Времето, което хората прекарват "на работа", се е променило значително през последните няколко века. Робърт Уапълс, професор по икономика в Wake Forest University, е направил карта на историята на работното време в САЩ, която разкрива постепенното му намаляване от "от зори до здрач" (над 70 часа седмично) до приемането на Закона за справедливите трудови стандарти през 1938 г., който в крайна сметка установява 40-часова работна седмица и се превръща в еталон за целия западен свят.

През последните 85 години тази продължителност не се е променила много, но промяната вече чука на вратата. Тъй като технологиите подобряват производителността, а изкуственият интелект помага на хората да работят с пълния си потенциал, въпросът е кога, а не дали, ще видим четиридневната работна седмица да се превърне в норма.

Според неотдавнашно проучване на KPMG сред изпълнителни директори близо една трета от големите американски компании вече проучват нови работни графици, като например четиридневна или четири и половина дневна работна седмица. Служителите също изискват промяна в това кога, къде и колко работят.

Миналата година от синдиката United Auto Workers например обявиха намерението си да настояват за четиридневна и 32-часова работна седмица. По-младото поколение също ясно изразява желанието си да се откаже от престижни позиции и високи заплати в полза на гъвкавостта и свободата. Като се добави и факта, че недостига на работна ръка в много сектори се очаква да се задълбочи през следващите години в много държави, работодателите са изправени пред тежко предизвикателство. Те трябва или да приемат желанието на работниците да работят по-малко, или да останат назад от конкурентите си по отношение на набирането на кадри.

За ръководителите предстоящото навлизане на четиридневна работна седмица неизбежно ще доведе до въпроса: Как да гарантирам, че моите служители ще постигнат същото или по-добро ниво на резултати, като същевременно полагат по-малко труд? Добрата новина е, че тъй като изкуственият интелект играе все по-голяма роля в работата, мениджърите могат да се опрат на инструментите, които той предлага, за да преработят модела си, така че служителите да вършат повече задачи за по-малко време.

Fast Company изброява три начина, по които компаниите могат да се възползват от AI, за да си осигурят успешен преход.

Прехвърлете административната работа на ботове

Инструментите за изкуствен интелект имат силата да автоматизират административни, трансакционни и ръчни задачи, като по този начин освобождават хора, които могат да работят върху по-креативни и стратегически начинания. Изследване на McKinsey показва, че с помощта на генеративен AI до 30% от часовете, които се работят днес, могат да бъдат автоматизирани. Тези инструменти могат да се справят с различни задачи, като например въвеждане на данни, планиране и поддръжка на клиенти.

В индустриите за услуги, където хората са от първостепенно значение, обикновено автоматизиране на одобрения като молби за отпуск или промени в графика може значително да намали управленската администрация. Всъщност на много от често срещаните въпроси и заявки, на които днес отговарят специалистите по човешки ресурси, един ден ще отговарят ботове, тъй като те се оказват по-умели в навигирането на по-широко разнообразие от променливи.

Делегирайки повтарящи се задачи на AI, служителите могат да се съсредоточат върху работата, която изисква човешка изобретателност и стратегическо мислене.

Използвайте AI като „помощник на рамото“

Генеративният AI може да функционира като втори пилот или дигитален треньор за служителите, като им помага да идентифицират начини да вършат работата си по-стратегически и ефективно. Действайки като "помощник на рамото", AI има силата да предоставя на служителите помощ и прозрения в реално време, като ги напътства в сложни задачи и процеси на вземане на решения. Това може да бъде особено полезно за задачи, които хората изпълняват само веднъж годишно, като записване за обезщетения или преглед на представянето. Доклад на Microsoft установява, че 85% от потребителите на AI смятат, че той им помага да се съсредоточат върху най-важната си работа.

AI може да функционира и като цифров асистент. Например за тези, които имат проблеми с концентрацията върху детайлите, AI асистентът може да бъде полезен за повторна проверка на работата и откриване на грешки.

За други, при които писмените комуникации може да не са силната им страна, AI също може да функционира като „помощник на рамото“, помагайки им да оценят имейлите им, преди да бъдат изпратени. Като се възползват от AI като асистент в работата си, служителите могат да постигнат същите, ако не и по-добри резултати за по-малко време, като по този начин направят четиридневната работна седмица не само възможна, но и желана.

Персонализирайте работното преживяване с помощта на AI

Истинската сила на AI на работното място идва, когато се добавят поведенчески данни, за да се персонализира работното изживяване за всеки отделен служител. Поведенческите данни, които могат да се получат чрез цифрова оценка и след това да се анализират с помощта на AI, предоставят важна информация за талантите, като например уникалните силни и слаби страни на всеки човек, както и личностните му характеристики. Комбинирането на AI и поведенческите данни ще промени из основи начина, по който работим, позволявайки на хората да вършат дейностите, които са най-удовлетворяващи за тях. По този начин компаниите лесно ще могат да подобрят производителността и резултатите, като същевременно намалят броя на часовете, които хората трябва да работят.

Инструментите с изкуствен интелект могат също така да персонализират обучението и развитието на работното място, като предлагат съобразени с нуждите на конкретния служител препоръки за подобряване на уменията и професионално израстване. Това не само ускорява изпълнението на задачите, но и подобрява качеството на извършената работа. Освен това то е насочено към един от най-предизвикателните елементи на днешното работно място: необходимостта от постоянно предварително обучение, преквалификация и повишаване на квалификацията на работната сила.

Едно нещо е ясно - AI помага на хората да работят по-добре и отключва по-голяма ефективност, отколкото някога сме си представяли, че можем да постигнем. Вместо да използват тази ефективност, за да принуждават служителите си да работят повече, компаниите имат възможност да им предоставят нещо, което в днес всеки цени – свободно време.