Мултимилионерът Грант Кардон, който колекционира произведения на изкуството от около 15 години, признава, че е спонтанен купувач.

"Не се смятам за ценител. Нов съм в света на изкуството. Ако ми харесва, го купувам. Не ме интересува кой го е съдал", обяснява той пред CNBC.

Наред с произведенията, изложени в целия му дом, Кардон разполага и с художествена галерия, в която съхранява внушителната си колекция. В домашния му офис в Маями се намира непоказвана творба на американския художник на графити Ретна, която купува на онлайн търг.

"Просто натиснах бутона – не бях направил проучване. И получих произведението. То пристигна тук и безумно го харесах", обяснява той. За произведението плаща около 140 000 долара.

В коридора на дома му са разположени две творби на американския поп художник Бъртън Морис, които изобразяват червени бутилки Coca-Cola, подредени в повтаряща се схема, наречени Coca-Cola 50A и Coca-Cola 50B. "Това купих от Томи Хилфингър... напомня ми за важността на мащабирането", казва Кардоне. Модният дизайнер е предишният собственик на дома му.

Кардоне, инвеститор в недвижими имоти и автор на "Правилото 10 X:10", има около 17 милиона последователи в социалните медии и използва платформите си, за да дава съвети за инвестиране в изкуството от време на време.

"По-добре е от долара или еврото. Фондовата борса просто не ми дава никакво удовлетворение, не се връщам назад и не поглеждам моите Apple акции и да се чувствам добре от това. Но влизам в галерията, или в кухнята, или в офиса, виждам някое произведение и си казвам: "Човече, това е супер яко", обяснява инвесториския си интерес към изкуството мултимилионерът.

В галерията му се намира творба на американския съвременен художник Кени Шарф, озаглавена "Blipsibshabshok" (1997 г.) – абстрактна картина с цветни футуристични символи. Кардон притежава и още една негова творба - "Controlopuss" (2018), поразително изображение на червено многокрако същество, като я придобива за 279 400 долара от аукционна къща Phillips.

"Оригиналът би струвал 45 млн. долара", казва Кардон, посочвайки отпечатък на творба на Жан-Мишел Баския, озаглавена "Гъвкаво" (1984/2016). Оригиналът е продаден от аукционна къща Phillips за 45,3 млн. долара през 2018 г.

Той допълва, че избира произведенията по инстинкт.

"Планирам никога да не ги продавам. Това е наистина за мое лично удоволствие. И знаете ли, изкуството ме прави щастлив", допълва той.

Женско изкуство във Флоренция

Бившият инвестиционен банкер Кристиан Левет има различен подход. Той колекционира изкуство от почти 30 години, като започва с картини на стари майстори и римски, гръцки и египетски антики, след което преминава към произведения на жени абстрактни експресионисти.

Освен че притежава музей на изкуствата в Мужен, Франция, провежда обиколки на произведенията на изкуството по стените на дома си във Флоренция, където живее през шест месеца от годината.

Може да се каже, че целият му дом е художествена галерия. "Това е нещо като частен музей", казва Левет пред CNBC.

Близо до емблематичния мост Понте Векио, домът на Левет има 20-метрови тавани, оригинални фрески и два етажа с произведения на изкуството, всички дело на жени. Колекцията се състои предимно от абстрактни експресионистични творби като импресионистката Мери Касат и сюрреалистката Доротея Танинг.

Веднъж или два пъти седмично Левет кани малки групи, за да разгледат колекцията, като често сам прави обиколки. Понякога групите включват студенти от чуждестранни колежи с филиали във Флоренция, като Харвардския и Нюйоркския университет, или идват от музейни или меценатски групи.

Картина от 1977 г. на американската художничка Джоан Мичъл е най-важното в колекцията на Левет, казва той. Творбата "Когато ги нямаше", висока близо 240 см и широка 180 см, виси в трапезарията му. Левет я придобива за около 2,8 млн. долара около 2015 г.

"Сега картината вероятно ще струва 15-18 милиона долара на търг... Мичъл винаги е била една от най-важните жени-живописци на 20-и век", казва Левет.

Работите на жените художници са в центъра на вниманието на Левет и той ще открие във Франция Музей на жените художници на 21 юни. В момента продава предишната колекция от произведения на изкуството и антики на музея чрез лондонската аукционна къща Christie's, които досега са достигнали почти 9,5 млн. паунда (11,9 млн. долара).

Бункерно изкуство

В уникално пространство за изкуство в Берлин съпрузите Кристиан и Карен Борос живеят в апартамент с площ 6000 кв.м

Отдолу се помещава частна колекция – в бивш бункер от Втората световна война, огромна, висока сграда, която двойката придобива през 2003 г. и в продължение на няколко години превръща в изложбено пространство на пет етажа, като на шестия е техният дом.

По време на войната бункерът е приютявал до 4000 души, след което е използван като склад за тропически плодове, преди да се превърне в нощен клуб.

Според Раул Зьолнер, директор на фондация "Борос", по време на превръщането му в изложбено пространство и дом са премахнати 450 тона бетонни тавани и стени.

От преустройството на бункера през 2008 г. досега близо 600 000 души са участвали в обиколки с екскурзовод, като експонатите от колекцията са показвани на ротационен принцип, обяснява Зьолнер.

В момента там са изложени 114 творби с фокус върху човешкото тяло. "Творбите са посветени на постоянното желание за оптимизация, на постепенното приспособяване на телата към технологичните устройства", допълва той.