, че има едно значително изключение и това е контролът по сухопътните граници, който ще бъде запазен, за голямо недоволство на шофьорите.

Причината за това изключение е ветото, наложено от Австрия, единствената страна членка на ЕС, изразила възражения, водена от опасения за приток на кандидати за убежище. Но въпреки това частично присъединяване към Шенген по въздух и по море, този етап има силно символично значение, отбелязва AFP.

"Това е въпрос на достойнство", казва Стефан Попеску, експерт по международни отношения, базиран в Букурещ.

"Всеки румънец, когато трябваше да застане на отделна опашка от останалите граждани на ЕС, чувстваше, че отношението към него е различно", обяснява той. Експертът добавя, че присъединяването към Шенген ще благоприятства още повече интеграцията в ЕС и добавя, че това е важен етап, въпреки че той се случва късно.

35-годишният българин Иван Петров, работещ в сектора на маркетинга във Франция, също определя влизането в Шенген по въздух и море като една стъпка напред, спестяване на излишно губене на време и по-малко стресиращи пътувания в перспектива.

В статията на AFP описва и как се подготвя персоналът на летището в Букурещ за присъединяването на Румъния във въздушния Шенген. На това летище повечето полети идват от Шенгенската зона. Летищните екипи се подготвят цяла седмица за тази малка революция, която ще настъпи утре.

Допълва се, че се предвижда увеличаване на персонала, който ще прави проверки на произволен принцип, по-специлано на непълнолетни лица, за да се избегне трафик на хора. Разположените на летището служители ще бъдат там и за да направляват пътниците, и за да идентифицират онези, които може да се опитат да напуснат незаконно Румъния.

Двете балкански страни трябва да покажат, че на тях може да се разчита с надеждата, че възраженията на Австрия ще отпаднат и те ще станат изцяло членки на Шенгенската зона, в която над 400 милиона души могат да пътуват свободно, без проверки по вътрешните граници, посочва AFP.

В статията се припомня, че Хърватия, влязла след Румъния и България в ЕС, които са еврочленки от 2007 г., ги е изпреварила във влизането в Шенген, присъединявайки се към тази зона през януари 2023 г.

С влизането на България и Румъния, Шенгенската зона, създадена през 1985 г., ще наброява вече 29 членки - 25 от 27-те страни членки на ЕС и съседите му - Швейцария, Норвегия, Исландия и Лихтенщайн.

Изключени от този процес, обаче шофьорите от сектора на междуродните превози по суша не крият гнева си.

Чакането продължава от 8 до 16 часа на границата с Унгария и от 20 до 30 часа с България, като има пикове на тридневно чакане и в двата случая, се казва в комюнике на един от основните румънски синдикати в този отрасъл.

В изявлението се говори и за колосални финансови загуби. "Търпяхме 13 години, търпението ни се изчерпва", предупреждава генералният секретар на Националния съюз на автомобилните превозвачи от Румъния Раду Динеску.

AFP отбелязва, че същото недоволство има и от страна на български работодатели в отрасъла.

"Само 3% от българските стоки са изпращани по въздух и море, а останалите 97% се движат по суша", казва Васил Велев, председател на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). "Следователно сме на 3% в Шенген и не знаем на коя дата ще получим разрешение за пълно присъединяване", допълва той.

Васил Велев очаква напредък до края на годината, но се опасява от последствията от парламентарните избори, предвидени за края на септември в Австрия, в момент в който консервативният канцлер Карл Нехамер трябва да се справи с нарастващата, според социологическите допитвания, популярност на крайната десница.

Но във всички случаи и в София, и в Букурещ гледат на утрешния етап на присъединяване към Шенген като на един необратим процес.

"Ясно е, че става дума за един необратим процес", заяви в началото на март румънският вътрешен министър Каталин Предою и призова за приключване на този процес през 2024 г., завършва AFP в аналитичния си материал.