Fitch понижава прогнозата си за Китай до негативна
Нови данни за корабостроенето доказват, че Пекин бори свръхпроизводството, наводнявайки западните пазари
Във вторник рейтинговата агенция Fitch свали перспективата си за държавния кредитен рейтинг на Китай на отрицателна, като се позова на рискове за публичните финанси, тъй като икономиката е изправена пред нарастваща несигурност при преминаването към нови модели на растеж.
Fitch прогнозира, че дефицитът на сектор "Държавно управление" ще нарасне до 7,1% от брутния вътрешен продукт (БВП) през 2024 г. от 5,8% през 2023 г., което е най-високото ниво от отчитането на 8,6% през 2020 г., когато строгите ограничения на Пекин по отношение на COVID-19 натежаха върху икономика №2 в света.
Макар да понижи перспективата си, посочвайки, че е възможно понижаване на рейтинга в средносрочен план, агенцията потвърди рейтинга на Китай за вътрешнорейтингова кредитоспособност на ниво "А+".
Fitch прогнозира, че икономическият растеж на азиатския гигант ще се забави до 4,5% през 2024 г. от 5,2% през миналата година, за разлика от Citi и Международния валутен фонд, които ревизираха прогнозите си.
Производството в китайските заводи и продажбите на дребно надхвърлиха очакванията през януари-февруари, като се присъединиха към по-добрите от очакваното показатели за износа и потребителската инфлация, давайки ранен тласък на надеждите на Пекин да постигне целта си за ръст на брутния вътрешен продукт от 5,0% за 2024 г., която анализаторите определят като амбициозна.
"Преразглеждането на оценката отразява нарастващите рискове за перспективите пред публичните финанси на Китай, тъй като страната се бори с по-несигурни икономически хоризонти на фона на прехода от растеж, зависим от недвижимите имоти, към модел, който правителството разглежда като по-устойчив", посочват от Fitch, цитирани от Reuters.
Министерството на финансите на Китай коментира, че съжалява за решението на рейтинговата агенция.
През декември Moody's предупреди за понижаване на кредитния рейтинг на Китай, позовавайки се на разходите за спасяване на местните власти и държавните компании и за овладяване на кризата с недвижимите имоти.
Търговска инвазия
Тези негативни за икономика №2 в света новини идват на фона на нов пик на разногласията между Китай и Запада по отношение на зелените технологии. След като в неделя китайският министър на търговията обяви от Париж, че превъзходството на местните компании в сектора на електромобилите и зелените технологии като цяло се дължи не на държавни субсидии, а на постоянни иновации, от Вашингтон и Брюксел категорично отхвърлиха тази теза и предупредиха, че няма да позволят китайският модел да убие западните иновативни индустрии.
И ново изследване доказва, че позицията на западните лидери, че свръхпроизводството в Китай е факт и страната се опитва да се справи с него чрез износ, е обоснована. То показва, че китайските производители на автомобили и превозвачи поръчват рекорден брой плавателни съдове за превоз на продукция, за да подкрепят бума в износа на електрически превозни средства. По този начин Китай е напът да натрупа четвъртия по големина флот в света до 2028 г.
Понастоящем страната е на осмо място с 33 кораба за превоз на автомобили, сочат данните на консултантската компания Veson Nautical. Най-големият в света е този на Япония с 283 кораба, следван от 102 кораба на Норвегия, 72 кораба на Южна Корея и 61 кораба на остров Ман.
Китайските компании имат 47 поръчани кораба, което представлява една четвърт от всички поръчки в световен мащаб. Сред купувачите са SAIC Motor, Chery Automobile и гигантът в областта на електромобилите BYD, както и корабособственици като COSCO и China Merchants от името на китайски автомобилни производители.
"След като тази армада бъде доставена, контролираният от китайците парк от превозвачи на автомобили ще скочи от сегашните 2,4% до 8,7%", изчислява анализаторът на Veson Андреа де Лука. "Очакваме да бъдат създадени нови търговски маршрути почти изключително за китайските производители на автомобили."
От скока на поръчките се възползваха най-вече китайските корабостроителници, които получават 82% от поръчките в световен мащаб, сочат данните.
В условията на свиваща цените конкуренция, потребители, които ограничават разходите си, и забавяща се икономика китайските автомобилни производители ускориха експанзията си на пазари, на които техните превозни средства имат по-високи цени, отколкото у дома. Миналата година Китай изпревари Япония като най-голям износител на автомобили.
Само BYD е изнесла над 240 000 автомобила през 2023 г., което представлява около 8% от общите ѝ продажби, и планира да изнесе до 400 000 автомобила през тази година.
Западни компании като Tesla и Volkswagen също разшириха производството си в Китай за износ, за да се възползват от рентабилната верига за доставки в страната.
Именно това нарастването на износа мотивира САЩ и ЕС да обвинят Китай, че се опитва да се справи с излишния си промишлен капацитет, като наводнява пазарите им с продукти на ниски цени.
“Рискът от свръхкапацитет е висок и в корабостроенето”, предупреждава старши икономистът Сю Тианчен от Economist Intelligence Unit. “Въпреки това остават някои ниши, в които пазарът вероятно не се е наситил, като например корабите за превоз на автомобили".