Седемнадесетгодишната София Кастибланко не просто кара Tesla. Тя притежава и акции на компанията.

Когато започва да изкарва пари като създател на съдържание в социалните медии преди три години, родителите ѝ я насърчават да вложи част от приходите си в инвестиции, които вероятно ще нараснат с времето, вместо да съхранява всичките си пари в спестовна сметка, разказва The Wall Street Journal.

Ученичка в гимназия в предградията на Чикаго, тя инвестира в акции на компании като Tesla, Apple и Amazon.com, като е вложила няколко хиляди долара в сметки, създадени от баща ѝ в Charles Schwab, Edward Jones и Robinhood.

Миналата година тя спестява пари, за да си купи нов Tesla Model 3, чиято цена започва от около 40 000 долара, чрез план за плащане, който разделя с родителите си.

В TikTok, Instagram и YouTube тя прави видеоклипове, обучавайки хилядите си последователи на основите на инвестирането.

„Винаги съм имала нагласа да правя пари и съм склонна да поемам риск. Вярвам, че няма нужда да стигнете до определена възраст, за да започнете да го правите“, казва тя пред WSJ.

София е един от многото тийнейджъри, които скачат на фондовия пазар в САЩ. Те обикновено не могат да откриват собствени брокерски сметки, докато не навършат 18 години, но възрастните могат да създават попечителски сметки за непълнолетни. Сметките се предават на децата, когато навършат пълнолетие.

Попечителските сметки за тийнейджъри в Schwab възлизат на близо 200 000 през 2022 г. спрямо около 120 000 през 2019 г., според компанията. Те са скочили над 300 000 през 2023 г., отчасти благодарение на интеграцията на Schwab в TD Ameritrade. Други брокерски компании, включително Vanguard, Fidelity и E*Trade на Morgan Stanley, също съобщават за скок в попечителските сметки през последните години.

Някои тийнейджъри молят родителите си да отворят сметки - и да споделят информацията за вход - в брокерски компании като Robinhood, които не предлагат попечителски сметки. В по-малки финансови приложения като Greenlight тийнейджърите инвестират повече пари от всякога. Те са вложили 20 милиона долара през 2023 г., използвайки приложението Greenlight, спрямо около 10 милиона долара през 2021 г.

Скорошно проучване на Fidelity сред 2081 респонденти на възраст от 13 до 17 години изчислява, че около една четвърт от тийнейджърите в САЩ са започнали да инвестират. Сделките, направени с помощта на приложението Fidelity's Youth, акаунт, открит от родители, но притежаван от тийнейджъри, са скочили през четвъртото тримесечие.

Много тийнейджъри са отворили акаунтите си през зимната ваканция, докато не са ходили на училище, казва пред WSJ Кели Ланан, старши вицепрезидент във Fidelity.

Интересът на американските тийнейджъри към финансовите пазари следва бума на начинаещи инвеститори от началото на Covid-19. Впоследствие много от тези нови инвеститори се отказаха от т. нар. меме акции, които скочиха по време на пандемията, но продължиха да инвестират, изпращайки дела на американците, които притежават акции, до рекордно високо ниво.

„Има все повече осъзнаване, че колкото по-рано започнете, толкова по-добре ще се развият нещата“, коментира пред WSJ Джеймс Мартиели, ръководител на инвестиционни и търговски услуги във Vanguard.

Той споделя, че е отворил попечителски сметки за трите си деца преди повече от десетилетие, когато са били малки.

Най-голямото предимство е времето

Заделянето на 10 долара на седмица за дете от раждането би му донесло около 20 000 долара печалба на 18-годишна възраст, като се приеме, че възвръщаемостта е 8% годишно, според инвестиционното приложение Stash, което предлага попечителски сметки. Оставена, докато инвеститорът навърши 70 години, и ако приемем годишен ръст от 8%, тази сума ще нарасне до около 1 милион долара.

Разбира се, тази възвръщаемост зависи от много фактори, включително кога инвеститорът купува и как в крайна сметка се справят акциите. S&P 500 регистрира 10% годишна обща възвръщаемост през последните три десетилетия, според пазарните данни на Dow Jones до края на 2023 г. Купуването на индексен фонд S&P 500 в пика на дотком балона през 2000 г. би генерирало годишна обща възвръщаемост от около 7%, докато купуването на дъното на финансовата криза през 2009 г. би довело до приблизително 16% годишна обща възвръщаемост.

Горещите технологични акции

Ръководителите на брокерските компании казват, че технологичните гиганти, които са навсякъде в живота на тийнейджърите, често са и едни от най-разпространените акции в техните портфейли.

16-годишният Махант Комуравели има малка част в портфейла си в индексен фонд S&P 500, докато повечето от позициите му са в големи компании като Amazon и Advanced Micro Devices.

Той проучва купуването на някои акции с малка капитализация като образователната компания Chegg. Използва младежка сметка Fidelity, която баща му е помогнал да отвори. Двамата често обсъждат идеи за инвестиции.

„Понякога и той ме моли за съвет“, казва пред WSJ Махант, ученик в гимназия в Едисън, Ню Джърси.

Кайда Бенес, 13-годишно момиче от предградията на Минеаполис, събира пари – спечелени от домакинска работа като миене на чинии или почистване на банята – в инвестиционна сметка в Greenlight, в която сега има около 1000 долара.

Освен това е привлечена от по-големи компании и е инвестирала в технологични акции като Apple, Alphabet и стрийминг платформите Disney и Netflix. Понякога тя е била на ръба на потенциални загуби и казва, че майка ѝ е помогнала да приеме нестабилността. „Акциите вървят нагоре и надолу. Всичко е наред, просто се случва“, казва Кайда пред WSJ.

Поуките

Много млади инвеститори започват да инвестират на фондовите пазари по-рано от предишните поколения. Почти две трети от инвеститорите от Gen Z казват, че за първи път са започнали да се информират за това в гимназията, в сравнение с около 38% от милениалите в проучване на Bank of America от 2023 г. сред заможни хора. Някои се запознават с акциите чрез членове на семейството или учители, докато други се обръщат към социалните медии.

17-годишният Феликс Пенг от Лос Анджелис има около 1000 долара в попечителска сметка в Stockpile, инвестиционно приложение, насочено към родители и деца. Той казва, че е научил много за инвестирането от YouTube и Instagram, но някои звезди в социалните медии насърчават по-рискови стратегии за търговия, които изглеждат повече като хазарт. Предупреждава, че е червен флаг, когато инфлуенсъри се опитват да продават скъпи курсове за борсова търговия, обещавайки на инвеститорите, че ще направят много пари бързо.