Компанията майка на Facebook Meta е обвинена от регулаторните органи на ЕС, че не е спазила основните антитръстови правила на блока във връзка с наскоро въведената си услуга за социални мрежи, поддържана от реклами.

Комисията определи абонаментната опция, поддържана от реклами, като модел "плати или дай съгласие", което означава, че потребителите трябва или да платят, за да използват платформите на Meta без реклами, или да дадат съгласието си данните им да бъдат обработвани за персонализирана реклама.

Услугата беше въведена за Facebook и Instagram в Европа миналата година, припомня CNBC.

"По предварителното мнение на Комисията този двоичен избор принуждава потребителите да се съгласят с комбинирането на личните им данни и не им предоставя по-малко персонализирана, но равностойна версия на социалните мрежи на Meta", се казва в изявление на регулаторите от понеделник.

От компанията заявиха пред Reuters, че нейният абонаментен модел, поддържан от реклами, "следва указанията на най-висшата съдебна инстанция в Европа и е в съответствие със Закона за дигиталните пазари DMA".

Meta въведе новия модел в отговор на решение на Съда на Европейския съюз, най-висшата съдебна инстанция в ЕС, от миналата година, според което компанията може да предлага "алтернативна" версия на услугата си, която не разчита на събиране на данни за реклами.

Meta вече посочи това решение като причина за въвеждането на абонаментното предложение.

В изявлението си от понеделник Комисията уточни, че политиката на Meta не отговаря на изискванията на DMA по две основни причини:

Eдната е, че не позволява на потребителите да изберат услуга, която използва по-малко лични данни, но все пак е еквивалентна на услугата, базирана на "персонализирани реклами". Регулаторните органи заявиха, че потребителите все пак трябва да имат право да "получат достъп до еквивалентна услуга, която използва по-малко техни лични данни, в този случай за персонализиране на рекламите".

Другата причина е, че поддържаната от реклами услуга Meta не позволява на потребителите да упражнят правото си на "свободно съгласие" личните им данни да бъдат използвани за насочване на онлайн реклами към тях.

Законът на ЕС за дигиталните пазари (Digital Markets Act или DMA) официално влезе в сила през март тази година, припомня CNBC. Той има за цел да ограничи антиконкурентните практики на големите технологични компании, както и да ги принуди да отворят някои от своите услуги за конкуренти.

По силата на DMA дружествата могат да бъдат подложени на потенциално големи глоби, които могат да достигнат до 10% от глобалните им годишни приходи. При повторни нарушения тази сума може да нарасне до 20%.

В случая на Meta, ако в окончателните заключения на ЕК се установи, че е нарушила DMA, тя може да бъде санкционирана с глоба в размер на 13,4 млрд. долара въз основа на годишните приходи на компанията за 2023 г.

След като получи предварителните констатации на ЕС, Meta има възможност да се защити писмено.

Разследването на европейските регулатори, което започна през март заедно с две други проверки на технологичните гиганти Apple и Alphabet, ще приключи в рамките на 12 месеца от откриването на процедурата.