Може ли някой да спре технологичния възход на Китай и какво означава той за Запада?
Пекин третира световната икономика като дъмпингов пазар, предупреждава американската администрация
Технологичният възход на Китай не може да бъде спрян! Това заяви китайският президент Си Дзинпин пред нидерландския министър-председател Марк Рюте по време на среща в Пекин, в рамките на която двамата обсъдиха области като изключително важната полупроводникова индустрия.
"Китайският народ също има законни права да се развива и никоя сила не може да спре темпото на научно-техническия прогрес на страната ни", акцентира Си, цитиран от агенция „Синхуа“, добавяйки, че Китай "ще продължи да се стреми към подход, при който всички печелят".
Отношенията между Китай и Нидерландия са обтегнати, откакто европейската държава, заедно със САЩ, блокира износа на усъвършенствани технологии за производство на чипове за Китай поради опасения, че те могат да бъдат използвани за военни цели. В същото време полупроводниковите чипове са важни компоненти, които задвижват всичко - от смартфони до автомобили.
На нидерландския технологичен гигант ASML беше забранено да изнася машини за екстремна ултравиолетова литография за Китай, а това е единствената компания, която в момента може да произвежда такива. До момента тя все още не е доставила нито една EUV машина в Китай, а те са от решаващо значение за производството на най-сложните чипове и се използват от доставчици като тайванската TSMC. През януари Нидерландия забрани на ASML да изнася за Китай и някои от своите системи за дълбока ултравиолетова литография, които се използват за производство на малко по-неусъвършенствани полроводници.
Пекин заклейми стъпката на нидерландското правителство, като призова страната да "отстоява обективна и справедлива позиция и пазарни принципи" и да "защитава общите интереси" на двете държави и техните компании.
"Създаването на научни и технологични бариери и прекъсването на индустриалните вериги и веригите за доставки ще доведе само до разделение и конфронтация", категоричен е Си, според когото „сътрудничеството е единственият начин, а отделянето и прекъсването на веригата не е алтернатива“.
Си заяви, че Китай е готов да продължи диалога с Нидерландия и призова страната да "осигури справедлива и прозрачна бизнес среда за китайските предприятия".
Според Reuters Рюте е отговорил, от своя страна, че Нидерландия се опитва да гарантира, че експортните ограничения, когато са свързани с полупроводниковата индустрия и компании като ASML, никога не са насочени към конкретна държава.
"Винаги се опитваме да гарантираме, че въздействието е ограничено", категоричен е нидерландския лидер, добавяйки, че отделянето не е политически избор и за неговото правителство, "тъй като всяко действие, подкопаващо интересите на Китай за развитие, само ще се върне като бумеранг".
„Китай третира световната икономика като дъмпингов пазар“
Докато двама лидери разговаряха в Китай, САЩ отправиха поредното предупреждение за опасността от възхода на азиатската страна. В сряда министърът на финансите Джанет Йелън предупреди, че Пекин третира световната икономика като дъмпингов пазар за своите по-евтини продукти за чиста енергия, което води до понижаване на пазарните цени и ограничаване на екологичното производство в нейната страна.
"Обезпокоена съм от глобалното разпространение на свръхкапацитета, който наблюдаваме в Китай", обясни Йелън по време на реч в компанията за слънчева енергия Suniva в Джорджия. "Свръхкапацитетът в Китай изкривява световните цени и модели на производство и вреди на американските компании и работници, както и на тези по целия свят."
Китай разполага с излишък от слънчеви панели, електрически превозни средства и литиево-йонни батерии, които може да доставя на други държави на по-ниски цени. Това затруднява конкурентоспособността на по-младите „зелени“ производствени отрасли в САЩ и други страни. Затова и Йелън възнамерява да окаже натиск върху китайските официални власти във връзка с тези търговски практики по време на предстоящото си посещение в Китай.
"Планирам да превърна този въпрос в ключов в дискусиите по време на следващото ми пътуване там", каза тя, цитирана от CNBC. "Ще окажа натиск върху китайските си колеги да предприемат необходимите стъпки за решаване на този въпрос."
Притесненията на министъра идват в момент, когато Белият дом се опитва да изгради процъфтяваща индустрия за чиста енергия в страната с инвестиции по Закона за намаляване на инфлацията от 2022 г. Йелън редовно изтъква положителния ефект на тези инвестиции, включително в неотдавнашна реч, в която тя отдаде "бума" на електромобилите в страната именно на тях. Но тези инвестиции трудно могат да се мерят с помощта, която осигурява на своите компании китайското правителство – страната от години влага милиарди в чиста енергия, изпреварвайки останалия свят в енергийния преход.
