Новите мита на администрацията на Байдън върху китайските електромобили и други стратегически сектори имат за цел да защитят бъдещето на американското производство. Но едновременно с това те вероятно ще ускорят преместването на китайското производство в Мексико, Виетнам и други страни като мярка за тяхното заобикаляне.

Американски официални лица и търговски експерти твърдят, че без решителни усилия за прекъсване на претоварването или леката обработка на китайски стоки от Мексико и други страни, свръхпроизводството на Китай все пак ще намери своя път към американските пазари.

„Новите мита могат да спрат вноса от Китай, но е вероятно голяма част от този внос да бъде пренасочен през страни, които не са обект на митата“, казва Есуар Прасад, професор по търговска политика в Cornell University и бивш директор за Китай в Международния валутен фонд, пред Reuters.

Мексико и Виетнам, в частност, вече са се възползвали от ескалиращото търговско напрежение между САЩ и Китай заради по-ниските си разходи и близостта си, посочва още Прасад, добавяйки, че и двете страни трябва да избегнат „гнева“ на Вашингтон, като същевременно се възползват от нови производствени инвестиции.

Мексико, например, изпревари Китай като основен източник на внос в САЩ. През първите три месеца на 2024 г. стоките с произход оттам са на стойност над 115 млрд. долара срещу по-малко от 100 млрд. долара от Китай. С този скок нараснаха и опасенията, че страната ще се превърне в център за претоварване на китайски стоки, който ще помогне на икономика №2 в света да заобиколи американските мита. Примери за това са нарастващия внос на стоманени продукти от Мексико в САЩ и плановете на китайския производител на електрически превозни средства BYD, проучващ места за изграждането на местна фабрика, която потенциално би могла да снабдява американския пазар. Миналия месец Reuters съобщи, че американски официални лица са оказали натиск върху Мексико да откаже инвестиционни стимули на китайските производители на автомобили.

Наказателните мита върху китайските електрически превозни средства скоро ще бъдат увеличени четирикратно до повече от 100% съгласно новите мерки срещу високотехнологичния внос от Китай, въведени от президента Джо Байдън. Действията включват и удвояване на митата за полупроводници и соларни клетки до 50% през тази година и нови 25% мита за китайски минерали от критично значение за батериите, китайския графит и магнитите за батерии за електромобили през следващите две години. Тарифите имат за цел да защитят иновативните местни производствени сектори, които администрацията на Байдън се опитва да развие със стотици милиарди долари данъчни стимули и безвъзмездни средства.

“Моделът на фактите” като фактор за безпокойство

Търговският представител на САЩ Катрин Тай коментира, че е загрижена за търговските отношения на Мексико с Китай, добавяйки, че Вашингтон ще се фокусира върху усилията за предотвратяване на проблемите с избягването на митата.

„Моделът на фактите, които се развиват, е едно от нещата, предизвикващи сериозна загриженост у нас. Тепърва ще анализираме всички инструменти, с които разполагаме, за да видим как можем да се справим с проблема“, посочи Тай.

Мексико се възползва от предимно нулевите американски мита по силата на търговското споразумение между САЩ, Мексико и Канада - USMCA, а Министерството на търговията на страната обмисля да предостави на Виетнам статут на „пазарна икономика“, което би намалило антидъмпинговите ставки върху виетнамския внос.

Старшият съветник на търговския представител, Кара Мороу, на свой ред, коментира пред информационната агенция преди обявяването на китайските мита, че агенцията работи с мексиканските си колеги за ограничаването на нарастващия пренос на китайска стомана и алуминий през Мексико.

Последният ход на Байдън увеличава митата по „раздел 301“ върху стоманата от 7,5% на 25%. Китайските продукти в тази сфера са облагани също така с 25% мита, свързани с националната сигурност, както и трицифрени антидъмпингови и антисубсидийни ставки. Представители на САЩ са дали ясно да се разбере на Мексико, че USMCA има за цел да насърчи северноамериканската интеграция и конкурентоспособност, „а не да осигури задна врата за Китай“, разкрива Мороу, добавяйки, че и двете страни искат да предотвратят превръщането на тази тема в проблем при очакваното през 2026 г. преразглеждане на търговското споразумение. Съгласно условията на пакта, влязъл в сила през юли 2020 г., трите държави могат да поискат да предоговорят или да прекратят USMCA след шест години.

“Преразглеждането на USTR ще включва антидъмпинговите мита за Мексико върху стоманата и алуминия и по-доброто наблюдение на вноса и износа на тези метали, както и други стъпки в трудните преговори, но мексиканските официални лица също виждат китайското свръхпроизводство като заплаха за собствената си икономика”, казва Мороу.

Действията на Байдън биха могли също така да окажат по-голям натиск върху Европа, като пренасочат китайското свръхпроизводство на електрически превозни средства, соларни продукти, батерии и стомана към Стария континент, където търговската защита по принцип е по-слаба.

“Опитът да се блокира китайското свръхпроизводство е като да се стиска балон. Той се свива на едно място и се издува на друго", предупреждава в заключение Уилям Райнш, експерт по търговията в Центъра за стратегически и международни изследвания във Вашингтон.