Да имаш Cybertruck с огледална каросерия може и да не е най-безопасната идея, но не е незаконна. Това коментират пред Business Insider експерти по пътна безопасност и адвокат, водещ дела, свързани с инциденти на пътя.

През май Тайсън Гарвин става популярен в социалните медии, защото полира своя Tesla Cybertruck, за да има огледална външност. Той коментира пред BI, че според него полирането е не само естетическо подобрение, но и практическо усъвършенстване. По думите му новият външен вид е помогнал за справяне с често срещания проблем с петната от пръстови отпечатъци по външната повърхност от неръждаема стомана на автомобила.

Но дали е безопасно?

Потребителите на социалните медии, които реагират на персонализацията на Гарвин, изразяват опасения, че автомобилът може да представлява опасност за пътната безопасност, ако външната му повърхност отразява фаровете на останалите автомобили обратно към шофьорите - и ако автомобилът се слива с околната среда на пътя толкова добре, колкото изглежда на снимките.

Гарвин потвърждава, че подобни опасения, свързани с отразяването на фаровете на шофьорите от задната врата на камиона при шофиране през нощта, съществуват, но добавя, че тестът, който е провел със съпругата си, е показал, че тя отразява само пътя, защото е леко наклонена надолу.

Експертите заявяват пред BI, че няма много научни изследвания за това дали светлоотразителната външна част представлява по-висок риск.

„Отблясъците може да представляват същия проблем за другите водачи, както тези от фаровете, но не ми е известно да има изследвания, които да документират дали това води до или е свързано с повишен риск от катастрофи“, посочва Дейвид Зуби, главен изследовател в Застрахователния институт за пътна безопасност на САЩ.

Джонатан Ехсани, директор по изследванията в Center for Injury Research and Policy към Johns Hopkins University, също казва, че не знае за проучвания, които разкриват влиянието на външния цвят на автомобила. Въпреки това той добавя, че има два възможни „механизма“, които биха могли да превърнат светлоотразителния Cybertruck в риск на пътя.

“Със сигурност е възможно отразените от превозното средство отблясъци временно да заслепяват други водачи”, казва Ехсани.

Гарвин посочва, че формата на Cybertruck кара слънчевата светлина да се отразява върху земята, а не към другите водачи, а Ехсани акцентира, че много по-вероятният сценарий за рискове на пътя не е характерен само за полираната външност.

„Далеч по-правдоподобният случай е механизъм за катастрофа, който е много по-често срещан“, казва експертът. “Той идва от това, че така изглеждащият Cybertruck може да отвлече вниманието на шофьорите, защото е изключително необичайно изглеждащо превозно средство“.

Ехсани е съавтор на проучване от 2013 г., публикувано в Journal of Adolescent Health, което документира въздействието на разсеяния шофьор. Изследването му установява, че вероятността от катастрофа е 3,8 пъти по-голяма, ако шофьорите отклонят вниманието си от пътя за повече от две секунди.

“Този проблем, разбира се, не се ограничава само до екзотични или изключително необичайни превозни средства”, казва Ехсани. „Това не е толкова различно от това, например, да гледате билборд по-дълго, отколкото трябва, или дори да си гледате телефона”.

Но полираният Cybertruck може да привлече някои правни тежести, дори и да няма закони относно персонализирането на външния цвят на автомобила. Мартин А. Крон, дългогодишен адвокат и бивш съдия в нюйоркски пътни съдилища, обяснява в интервю за BI, че през 38-те години на своята практика никога не е разглеждал случай, свързан с външния вид на автомобил.

“Но наличието на такъв с необичаен цвят привлича вниманието на всички - включително и на полицейските служители”, казва той. „Въпреки че може и да няма изрична правна забрана за това, в реалния свят, ако карате нестандартна кола, си просите да ви спрат и да полицаите да открият други причини за издаване на фиш”.

Зуби, главният изследовател на Застрахователния институт за безопасност на движението по пътищата на САЩ, пък казва, че промяната на външния вид на автомобила вероятно няма да окаже влияние върху застрахователните тарифи. По думите застрахователите се ограничават най-вече до използването на минал опит, а не на „прогнозни оценки“ за определяне на ставките.

„Така че, освен ако застрахователят не е документирал по някакъв начин, че по-лъскавите автомобили имат по-високи щети от по-малко лъскавите, това едва ли ще повлияе“, казва Зубу. „Освен това не е ясно как застрахователят би могъл да знае, че застрахованият е направил автомобила лъскав след покупката му.“

Разбира се, освен ако автомобилът ви не е станал изключително известен в световен мащаб през социалните мрежи.