Тийнейджърите в богатите страни нямат финансова грамотност и математически умения, необходими, за да ги подготвят за дигиталната икономика, показва изследването PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в частта за финансовата грамотност сред учениците.

Въпреки нарастващия брой тийнейджъри, отварящи банкови сметки и проявяващи интерес към криптовалутите, по-голямата част от 15-годишните се затрудняват да разберат ключови финансови термини, а една пета изпитват трудност при изчисляването на проценти, показва проучването.

Експертите казват, че това подчертава постоянната пропаст между финансовите познания на младите хора и все по-широката гама от продукти, на които те са изложени онлайн.

Проучването изследва връзките между финансовата грамотност на тийнейджърите и тяхната компетентност по математика и четене, както и техния опит с парите, навици и излагане на финансова грамотност у дома и в училище.

В 14 държави от ОИСР в рамките на 20 изследвани - включително САЩ, Италия и Нидерландия - средно 18% от тийнейджърите са имали трудности с математиката, за да се справят с финансите си.

Тези ученици с ниски резултати са имали проблем с ежедневни решения, свързани с разходи, като например пресмятането кое e по-изгодно - дали да купят пакетирани зеленчуци, или на килограм.

Около две трети от тийнейджърите в 14-те държави от ОИСР са били финансово активни и са отворили банкови сметки, но само 36% от анкетираните са уверени при четенето на банкови извлечения, установява още проучването.

От 20-те държави, които са се включили в проучването за финансовата грамотност, най-добре се представя Белгия (527 т.), Дания (521), Канада (519).

България е на 15-о място в класацията, постигайки 426 точки при средно 498 точки за ОИСР.  Под средното ниво са още Унгария, Италия, Норвегия и ОАЕ.

Близо 19% от 15-годишните ученици у нас са се представили под критичното ниво, а 22% - на следващото ниво 1.

Само 2.7% от българските тийнейджъри умеят да анализират сложни финансови проблеми, показва изследването.

Българските ученици са пред Перу (421 т.), Коста Рика (418 т.), Бразилия (416 т.) и Саудитска Арабия (412 т.). На дъното е Малайзия (406 т.).

Има ограничено подобрение във финансовата грамотност в четири държави - САЩ, Италия, Испания и Полша - които участват в теста на Pisa от началото му през 2012 г.

Във всяка от четирите държави повече от един на всеки седем ученика все още няма основни умения, свързани с парите, въз основа на констатациите от 2022 г.

Междувременно само 11% от учениците от всичките 20 участвали в проучването нации могат да решат сложни парични проблеми, да следят транзакционни разходи или да разбират разликите във видовете инвестиции.

Докладът призовава страните да прилагат стратегия за финансова грамотност и да подобрят образованието в училищата, като подчертава значението на обучението и на родителите.

Само една трета от възрастните са финансово грамотни, според изследване, публикувано от ОИСР миналата година.

Карън Холанд, учител и основател на програмата за финансова грамотност Gifting Sense, казва, че

Родителите имат важна роля в обучението на децата на важни житейски умения, като например да мислят, преди да купят, казва Кармин Ди Ноя, директор на ОИСР по финансови и корпоративни въпроси, цитиран от Financial Times. „Златният стандарт е комбинация от родителско и училищно образование, което да развива навиците на децата по отношение на парите“, добавя експертът.