С балон към Космоса е туристическата атракция на бъдещето
Стартъпи предлагат космически преживявания на клиентите си на поносима цена
Първият човек, който вижда Земята от Космоса, е съветският космонавт Юрий Гагарин. На 12 април 1961 година той излита за една космическа обиколка, която трае 108 минути.
“Виждам Земята. Красиво е“, възкликва Гагарин. По време на полета той многократно разказва на наземния екип как може да различи реки и гори, обяснява, че вижда облаците. Разказва, че всичко с полета е наред и няколко пъти споменава, че е в добро настроение.
Бидейки първият човек Космоса, той пръв има възможността да изпита еуфоричното усещане да наблюдава планетата, на която живее от такова разстояние. От тогава човечеството не е спряло да мисли за космически полети дали с научна цел, дали за туризъм.
Смята се, че тези полети са преимущество на богатите. На пазара обаче се появиха компании, които предлагат космически преживявания на клиентите си на доста по-поносима цена, пише CNN. Каква е уловката? Тези полети са на по-малка височина, а вече се работи и върху нова технология – с балон.
Как се става космически турист?
В момента има три вида компании, които предлагат космически екскурзии. В първата категория попадат тези от типа на SpaceX на Илон Мъск. Срещу баснословни суми от порядъка на десетки милиони долари те предалагат пътуване на височина от около 300 километра над Земята.
Във втората категория влизат стартъпи като Blue Origin на Джеф Безос и Virgin Galactic на Ричард Брансън. Техните оферти стартират от 450 хил. долара. Срещу тази сума клиентът бива извеждан в Космоса на височина 80-120 километра от планетата.
Третият тип компании са тези като Space Perspective и World View. Те предлагат екскурзии до т.нар. близък Космос, т.е. на по-малка височина. Сега към тях се присъединява и испанският старт-ъп HALO Space. Техният план е да извеждат хора на височина от 25-40 километра над Земята. Цената на това удоволствие ще е между 50 и 200 хил. долара.
Миналата седмица в Лондон изпълнителният директо на HALO Space Карлос Мира представи дизайна на космическата капсула Aurorа. Планът е с нея до 2030 г. в Комоса да бъде изведени 10 хил. души.
Капсулата е проектирана от Франк Стивънсън, световноизвестно име в дизайна, работил за компании като „Ферари“ и „Алфа Ромео“. Тя е широка 5 метра и висока 3.5 метра. Идеята е да бъде окачена на огромен балон, пълен с хелий. В нея ще могат да пътуват до осем души, като преживяването ще продължава около 6 часа.
HALO Space твърди, че предлага нов тип полети – безопасни, с нула вредни емисии като алтернатива на сегашните екскурзии. Досега компанията е извършила пет успешни тестови полета. Тя е основана през 2021 г. с идеята да започне космически екскурзии в срок до 2026 г.
“Екипът ни не се опитва да преоткрива колелото”, коментира директорът Мира. Той обясни, че използват вече изпитани технологии.
„Възприехме подхода да си партнираме с най-добрите“, каза той посочвайки имена като CT Engineering Group, Aciturri, GMV и TIFR.
Проектантът на капсулата Стивънсън пък заяви:
„Едно е да проектираш красив интериор, съвсем друго е да го накараш работи“.
Той посочи още, че е трябвало да бъдат решени въпроси с теглото, безопасността и ергономичността. В крайна сметка целта е била се получи нещо, „в което да се чувстваш комфортно от самото начало“.
Макар и да предлагат услугите си на по-ниска цена от конкуренцията HALO все пак се опитва да привлече заможни хора, свикнали да пътуват в удобство. Става дума за „богати авантюристи“, които са свикнали с първа класа и затова в рамките на ограниченото пространство на капсулата трябва да има удобни седалки, обширни прозорци и, разбира се, тоалетна.
Капсула в реален размер вече е тествана и предстои още един полет през юни. Полетите ще са от различни континенти, а местата са избирани заради доброто си геогрфаско положение и атмосферните условия. Идеята е да се търси сухо и тихо време, защото вятър и облаци могат да провалят преживяването. Космическите пътешествия ще стартират на разсъмване, за да могат гостите да наблюдават „белия изгрев“ на ръба на стратосферата.
Дали такава екскурзия си струва цената? По този въпрос може да се спори. Но е сигурно, че хвалбата от преживяването ще е единствена по рода си.