„Толкова си сладка“: Как комплиментите за външния вид влияят на децата
Ново проучване показва, че още от 3-годишна възраст децата забелязват разликата в оценяването на физическата привлекателност
Жените винаги са били подложени на по-голям натиск да изглеждат добре, отколкото мъжете.
По данни на Pew Research, физическата привлекателност е критерий номер едно при оценка на нежния пол, докато господата биват оценявани от обществото най-вече заради морала и честността им.
71% от участниците в проучване твърдят, че жените са подложени на натиск да бъдат физически привлекателни, докато само 27% от анкетираните казват същото за мъжете.
Сега ново проучване, публикувано в Child Development, показва, че още от 3-годишна възраст децата забелязват тази разлика, пише Fast Company.
Как е проведено проучването
Изследователи от Калифорнийския държавен университет интервюират 170 момичета и момчета на възраст между 3 и 5 години.
Първо, изследователите попитали децата колко силно се идентифицират със своя пол.
След това на децата били показани четири снимки на различни тоалети, които варирали от неутрални по отношение на пола (тениска и дънки) до фантастични облекла със силно изразена полова принадлежност (костюм за момчетата или лилава рокля с кристали за момичетата), и били попитани кой тоалет биха искали да носят най-много.
Изследователите проверили способността на децата да запомнят джендър тоалети.
Освен това им показали и снимки на четири различни варианта на облекло за работа. Две от професиите били свързани с външния вид (модел, гримьор), а другите две - не (учител, библиотекар).
Децата били попитани колко харесват различни медийни знаменитости, както и супергерои на Disney, и защо ги харесват.
Накрая изследователите попитали децата колко е важно да бъдат привлекателни.
Какво показват резултатите
Според получените резултати от проучването, момичетата са по-склонни да ценят личния си външен вид, отколкото момчетата.
Те са по-склонни да избират модни тоалети и имат по-добра памет за тях, въпреки че не превъзхождат момчетата при друга задача за памет.
Момичетата, особено тези, които имали силна полова идентификация, били по-склонни да избират тоалети за работа, свързана с външния вид.
Момичетата пет пъти по-често от момчетата са заявили, че харесват даден герой заради външния му вид: Например, харесват Рапунцел заради дългата ѝ коса и обувките ѝ. Момчетата предпочитат героите заради това, което правят: Например, харесват Човека-паяк, защото може да се катери навсякъде по паяжини.
Авторите на проучването посочват разнообразни причини за тази ранна разлика между половете, но основната от тях е усвояването на стереотипи от медиите, особено след като предишни проучвания са показали връзка между медийното потребление и интереса към външния вид.
Авторите на проучването допускат, че връстниците на децата могат да подсилват определени видове поведение.
Например, момчетата искат да говорят за супергерои, докато момичетата предпочитат да играят на принцеси.
Учителите също имат роля в този процес, като те може несъзнателно да предпочитат по-привлекателните деца или децата просто да възприемат такова поведение от родителите си, докато ги гледат как се приготвят за деня (например: мама носи грим, а татко не).
Проучването показва, че дори случаите, в които родителите насърчават полово неутрално поведение, може да не са достатъчни, за да компенсират тези влияния.
"Макар че много родители в САЩ понастоящем се стремят да възпитават по неутрален спрямо пола начин, те може да не са в състояние да се справят с бабите и дядовците, които с удоволствие обсипват внуците си с тоалети с подчертано женски или мъжки характер, придружени от похвали (например "Толкова си сладка!" или "Каква прекрасна рокля!"), допълват изследователите.