„Диамантът е вечен“ е общоприето схващане, но може би не и за нарастващия брой потребители, които се отказват от скъпоценния камък заради лабораторно отгледани аналози, злато и дори други цветни скъпоценни камъни. Слоганът е измислен от диамантения гигант De Beers през 1948 г., запечатвайки впечатлението за сигурност и романтика. Но не всички връзки издържат на изпитанието на времето.

Най-големият акционер на компанията Anglo American планира да я продаде, тъй като преструктурира бизнеса си, след като отхвърли офертата за поглъщане от BHP. Главният изпълнителен директор на Anglo Дънкан Уанблад коментира пред Financial Times, че продажбата на De Beers ще бъде „най-трудната част“ от радикалното преструктуриране.

„Диамантите вече не се вписват въпреки силното наследство на De Beers в рамките на Anglo“, коментира и независимият анализатор на диамантената индустрия Пол Зимниски пред CNBC. „В крайна сметка Anglo ще направи това, което искат нейните акционери, и изглежда, че те искат да се съсредоточат върху по-дългосрочна стратегия за суровини, които подкрепят изграждането на зелена инфраструктура, например мед“.

Намаляващо търсене на диаманти

Търсенето на диаманти е намаляло, тъй като очарованието им избледнява на ключов потребителски пазар: Китай.

„Намаляването на броя на сключените бракове, както и нарастващата популярност на златото и лабораторно отгледаните скъпоценни камъни, намалиха търсенето на диаманти в Китай“, обяснява причините компанията за пазарни проучвания Daxue Consulting, добавяйки, че с краят на ограниченията, свързани с пандемията, потребителите са насочили разходите си към туристически преживявания вместо към диамантени продукти.

Според индекса на необработените диаманти на Зимниски цените на скъпоценните камъни са се понижили с 5,7% досега през тази година, като са спаднали с повече от 30% от историческия си връх през 2022 г.

De Beers някога владееше монопола на пазара на диаманти, но делът ѝ намаля. Икономическите условия накараха компанията да свали цените с 10% в началото на годината, съобщи Bloomberg, позовавайки се на свои източници.

„Миналата година беше много по-тежък период за диамантената индустрия, тъй като икономическите предизвикателства, затишието на ангажиментите след пандемията и ръстът на предлагането на лабораторно отгледани диаманти се отразиха на условията на търсене“, посочва и ръководителят на комуникациите на Anglo American Марсело Ескивел.

„Предпочитанията към лабораторно отгледаните диаманти също играят решаваща роля за понижаването на цените на естествените“, казва и Анкур Дага, основател и главен изпълнителен директор на компанията за електронна търговия с фини бижута Angara. „Основният проблем е бързият ръст на диамантите, отгледани в лаборатория“.

По думите му в САЩ, които са най-големият потребител на диаманти, половината от камъните за годежни пръстени ще бъдат лабораторно отгледани тази година, в сравнение с едва 2% през 2018 г.

Лабораторно отгледаните диаманти, които могат да бъдат с до 85% по-евтини от естествените, се произвеждат в контролирана среда с помощта на екстремно налягане и топлина. Процесът пресъздава начина, по който естествените диаманти се изковават дълбоко в земната мантия. Продажбите на диаманти, отгледани в лаборатория, са нараснали от едва 2% от световния пазар на диамантени бижута през 2017 г. до 18,4% през 2023 г., според данни, предоставени от Зимински.

Освен това намаляват аргументите за закупуване на диаманти като инвестиция, акцентира Дага, след като през последните 50 години те се разглеждаха като актив и средство за предпазване от инфлация. Тази инвестиционна обосновка до голяма степен отслабва с падането на цените им.

Индустрия в затруднение

„Диамантената индустрия е в затруднение“, казва Дага пред CNBC, като добавя, че според него цените на естествените диаманти могат да спаднат с още 15-20% през следващите 12 месеца. Но на фона на тези прогнози други са малко по-обнадеждаващи.

„Няма съмнение, че в диамантената индустрия има някои предизвикателства, но това не са предизвикателства, които не могат да бъдат преодолени“, казва Аниш Агарвал, съосновател на специализираната консултантска компания за диаманти Gemdax, подчертавайки, че диамантите са дискреционни продукти и е необходимо „да се създаде желание“ за тях, както е в случая с други луксозни сегменти като часовници и чанти от висок клас.

„Индустрията не е правила мащабен маркетинг на категориите от почти 20 години. И сега виждаме последиците от това", добавя Агаруал и предполага, че диамантената индустрия ще трябва да работи усилено, за да възроди търсенето на китайските потребители.

За целта е необходим съгласуван маркетингов подход, допълва той. Това мнение се подкрепя и от независимия анализатор Зимински, който смята, че смисленият маркетинг на индустрията може да преобърне пазара на диаманти с главата надолу.

Съвсем наскоро най-големият търговец на бижута в света Signet Jewelers обяви маркетингово сътрудничество с De Beers за насърчаване на търсенето на естествени диаманти. Signet очаква 25% ръст на ангажиментите през следващите три години.

Ескивел от Anglo American също отбелязва, че по-големият брой ангажименти и нарастващите разполагаеми доходи на потребителите ще помогнат за облекчаване на предизвикателствата на пазара.

„Това е най-голямата компания за добив на диаманти в света и най-големият търговец на дребно на диаманти в света, които работят заедно, така че става дума за нещо значимо и може наистина да раздвижи иглата за цялата индустрия“, казва Пол Зимниски.