Йелън допълни, че колкото повече пренасищането на Китай с технологии за чиста енергия пречи на цените на световния пазар, толкова по-зле ще се чувстват веригите за доставки за тези енергийни сектори.
"Президентът Байдън се ангажира да направи всичко възможно, за да защити нашите индустрии от нелоялна конкуренция", категорична е Йелън.
Коментарите ѝ подчертават продължаващото търговско напрежение между САЩ и Китай, дори когато двете страни се опитват да стабилизират отношенията си. Президентът Джо Байдън се срещна с китайския си колега Си Дзинпин през ноември с цел да разчупи ледовете след години на напрежение, белязани отчасти от икономическата война, започната от бившия президент Доналд Тръмп. Самият Тръмп пък се закани да възстанови големите ставки на митата върху китайските продукти, ако спечели втори президентски мандат.
След срещата Байдън-Си обаче укрепването на американско-китайските отношения се оказа спорно заради продължаващите опасения, свързани с киберсигурността и търговията. През февруари Байдън започна разследване на китайските интелигентни автомобили, които според него представляват риск за националната сигурност на САЩ, тъй като се свързват с американската инфраструктура, когато се движат по американските пътища.
"Китай е твърдо решен да доминира в бъдещето на автомобилния пазар, включително като използва нелоялни практики", категоричен беше Байдън в изявление от февруари. "Политиката на Пекин може да наводни нашия пазар със свои автомобили, което представлява риск за националната ни сигурност. Няма да позволя това да се случи."
Китай бавно превзема европейския пазар на електромобили
И нов политически анализ потвърждава опасенията на американската администрация. Според него произведените в Китай електрически превозни средства ще съставляват повече от 1/4 от продажбите на електромобили в Европа през тази година, като делът на страната ще се увеличи с над 5% спрямо предходната година.
Около 19,5% от електромобилите с батерии, продадени в ЕС през миналата година, са били от Китай, като близо 1/3 от продажбите във Франция и Испания идват от азиатската страна, съобщава Европейската федерация за транспорт и околна среда (T&E) в документ, споделен в сряда. Според проучването на T&E делът на произведените в Китай превозни средства в региона се очаква да нарасне до малко над 25% през 2024 г., тъй като китайски марки като BYD засилват глобалната си експанзия.
Въпреки че повечето електромобили, продавани в ЕС, са от западни марки като Tesla, която също произвежда и доставя електромобили от Китай, китайските марки ще представляват 11% от пазара в региона през 2024 г. – дял, който може да достигне 20% до 2027 г., прогнозира T&E.
Констатациите идват в момент, когато Европейската комисия проучва субсидиите, предоставяни на производителите на електромобили в Китай, за да установи дали те не подбиват несправедливо цените на местните компании. Некитайски марки, които доставят стоки от Китай, като Tesla и BMW, могат да бъдат включени в текущото разследване на субсидиите.
Според Ту Ле, основател на Sino Auto Insights, стимулите, въведени в Китай в началото на 2010 г., са довели до рязко увеличаване на броя на стартиращите предприятия и капацитета на батерийните клетки в страната, което е проправило пътя за достъпни електрически превозни средства.
"ЕС и САЩ изостават толкова много, защото не разполагат с качествени електрически автомобили на достъпни цени, тъй като традиционните автомобилни производители едва наскоро се съсредоточиха върху проектирането и конструирането им", посочва той.
T&E предполага, че ще е необходимо да се повишат митата за електромобили до поне 25% от сегашните 10%, за да станат "средните" електромобили като седани и SUV от Китай по-скъпи от техните еквиваленти в ЕС, но дори тогава компактните SUV и "по-големите автомобили" ще останат малко по-евтини. Въпреки това групата предупреждава, че това също така ще изисква Европа да стане по-самостоятелна в производството на батерийни клетки за местната индустрия за електрически превозни средства.
"Главоблъсканицата, в която се намират, е, че не могат да създадат достъпни и печеливши електрически автомобили без китайски батерии, тъй като китайците са много по-напред от ЕС и САЩ в областта на добива, рафинирането и производството на минерали", смята Ле от Sino Auto Insights.
В отговор на политическите рискове, свързани с доставката на произведени в Китай електромобили в Европа, базирани в азиатската страна производители като Tesla и BYD увеличиха производствените си усилия на Стария континент. Tesla се стреми да разшири завода си за сглобяване в Германия, а BYD планира да построи такъв в Унгария.
"Целта на митата трябва да бъде локализирането на веригите за доставка на електрически превозни средства в Европа, като същевременно се ускори навлизането на електромобилите, за да се постигнат всички икономически и климатични ползи от прехода", се казва в доклада на T&E.