Франк Лойд Райт без съмнение е един от най-известните архитекти на миналия век. Името му се е превърнало в синоним за сгради-шедьоври. Достатъчно е да се каже, че негови творения са защитени със специален статут от ЮНЕСКО, която пази и хилядолетни архитектурни паметници.

Неговото най-голямо влияние вероятно е в неповторимия му стил, в начина на възприемане на пространството и в идеите какво може да се направи с него.

Може би затова и до днес, повече от 60 години след смъртта му, неговата работа е смятана за еталон. Но не всеки може да си позволи къша, проектирана от Райт. А и времето е неумолимо – онова, което е било последен писък на модата преди 70-80 години, днес е нефункционално.

Оказва се обаче, че има начин един дом да е модерен, но в същото време да напомня неповторимия стил на Райт. И освен това да се сглобява.

В по-младите си години софтуерният инженер Марк Лойд е женен и баща на четири малки деца. Той мечтае за нова къща за семейството, но в онези времена това се оказва непосилна задача. Времето минава и в един момент Лойд се оказва разведен, а децата му – пораснали. Така той разбира, че е дошъл моментът да осъществи мечтата си, разказва The Wall Street Journal.

Лойд иска да живее някъде в планинския район Блу Ридж, а къщата му трябва да напомня на дом, проектиран от Франк Лойд Райт.

В детството си соуфтуерният инженер се възхищава на знаменития архитект, чиито къщи се отличават с много простор и стъклени стени. Но от днеша гледна точка на тези домове им липсва много. Франк Лойд Райт си отива от този свят през 1959 г. В онези години нито той, нито вероятно който и да е друг архитект е предвиждал място в стаята за огромен телевизор например. Нито пък е позната идеята за т.нар. интелигентен дом.

Въпреки това инженерът упорито продължава на твърди, че иска „къща на Франк Лойд Райт от XXI век“, докато всички му обясняват, че може и да е полудял.

По време на търсенето на перфектния проект Лойд попада на компанията Lindal Cedar Homes. Оказва се, че тя продава проекти за къщи, базирани на идеите на прочутия архитект, но заедно с това – осъвременени – за да отговарят на днешните изисквания. Лойд разбира, че е намерил точно онова, което иска.

Lindal Cedar Homes е създадена през 1944 г. Началото е поставено в Канада, но днес компанията е базирана в Сиатъл. Нейните сглобяеми модели залагат на големи прозорци и естествени материали за облицовка – дърво и камък. Конструкцията им е от солидни колони.

Откъде идва следата на Франк Лойд Райт?

Къщите на компанията, вдъхновени от Райт, са проектирани от Арис Джорджес, 59-годишен архитект от Уисконсин, който е учил в The School of Architecture, основано от Франк Лойд Райт и е преподавал там в продължение на десетилетия. Работейки с Трина Линдал, която е част от семейство с традиции в жилищното строителство (и също възпитаник на основаното от Райт училище), Джордж в крайна сметка разработва девет къщи, базирани на дизайна на Райт.

Фондация „Франк Лойд Райт“ разрешава на компанията да ползва оригиналните дизайни с уговорката, „че това не са къщи на Райт, а са къщи, вдъхновени от работата на Райт“, казва Стюарт Граф, президент на базираната в Аризона организация.

Lindal Cedar Homes

Какви са разликите?

Във варианта на Джорджес таваните са по-високи и пространството на някои помещения е увеличено. Разбира се, предвивдени са и повече удобства като комуникации и др. Използват се и по-различни материали, тъй като и архитектурата, и строителството непрекъснато се развиват.

Когато софтуерният инженер Лойд попада на компанията и започва да проучва моделите им, той се спира на къща, чийто оригинал е построен в Ню Джърси през 1956 г. по проект на Райт. Става дума за къщата Бахман-Уилсън, проектирана от Франк Лойд Райт през 1954 г. за Ейбрахам Уилсън и първата му съпруга Глория Бахман. През 2014 г. къщата е преместена в музей на изкуствата в Арканзас.

Така с някои леки промени в първоначалния проект (например по-голяма кухня) Лойд получава мечтания дом от над 260 квадратни метра, което почти два пъти повече от оригиналния вариант в Ню Джърси.

Lindal Cedar Homes

Дорджес и Лойд правят и някои промени в цветовете. В крайна сметка се получава нещо ново, което обаче би било невъзможно без първоначалния модел за подражание.

Самият архитект Джорджес признава, че е в трудна ситуация. Той обяснява, че Райт е бил неговият „супергерой“ в архитектурата и е имал нужда от много кураж, за да „пипа“ проекти на идола си. Но заявява:

„Райт има красиви идеи, които са актуални и днес. Моята работа е да съм сигурен, че е запазен духът на оригиналната къща“.

Проектът за Лойд струва около 300 хил. долара и е одобрен от фондация „Райт“, която получава процент от сумата. Докато все още по него се работи, Лойд започва да търси терен за строителство. Той иска разположението да е като оригиналното, защото иначе част от детайлите по сградата се обезсмислят. Лойд купува 40 декара с гледка към планината Мичъл, която е най-високата в САЩ. Теренът е стръмен и висок, т.е. очакват се ветрове и затова по проекта са направени още някои промени.

Подготовката на терена като канализация, намиране на водоизточник и др. започва през 2019 г. След това идва коронавирусът, а с него – и забавяне в работата. Камионите с разглобената къща пристигат чак през пролетта на 2021 г. Големите машини обаче не успяват да се качат по стръмните склонове и се налага да се търсят по-малки и леки.

Доставени са носещата конструкция, вратите и прозорците. Останалата част от материалите са купени от местен търговец. Лойд сам изгражда електрическата система в продължение на година. За мебелите отново се разчита на идеите на Франк Лойд Райт, разказва новодомецът за WSJ.

След като тегли чертата, той пресмята, че всичко му е струвало около 1,8 млн. долара. Парите не са малко, но за него нямат значение. Казва, че завършената къща е радост.

Какви са недостатъците? Къщата има толкова отворени пространства, че всеки шум се чува навсякъде, обяснява Лойд. После си спомня, че като малък е живял заедно със седемте си братя и сестри в дом, по-малък от сегашния му хол. И разбира, че шумът не е чак такъв проблем.