Старите роботи никога не умират, те просто изчезват в небитието.

Тази седмица Boston Dynamics се сбогува с HD Atlas – хуманоиден робот, който дебютира преди повече от десетилетие. А след това бързо представи неговия заместник.

Години наред Atlas плаши технологичните скептици със сладки танцови движения и паркур салта, които мислихме, че един ден ще доведат до унищожението ни като вид. Разбира се, робо-апокалипсисът така и не настъпи, а Atlas ставаше все по-очарователен с всяко подхлъзване, скачане от маси и търкаляне по тревисти хълмове. Всичко това, под звуците на музиката от Dirty Dancing.

Беше ни приятно да те познаваме, Стари Atlas - ти беше страхотна, падаща, паркираща, метална машина, пише Wired в опело до хуманоида, който изданието следи от над 10 години.

И все пак, още преди той да е имал възможност да бъде изключен от света подобаващо, филмът за пенсионирането му бе последван от 40-секунден кратък клип, разкриващ "изцяло новия Atlas".

Сбогом на стария, здрасти на новия.

Роботът с пръстеновидно лице има диапазон на движение, който надхвърля всичко, което могат да направят нищожните хора. Хуманоидът маневрира с плавни движения, за които бихте се заклели, че са компютърно генерирани, но не са. Макар че компанията Boston Dynamics, собственост на Hyundai, досега е разкрила съвсем малко подробности за новия бот, главният изпълнителен директор Робърт Плейтър казва пред Ieee Spectrum, че втората генерация Atlas е "по-силен дори от елитен спортист и ще има обхват на движение, който надхвърля всичко, което човек някога може да направи".

Той коментира, че остарялата хидравлика на стария вариант е била изхвърлена в полза на задвижващи механизми с електричество. Предишната версия се движеше като тромав човек, докато най-новата итерация се мърда като двуставен акробат.

Не е нужно да сте се вкаменили от киборга убиец на Арнолд Шварценегер в Терминаторът от 1984 г., за да се притеснявате, че свръхсилните, двукраки хуманоидни роботи, които спринтират, правят салта и се оправят сами, могат да бъдат програмирани да ни счупят врата, коментира Wired.

Със стария Атлас имахме възможност да се успокоим с идеята, че благодарение на умелия монтаж той не е толкова автономен, колкото го представят популярните видеоклипове.

Въпреки това представянето на новия робот може да възроди всички страхове наново. Това нещо е плашещо, и то не само защото лицето му е един греещ пръстен.

Страшно е, ако сте работник в склад на Amazon, защото възродената версия може да върши тази работа с една ръка с три пръста, вързана зад матовосивия му роботизиран гръб. По-вероятно е обаче Hyundai - която купи Boston Dynamics през 2020 г., оценявайки го на 1 млрд. долара - скоро да пусне Atlas да работи в неговите автомобилни заводи.

"Пътешествието ще започне с Hyundai", потвърди Boston Dynamics в изявление, с което обяви пускането на “All New Atlas”.

Отново не са публикувани никакви подробности, но можем да предположим, че новият робот ще получи скучни, повтарящи се задачи в заводите на корейската компания, а не например лазерно заваряване. (Запомнете, дръжте лазерите далеч от роботизираните прислужници.)

Hyundai не е единствената компания, която планира да използва хуманоидни роботи като работници. Изпреварвайки все още разработваната линия от машини Optimus на Tesla, Sanctuary AI обяви на 11 април, че ще достави хуманоиден робот на Magna, австрийска автомобилна компания, която сглобява автомобили за Mercedes, Jaguar и BMW.

А калифорнийският стартъп за роботика Figure обяви през февруари, че е набрал 675 млн. долара от инвеститори като Nvidia, Microsoft и Amazon, за да работи с OpenAI върху генеративен изкуствен интелект за хуманоидни роботи.

Хуманоиден робот с общо предназначение, който може да се учи в движение. Какво може да се обърка в това?