Япония инвестира 33 млрд. долара в разработката на водороден пътнически самолет
Крайният срок за неговата поява е 2035 г., като това е едно от многото глобални усилия в тази посока
Япония представи нова визия за разработване на следващото си поколение пътнически самолети. След закъснения на проекта през миналата година, който доведе и до затваряне на създаденото за целта публично-частно партньорство, сега новата инициатива показва, че страната не е загърбила изцяло плановете си за изцяло нов тип въздушно превозно средство.
Напротив – както публичният, така и частният сектор в Япония се е ангажирал със създаването на авангарден самолет, който ще използва "нови екологични технологии" като водородно гориво или хибридно-електрически задвижващи системи.
Ангажиментът на Япония за устойчива авиация
В официално изявление Министерството на икономиката, търговията и промишлеността на Япония подчерта ангажимента си за декарбонизация на сектора на въздушния транспорт.
"За нас е важно да изграждаме самолети от следващо поколение, базирани на технологии, при които Япония е конкурентоспособна, като същевременно допринасяме за декарбонизацията на въздушния транспорт", се казва в изявлението.
AFP на свой ред съобщава, че по време на среща с експерти от индустрията служител на Министерството на икономиката е очертал целева дата за завършване на проекта 2035 г. За постигането на тази амбициозна цел през следващото десетилетие ще бъдат отпуснати значителни инвестиции в размер на пет трилиона йени (33 млрд. долара), които ще подхранват научноизследователската и развойната дейност на новия пътнически самолет.
Това начинание има за цел да утвърди Япония като лидер в производството на пътнически самолети - позиция, която тя не е заемала повече от половин век. Въз основа на предизвикателствата, с които се сблъска Mitsubishi Heavy Industries (MHI), която в крайна сметка отмени дълго отлагания си проект за иновативен пътнически самолет през 2023 г., новият публично-частен консорциум силно акцентира върху чистата енергия.
"Ако искаме японската самолетна индустрия да постигне устойчив растеж, не можем да останем доволни от позицията си на доставчик на части", обяснява Казучика Ивата, държавен министър на икономиката, търговията и промишлеността. „Поемането на водеща роля в инициативите за въглеродно неутрални технологии като водородното задвижване ще бъде от ключово значение за осигуряването на лидерската позиция на Япония в партньорство с други световни играчи“.
Предизвикателства и възможности
Водородното гориво е обещаваща алтернатива в перспектива заради липсата на въглеродни емисии. Това се вписва изцяло в ангажимента на Япония за нулеви нетни емисии до 2050 г. Критиците обаче повдигат въпроси относно осъществимостта на проектите, базирани на "зеления" водород, който се добива с помощта на възобновяемите енергийни източници, без надеждна верига за доставки.
Едуард Бурлет от CLSA Japan, анализатор, който следи дейността на MHI преди тя да се откаже от проекта си за нов тип реактивни двигатели, акцентира върху значителните разходи и сложността му като основна причина за провала. Той смята, че новият подход може да се сблъска с предизвикателства при координацията на работата.
Въпреки потенциалните пречки, визията за самолет, задвижван с водород, е многообещаваща. Ако бъде успешен, този проект ще допринесе значително за устойчивостта на самолетната индустрия и ще позиционира Япония като индустриален лидер в един бързо развиващ се сектор.
Водородната авиация като екологична алтернатива
Япония не е сама в стремежа си да въведе водорода като алтернатива на сегашните авиационни горива. Сред останалите страни, които работят по водородни самолети, са Норвегия и Швеция, които разработват своите концепции в партньорства с компании като Airbus, Avinor, SAS, Swedavia и Vattenfall.
Това е така, тъй като самолетите, задвижвани с водород, предлагат значителни ползи за околната среда в сравнение с традиционните. По време на полет те отделят нулеви емисии на CO2, което е изключително важен коз за намаляване на емисиите на парникови газове в глобален мащаб, както и за борба с изменението на климата като цяло. Като източник на гориво водородът отделя единствено вода като страничен продукт, което се очаква да спомогне значително за намаляване на въглеродния отпечатък на авиационната индустрия.
Научните изследвания на полето на водородните самолети напредват бързо, като се акцентира върху фундаменталните концепции, ключовите технологии и потенциала им в близко бъдеще да започнат да обслужват съществуващи маршрути.
Към днешна дата са в ход редица инициативи и партньорства за справяне с техническите предизвикателства, като например плътността на енергията и съхранението, както и с икономическите съображения, свързани с разходите за производството и съхранението на екологичното гориво.
Компании като Universal Hydrogen и Airbus участват активно в разработването на водородни самолети и вече дори имат успешни тестови полети. Плановете за търговско внедряване на подобни модели като цяло съвпадат с тези на Япония - 2035 г.